• 0

btw over arrangementen voor cursisten terug te vragen?

Hallo allemaal,

 

Ik heb al even op het het forum gekeken en ben in ieder geval iets wijzer geworden, maar ik heb geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Mijn trainingsbureau geeft trainingen. Deze trainingen zijn belast met 19% btw. De btw van alle gemaakte kosten kan ik terugvragen. Daar heb ik echter een vraag over:

 

Van het business center krijg ik een rekening met zaalhuur +19% btw en arrangement (koffie/thee)+6% btw. Ik weet en heb dit ook op dit forum gelezen, dat de btw over 'ter plaatse genuttigd voedsel en drank' niet aftrekbaar is. Echter vraag ik me dus af of dit hier ook geldt?

Ik begrijp dat de btw niet aftrekbaar is als ik zelf met een zakenrelatie uit eten ga. Dat is helemaal duidelijk. Dit is echter een andere situatie; het betreft immers in dit geval de koffie/thee die de cursist nuttigt. In de totaalprijs die ik de cursist reken zit het arrangement inbegrepen en over dit totaalbedrag reken ik btw en draag ik dus btw af. Het is dan toch dubbelop als ik ook nog eens de btw van de arrangementen niet mag aftrekken?

 

Een voorbeeld: stel dat het dagarrangement per cursist 10 euro is exclusief btw. Ik reken 300 euro voor de cursus (exclusief btw) en tel hier normaliter 10 euro bij op voor het arrangement. Ik reken de cursist dus 310 euro exclusief 19% btw. Met andere woorden; ik zal over die 10 euro btw heffen aan de cursist en dit ook afdragen aan de belastingdienst.

Als ik vervolgens ook een rekening krijg van het Business Center voor het arrangement + 6% btw en ik kan die 6% btw niet aftrekken als voorbelasting dan betaal ik dus die 6% btw over het arrangement én ik draag 19% af over het totaalbedrag, dus ook over die 10 euro van het arrangement.

 

 

Strikt genomen is het 'ter plaatse genuttigd drank/voedsel' en zou ik het niet kunnen aftrekken. Of geldt dit alleen voor mijzelf en de medewerkers van mijn bedrijf?

 

Enfin, kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt? Misschien kan ik ergens meer informatie hierover vinden? ik heb in ieder geval gezocht, maar het niet kunnen vinden.

 

Ik reken nu dus een totaalprijs voor de cursus inclusief arrangement, bereken 19% btw en draag dit af. Alle kosten (zaalhuur e.d.) trek ik af als voorbelasting, maar dus ook de voorbelasting over de arrangementen. Voor 2009 loopt dit al in de papieren dus ik hoop dat ik het goed gedaan heb.

 

Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit zie ik gewoon als een ontvangen factuur en een verstuurde factuur....

 

- Je ontvangt een factuur voor de zaal huur en dergelijke en vraagt BTW terug

 

- Je stuurt een factuur naar je klant, en deze BTW zul je weer moeten afdragen

 

Maar ik ben ook maar een simpele ondernemer, dus wachten we het antwoord van de experts maar af...

 

Link naar reactie
  • 0

De wettekst (art. 15 lid 5 Wet op de Omzetbelasting) luidt als volgt:

 

Geen aftrek vindt plaats van omzetbelasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-. café-, restaurant-. pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor korte duur verblijf houden.

 

Naar mijn mening is een business center geen horeca bedrijf zoals bedoeld in voornoemd artikel en dat betekent dus dat de BTW volledig in aftrek kan worden gebracht.

 

Verder vraag ik me af of het wel juist is dat ze de spijzen en dranken apart factureren tegen 6%. Mij lijkt dat dit opgaat in de hoofddienst: Het ter beschikking stellen van zaalfaciliteiten (inclusief drank). Dan kunnen ze één factuur versturen tegen 19% en is ook meteen de discussie over de vooraftrek opgelost.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het snelle antwoorden, zo laat nog!

 

@ Marcel: ik begrijp wat je schrijft. Echter is het dus de vraag of ik de btw over de in rekening gebrachte arrangementen wel als voorbelasting mag aftrekken. Zo niet, dan moet ik die 6% betalen én ook nog eens 19% afdragen over het arrangement dat in het totaalbedrag verwerkt is.

 

@Odeon: ik heb het Business Center precies die vraag gesteld. Zij geven aan dat ze de factuur inzichtelijk willen houden en dus willen laten zien hoeveel de zaalhuur is en hoeveel de arrangementen. Op zich begrijp ik dat ook wel omdat het anders onoverzichtelijk wordt. Als ik bijvoorbeeld 10 cursisten heb met een dagarrangement van 30 euro is het inderdaad wel fijn als ik dit ook op de factuur kan terugvinden. Als alles onder één noemer op de factuur staat is het lastiger te controleren. Op zich begrijp ik hun redenering dus wel. Feit is dus dat het apart op de factuur staat.

De vraag is dan dus of het business center onder 'aanverwant bedrijf' valt... In het business center is een groot restaurant waar de lunch wordt genuttigd. Deze lunch maakt onderdeel uit van het dagarrangement. Als je in dat restaurant zit lijkt het weer erg op horeca?...

Bedankt voor je reactie, want die invalshoek had ik nog niet bedacht. Om dus af te vragen of het wel horeca is...(!)

 

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat ik het bedrag van het arrangement opneem in mijn totaalbedrag, hier 19% over afdraag én ook nog eens die 6% niet mag aftrekken!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.