Ik hoop écht dat iemand mij kan helpen. Ik heb hier op het forum gezocht. Veel wijzer geworden,maar niet het antwoord op mijn vragen gevonden. Zojuist de Belastingdienst gebeld, maar dat klonk niet erg vertrouwenswekkend. Ik had het vermoeden dat ze het zelf ook niet wist...
Ik heb een trainingsbureau en geeft dus trainingen aan cursisten. Ik heb een aantal vragen over de BTW. Om een en ander een beetje overzichtelijk te houden zal ik mijn vragen 'per vraag' vermelden:
1. Over het algemeen bestaat de vergoeding uit een trainingsvergoeding, studiemateriaal en een arrangement. Ik zie collega trainingsbedrijven die adverteren met één prijs voor de training (inclusief arrangement en boeken) en het geheel belasten met 19% BTW. De boeken en het arrangement (koffie/thee/lunch) worden dan niet eens apart vermeld op de factuur.
Ook zie ik trainingsbedrijven die het geheel wél splitsen op de factuur. Zij vermelden dus een apart bedrag voor de training, een apart bedrag voor de boeken en een apart bedrag voor het arrangement. Het geheel belasten ze vervolgens ook gewoon met 19% BTW.
En tot slot zie ik ook trainingsbedrijven die het geheel uitsplitsen op de factuur, maar verschillende BTW percentages vragen. Zij rekenen dus 19% over de training en 6% over de boeken en 6% over het arrangement...
Je raadt mijn vraag waarschijnlijk al. Wat is nu de juiste manier?
2. Mijn tweede vraag is gerelateerd aan bovenstaande vraag. Stel nu dat het toegestaan is om het geheel als één bedrag te nemen en hier 19% over te rekenen, maar dat het ook toegestaan is om het geheel te splitsen en verschillende percentages te rekenen. Voor een bedrijf is het dan voordeliger om een factuur te sturen met één bedrag waar alles bij inzit en daar 19% over te rekenen. Zij kunnen dan die 19% aftrekken als voorbelasting. Voor een particulier die sowieso geen BTW in aftrek kan brengen is het voordeliger om het geheel uit te splitsen en verschillende BTW percentages te rekenen. Over de boeken en het arrangement reken ik dan maar 6% BTW en dan is het totaalbedrag dus lager.
Voorbeeld voor het bedrijf:
Training d.d. xx-xx-xx 1000
BTW 19% 190
Totaal incl BTW 1190
Voorbeeld particulier:
Training d.d. xx-xx-xx 800
Studiemateriaal 100
Arrangement 100
BTW 19% over 800 152
BTW 6% over 200 12
Totaal incl BTW 1164
Mijn vraag is of deze werkwijze úberhaupt mag? En of dit ook mag binnen dezelfde training? Dus voor één en dezelfde training de ene cursist factuur a 1190 sturen en de andere cursist de factuur a 1164?
Ik ben heel benieuwd!
3. Tot slot mijn laatste vraag. Deze heb ik gisteren ook gesteld, maar doordat het één geheel is met de andere vragen stel ik 'm hier ook nog even.
Het Business Center stuurt mij een factuur voor zaalhuur met 19% BTW en voor de arrangementen met 6% BTW. De BTW over de zaalhuur kan ik gewoon als voorbelasting aftrekken. Dat begrijp ik. Maar hoe om te gaan met de arrangementen?
Deze arrangementen belast ik, zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, door aan de cursist. In principe kun je de BTW over zgn. horecabestedingen niet aftrekken. Maar het zo toch te gek voor woorden zijn als ik het arrangement 'alleen maar doorbelast' en zelf wel BTW moet rekenen over het arrangement maar de aan mij berekende BTW niet mag aftrekken. Dan wordt er dubbel BTW betaald over het arrangement!
Voorbeeld:
Business Center stuurt mij een factuur voor de zaalhuur en arrangementen. In totaal 10 arrangementen à 10 euro=100 euro. Dit wordt belast met 6% BTW dus 6 euro BTW, totaal 106 euro.
Vervolgens belast ik het arrangement door aan de cursist. Als ik de btw niet mag aftrekken als voorbelasting, belast ik 10,60 euro door per cursist. Maar hier moet ik vervolgens ook weer BTW over rekenen....
Het zou toch te bizar voor woorden zijn als ik de BTW over het arrangement niet als voorbelasting mag aftrekken én hier vervolgens zelf ook nog eens BTW over moet afdragen.
De dame van de Belastingdienst geeft aan dat dit de manier is hoe het hoort. Afgezien van het feit dat zij twijfelend klonk, kan ik me daar niets bij voorstellen. Maar ja, hoe zit het dan wel?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lennard
lennard
Hallo,
Ik hoop écht dat iemand mij kan helpen. Ik heb hier op het forum gezocht. Veel wijzer geworden,maar niet het antwoord op mijn vragen gevonden. Zojuist de Belastingdienst gebeld, maar dat klonk niet erg vertrouwenswekkend. Ik had het vermoeden dat ze het zelf ook niet wist...
Ik heb een trainingsbureau en geeft dus trainingen aan cursisten. Ik heb een aantal vragen over de BTW. Om een en ander een beetje overzichtelijk te houden zal ik mijn vragen 'per vraag' vermelden:
1. Over het algemeen bestaat de vergoeding uit een trainingsvergoeding, studiemateriaal en een arrangement. Ik zie collega trainingsbedrijven die adverteren met één prijs voor de training (inclusief arrangement en boeken) en het geheel belasten met 19% BTW. De boeken en het arrangement (koffie/thee/lunch) worden dan niet eens apart vermeld op de factuur.
Ook zie ik trainingsbedrijven die het geheel wél splitsen op de factuur. Zij vermelden dus een apart bedrag voor de training, een apart bedrag voor de boeken en een apart bedrag voor het arrangement. Het geheel belasten ze vervolgens ook gewoon met 19% BTW.
En tot slot zie ik ook trainingsbedrijven die het geheel uitsplitsen op de factuur, maar verschillende BTW percentages vragen. Zij rekenen dus 19% over de training en 6% over de boeken en 6% over het arrangement...
Je raadt mijn vraag waarschijnlijk al. Wat is nu de juiste manier?
2. Mijn tweede vraag is gerelateerd aan bovenstaande vraag. Stel nu dat het toegestaan is om het geheel als één bedrag te nemen en hier 19% over te rekenen, maar dat het ook toegestaan is om het geheel te splitsen en verschillende percentages te rekenen. Voor een bedrijf is het dan voordeliger om een factuur te sturen met één bedrag waar alles bij inzit en daar 19% over te rekenen. Zij kunnen dan die 19% aftrekken als voorbelasting. Voor een particulier die sowieso geen BTW in aftrek kan brengen is het voordeliger om het geheel uit te splitsen en verschillende BTW percentages te rekenen. Over de boeken en het arrangement reken ik dan maar 6% BTW en dan is het totaalbedrag dus lager.
Voorbeeld voor het bedrijf:
Training d.d. xx-xx-xx 1000
BTW 19% 190
Totaal incl BTW 1190
Voorbeeld particulier:
Training d.d. xx-xx-xx 800
Studiemateriaal 100
Arrangement 100
BTW 19% over 800 152
BTW 6% over 200 12
Totaal incl BTW 1164
Mijn vraag is of deze werkwijze úberhaupt mag? En of dit ook mag binnen dezelfde training? Dus voor één en dezelfde training de ene cursist factuur a 1190 sturen en de andere cursist de factuur a 1164?
Ik ben heel benieuwd!
3. Tot slot mijn laatste vraag. Deze heb ik gisteren ook gesteld, maar doordat het één geheel is met de andere vragen stel ik 'm hier ook nog even.
Het Business Center stuurt mij een factuur voor zaalhuur met 19% BTW en voor de arrangementen met 6% BTW. De BTW over de zaalhuur kan ik gewoon als voorbelasting aftrekken. Dat begrijp ik. Maar hoe om te gaan met de arrangementen?
Deze arrangementen belast ik, zoals je in bovenstaand voorbeeld kunt zien, door aan de cursist. In principe kun je de BTW over zgn. horecabestedingen niet aftrekken. Maar het zo toch te gek voor woorden zijn als ik het arrangement 'alleen maar doorbelast' en zelf wel BTW moet rekenen over het arrangement maar de aan mij berekende BTW niet mag aftrekken. Dan wordt er dubbel BTW betaald over het arrangement!
Voorbeeld:
Business Center stuurt mij een factuur voor de zaalhuur en arrangementen. In totaal 10 arrangementen à 10 euro=100 euro. Dit wordt belast met 6% BTW dus 6 euro BTW, totaal 106 euro.
Vervolgens belast ik het arrangement door aan de cursist. Als ik de btw niet mag aftrekken als voorbelasting, belast ik 10,60 euro door per cursist. Maar hier moet ik vervolgens ook weer BTW over rekenen....
Het zou toch te bizar voor woorden zijn als ik de BTW over het arrangement niet als voorbelasting mag aftrekken én hier vervolgens zelf ook nog eens BTW over moet afdragen.
De dame van de Belastingdienst geeft aan dat dit de manier is hoe het hoort. Afgezien van het feit dat zij twijfelend klonk, kan ik me daar niets bij voorstellen. Maar ja, hoe zit het dan wel?
Alle hulp is welkom!
Groeten en bedankt,
Lennard Minneboo
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23254-btw-over-bijkomende-diensten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag