• 0

Wat is een zinvolle verdeling van aandelen bij een nieuw op te richten bv?

Ik ben bezig een nieuw bedrijf op te starten. Hiervoor heb ik concreet €375.000 nodig. Ik kan zelf €50.000 inbrengen, de rest moet ik bij informal investors halen.

 

In de financiën heb ik mijzelf gewoon op de loonlijst gezet voor het werk dat ik erin stop. (ik doe persoonlijk 100% van werkzaamheden). Is het nu simpelweg zo dat het percentage aandelen dat ik mijzelf mag toerekenen procentueel gelijk moet zijn aan het bedrag dat ik inbreng, dus 50/375*100%= 13.3%? Ik hou zelf natuurlijk liever 51% van de aandelen in verband met zeggenschap van mijn bedrijf, maar weet niet in hoeverre dit (on)realistisch is.

 

Of is dit in zijn geheel (ik doel dan met mijzelf op de loonlijst zetten) geen juiste manier om informal investors mee te benaderen?

 

Vriendelijke groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Superstam,

 

Bij het oprichten van een BV, kun je bepalen dat de BV verschillende typen aandelen kent. Een van die typen aandelen kan dan bepalen wat de zeggenschap van verschillende investeerders regelen.

Op deze manier kun je in ieder geval de financiën geheel of gedeeltelijk scheiden van de zeggenschap.

 

Vergeet bovendien niet, dat jij de persoon bent, die tot nu toe zijn energie er in heeft gestoken, om jouw idee te kunnen realiseren. Daarnaast ga jij straks ook als enige dagelijks aan de slag, om dit idee te realiseren. Twee punten, die zeker hun waarde hebben en in een extra percentage aandelen voor jouw uitgedrukt kunnen worden.

 

Of alle aandelen van de BV samen een waarde hebben van €375.000, bepaal jij, met je formal investors. Het is daarbij wel handig om zelf met een voorstel te komen.

Investeerders willen na een x aantal jaren graag geld terug zien, voor hun investeringen. Als jij aannemelijk kunt maken, dat de aandelen die ze nu kopen, na die jaren aanzienlijk meer waard zijn, als de €375.000 nu, dan kun je ook een deel van de aandelen voor dat bedrag verkopen.

 

Groet,

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net hier gereageerd https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=15;action=display;threadid=27855;start=0#msg254047 en het is ongeveer dezelfde vraag.

 

Jouw bedrijf is misschien meer waard dan 375k (dat hoop ik wel want anders zou ik er maar niet aan beginnen). Je hoeft de aandelenverdeling dus zeker niet op die manier te berekenen. Ga bijvoorbeeld uit van een rendement van 60% jaar op jaar voor een investeerder als jij echt een startende ondernemer bent met een spannend idee.

Link naar reactie
  • 0

Beste Richard73, djluc en Manon GJ, hartelijk dank voor jullie feedback.

 

Ik heb inderdaad een tot in de puntjes uitgewerkt ondernemingsplan liggen: Conceptuitleg met usp's, huisstijl, marktanalyse, concurrentieanalyse, marketingplan, Financiën met prognoses etc. De informals overtuigen van de kracht van mijn idee is daarom denk ik ook niet het probleem.

 

Lastiger vind ik nu het concreet bepalen van de aandelenverdeling. Ik heb in mijn financien doorgerekend dat mijn EV na 7 jaar 1,1 miljoen is (er even van uitgaande dat er geen winstnemingen gedaan worden). Voor de potentiële marktgrootte van mijn product kan ik onderbouwd aantonen dat ik in het eerste jaar 0,8% van de totale markt bezet en na 7 jaar 3%. (Dit is even theoretisch gesteld op basis van groei uit die 375K investering vandaan. Als het goed loopt ga ik natuurlijk veel sneller in de markt groeien.) Het is een nieuwe markt die ik zelf creëer dankzij mijn innovatieve product, dus ik kan nog lange tijd blijven doorgroeien. Wat is dan de waarde van mijn bedrijf? En welk percentage van de opbrengst dat naar mij terugvloeit is nu redelijk te noemen?

 

Inderdaad wat Richard73 zegt, ben ik degene die het idee bedacht heeft, ben ik degene die nu (in tijd) 2 jaar lang geïnvesteerd heeft in het doorontwikkelen en uitontwikkelen van mijn idee tot een bruikbaar en winstgevend product, en ben ik degene die het werk gaat verrichten. Hoe kun je zoiets nu in waarde uitdrukken?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een snelle rekensom maken hoeveel uren (en kosten) je al in het project hebt zitten.

(Dan wel een beetje de effectieve uren rekenen)

Misschien breng je €50.000 euro in aan geld, maar ook nog wel een vergelijkbaar of hoger bedrag aan waarde in uren voorwerk.

 

Daarnaast weet ik niet wat de slimme mannen (en vrouwen) hier van lenen vinden. Maar uiteindelijk is zeggenschap (aandelen) iets anders dan financiering en eventuele winstdeling (kan ook prima via een contract). JIJ bent de innovatieve ondernemer, dus zul JIJ de touwtjes in handen moeten hebben. Heb je minder dan 50% van de aandelen kun je moeilijk meer spreken van "jouw" bedrijf, maar zullen de aandeelhouders ook wel iets meer in moeten brengen dan alleen hun cash.

 

Het hangt in dit opzicht (wat mij betreft) erg af van de investeerder. Is het een soort bank die je 4x per jaar een financieel overzicht toestuurt, of een coach, adviseur en meedenker die waarde toevoegt (en die je daarom ook wil binden aan je bedrijf).

Link naar reactie
  • 0

Hoi Superstam,

 

Ik sluit me aan bij JVerhallen.

 

Wat betreft de waarde van het bedrijf in de toekomst, dat gaat verder als alleen het Eigen Vermogen. Tenminste als dat is wat je met EV bedoeld. Ook Activa hebben invloed op de waarde van het bedrijf.

Ook omzet en winst cijfers, zeggen iets over de waarde van het bedrijf en de mogelijkheden (en dus waarde) voor in de toekomst.

 

Ik ben echter geen boekhouder of accountant, ik ben een lotgenoot, die in dezelfde situatie zit.

Ik werk zelf echter met een twee traps raket. Een investering voor het eerste jaar en vervolgens een extra investering voor de jaren 2 en 3. Daarna zou mijn bedrijf selfsupporting moeten zijn.

Mede omdat er sprake is van een tweede investering, stel ik in eerste instantie slechts een deel van de aandelen beschikbaar. Zelf krijg ik aandelen via een lening aan de BV. Deze lening betaal ik terug, zodra ik daar de middelen voor heb. Voordeel is dat het geld voor de lening in de BV blijft en daardoor beschikbaar blijft voor investeringen.

Ik ben op dit moment zelf in onderhandeling met twee kleinere investeerders, die bevriend zijn. Ook zie ik de waarde vaststelling als iets dat middels onderhandeling wordt vastgesteld.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft waardebepaling is het inderdaad zo dat dit een onderhandelpunt is, zoals Richard al aangeeft. Het liefst zou je natuurlijk 90% van de aandelen zelf hebben, of nog meer. Maar houdt er wel rekening mee dat je een investeerder wel het gevoel moet geven dat het zin heeft om te investeren.

 

De meeste investeerders (of in elk geval in mijn ogen de goede om bij te trekken) willen helemaal geen zeggenschap. Ze willen wel invloed. Maar uiteindelijk is de directeur (jij neem ik aan) gewoon verantwoordelijkheid verschuldigd aan de aandeelhouders. Wat dat betreft zijn preferente aandelen (wel stemrecht) en nonpreferente aandelen (geen stemrecht) een optie, als je echt als enige aandeelhouder wilt kunnen beslissen. Je kunt natuurlijk ook opnemen dat 2/3 van de stemmen nodig is om een beslissing te nemen in de aandeelhoudersovereenkomst.

Lees over modern ondernemen, succes en persoonlijke ontwikkeling op http://www.jessemeijers.com

Link naar reactie
  • 0

 

Lastiger vind ik nu het concreet bepalen van de aandelenverdeling. Ik heb in mijn financien doorgerekend dat mijn EV na 7 jaar 1,1 miljoen is (er even van uitgaande dat er geen winstnemingen gedaan worden). Voor de potentiële marktgrootte van mijn product kan ik onderbouwd aantonen dat ik in het eerste jaar 0,8% van de totale markt bezet en na 7 jaar 3%. (Dit is even theoretisch gesteld op basis van groei uit die 375K investering vandaan. Als het goed loopt ga ik natuurlijk veel sneller in de markt groeien.) Het is een nieuwe markt die ik zelf creëer dankzij mijn innovatieve product, dus ik kan nog lange tijd blijven doorgroeien. Wat is dan de waarde van mijn bedrijf? En welk percentage van de opbrengst dat naar mij terugvloeit is nu redelijk te noemen?

 

Het berekenen van de waarde gaat een stuk verder dan je eigen vermogen en gaat over de toekomstige verdiencapaciteit. Of simpel gezegd, hoeveel geld blijft er in de toekomst over. Dit bekijk je per jaar en eigenlijk tot in het oneindige. Dan maak je daarna de bedragen contant. Het sommetje is niet zo ingewikkeld als de input maar helder is. Als je een duidelijke prognose hebt voor de komende jaren plus een idee over de groei daarna dan kom je al een heel eind. Hou daarnaast rekening met een fors rendement voor je investeerder die uiteindelijk degene is die er geld in gaat stoppen.

 

Stel bijvoorbeeld dat op basis van toekomstige verdiensten jouw bedrijf 2 miljoen waard is, Dan zou je kunnen zeggen dat de investeerder voor 375k circa 20% van de aandelen krijgt. Welk percentage het uiteindelijk wordt hangt van veel factoren af.

 

Je kiest voor een nieuw product en een nieuwe markt oftewel een waarschijnlijk risicovolle investering. Dit moet ook terug te zien zijn in het rendement voor je investeerder. Uiteindelijk kan hij het niet zonder jou en zul jij er al je tijd insteken, grote kans dat je best een meerderheidsbelang kunt houden, maar probeer gewoon rekening te houden met alle belangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.