• 0

webwinkel * "vaste baan" * grijs kenteken rijden

Goedendag,

 

Ik ben van plan een webwinkel te gaan starten naast mijn "vaste" baan.

 

Dat zal niet storm gaan lopen, verdiensten zullen minimaal zijn maar wil gewoon wat doen en wie weet wat er van komt !

 

Bedoeling is me in te gaan schrijven bij de Kvk en een Btw nummer aan te vragen.

 

Wat ik me afvraag is het volgende:

 

Stel ik schaf een gebruikte auto aan met grijs kenteken en registreer en verzeker die prive want zal er meer partikulier mee rijden dan zakelijk.

 

Doe met de auto niets met btw en bpm want is dan prive bezit.

 

Wat ik dan zakelijk rij kan ik dan aftrekken van mijn omzet (0,19 ct p.km)

 

Kan ik in dit geval ook "grijskenteken" wegen belasting betalen, of ga ik er op voor geel ?

 

Heb wel ergens gelezen dat je ongeveer wel 10% van de gereden kilometers zakelijk moeten zijn......maar was me niet helemaal duidelijk.

 

En moet je zoiets aanvragen bij de RDW ? (heb ze gebeld maar kreeg geen duidelijkheid)

 

Moet ik nog voldoen aan bepaalde omzetten en btw afdrachten per jaar om als ondernemer te worden gezien ?

 

Heeft iemand hier ervaring mee ?

 

Vriendelijke groet,

 

Ron.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ron,

 

Welkom op HL!

 

Het ondernemerschap voor de BTW hangt niet af van bepaalde omzetten/afdrachten per jaar. Sterker nog: al draag je helemaal niets af vanwege de kleine ondernemersregeling (KOR), dan ben je gewoon ondernemer. De enige voowaarde is dat jij je meer dan incidenteel in het economische verkeer begeeft (meerdere klanten hebt of nastreeft en dat ook aannemelijk kan maken).

 

Auto's en de fiscus: je kunt er een bijbeldik boek over schrijven. En dat is al zovaak gedaan dat ik het hier niet nog eens ga opschrijven. Een paar trefwoorden wil ik je wel geven: catalogusprijs, margeregeling, bouwjaar, bijtelling BTW/IB, kleur etc. Groen scoort erg goed. ;)

 

Met de zoekfunctie op dit forum kom je al een heel eind en als dat niet lukt kun je altijd nog naar http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob03/ob03-37.html

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste John,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Betreft de auto geef je info die wel makkelijk te vinden is, mijn vraag is echter anders.

 

Ter verduidelijking......

 

Ik wil de auto niet zakelijk aanschaffen etc. niets aftrekken geen onderhoud, btw., afschrijving.....alleen de zakelijk greden kilometers declareren à 19ct.

 

Wil de auto ook gewoon op mijn prive persoon registreren en verzekeren

 

Vraag is of ik wel tegen de tarieven van grijs kenteken kan rijden vanwege de inschrijving bij kvk etc.

 

Omdat het iets kleinschaligs word wil ik het zo simpel mogelijk houden.

 

Vriendelijke groet,

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Nee dat kan niet. Wel/niet inschrijving kvk maakt voor de belastingdienst niet uit. Lang geleden waren de bedrijfsbusjes ook voor particulieren voordelig maar sinds +- 2004 (weet niet meer precies) geldt het voordeel alleen als het als bedrijfsauto is geregistreerd.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

Ik ben als ik ben ingeschreven "ondernemer"

Dat een partikulier niet tegen grijskenteken tarieven kan rijden is algemeen bekend.....

 

Onderstaand stuk tekst haal ik bij jurofoon weg:

 

De ondernemer moet wel voldoen aan een aantal voorwaarden: hij moet ondernemer zijn voor de omzetbelasting en de bestelauto moet op naam van de rechtspersoon of de eigenaar van het bedrijf staan. Ook moet jaarlijks meer dan tien procent van de kilometers die de bestelbus maakt, voor de onderneming worden gereden.

 

Als de auto op mijn eigen naam staat en ik ook eigenaar van het bedrijf ben dan lijkt het me als ik deze tekst lees dat ik tegen grijs kenteken tarief wegenbelasting kan betalen........

 

 

Op de een of andere manier kom ik niet duidelijk over denk ik :-) excuses daarvoor............

Link naar reactie
  • 0

Alleen bedrijfsauto's kunnen als grijskenteken geregistreerd staan. Dus het voertuig moet van de zaak zijn.

 

In jou geval is dat dus niet zo = geen grijs kenteken.

 

De grote verwarring ontstaat volgens mij doordat bij en eenmanszaak prive en zaak één zijn.

De regeling die er nu bedacht is komt voort uit het idee de kleine ondernemer tegemoed te komen omdat deze vaak met één (werk)voertuig rondrijd. Onderhand is de regeling zo ingewikkeld geworden dat niemand meer begrijpt hoe de regeling nu echt in elkaar zit en wat dit iin de dagelijkse praktijk inhoud.

Link naar reactie
  • 0

 

hij moet ondernemer zijn voor de omzetbelasting en de bestelauto moet op naam van de rechtspersoon of de eigenaar van het bedrijf staan. Als de auto op mijn eigen naam staat en ik ook eigenaar van het bedrijf ben dan lijkt het me als ik deze tekst lees dat ik tegen grijs kenteken tarief wegenbelasting kan betalen........

 

Ron,

 

hier zit 'm de crux. De auto moet op naam van de zaak staan, dat kan een rechtspersoon (B.V.) zijn of een eenmanszaak.

Als ondernemer met een eenmanszaak is je juridische naam, je eigen naam (ook al gebruik je als handelsnaam iets anders).

 

De voordelen van de eis dat de auto op je eigen naam moet staan zouden dan gelden voor iedereen die zo'n auto aanschaft en grijs claimt. Dat is natuurlijk niet zo. Wat bedoeld wordt is dat bij een eenmanszaak de auto op naam van de zaak c.q. de eigenaar van het bedrijf (in de hoedanigheid van ondernemer) moet staan en dat is dus in jouw geval niet zo. Dus: geen grijs kenteken.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

 

groet,

 

John

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron,

 

Ja, 't is erg lastig dit duidelijk uit te leggen. Mijn vorige post heeft me een half uur gekost en ik was er zelf ook niet echt tevreden over.

 

Mss zo: stel dat de wetgever had gesteld dat je eenmanszaak niet je eigen naam mag dragen. Je bedrijf noem je dan bijv. 'Stiefbeen zonder zoon'. Nu koop je een auto in privé op de naam 'Ron Vraagteken'.

De auto moet op naam staan van de eigenaar (van de zaak) en dat is niet zo. Dus geen grijs voordeel.

 

Nu de wetgever zo'n regeltje niet heeft gemaakt, is Ron Vraagteken je zaaknaam en die naam is dus gelijk aan je privé-naam.

 

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Als je het niet snapt ligt het aan mijn uitleg, niet aan jou.

Mss dat iemand anders een poging wil wagen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Anna,

 

Ik ben als ik ben ingeschreven "ondernemer"

Dat een partikulier niet tegen grijskenteken tarieven kan rijden is algemeen bekend.....

...

dat klopt, vandaar dat je het ook niet als particulier kan inkopen en wel kan profiteren van de lage wegenbelasting. Het is misschien een beetje ingewikkeld, maar soms is het handiger als 'particulier' te handelen en soms is het handiger als 'bedrijf' te handelen. Je kan echter niet altijd als particulier handelen maar wel profiteren van de bedrijfs-voordelen. Om grijs kenteken te krijgen moet je als 'bedrijf' handelen, je kan het niet als particulier krijgen. Ander voorbeeld, stel je koopt iets duurs, probeer het als 'particulier' te kopen, aangezien je dan langer garantie heb dan als 'bedrijf'.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik wil de auto niet zakelijk aanschaffen etc. niets aftrekken geen onderhoud, btw., afschrijving.....alleen de zakelijk greden kilometers declareren à 19ct.

 

Wil de auto ook gewoon op mijn prive persoon registreren en verzekeren

 

Vraag is of ik wel tegen de tarieven van grijs kenteken kan rijden vanwege de inschrijving bij kvk etc.

 

 

Niet zakelijk aanschaffen dus ook geen ander tarief vwb wegenbelasting.

Komt de auto op de balans voor (en is dus van "de zaak") dus kan wel het verlaagde tarief van toepassing zijn.

 

Beide mogelijkheden hebben zo hun voors en tegens.

 

Geluk!

 

Ferry

 

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.