• 0

Bookaa bibliotheek voor meerdere bedrijven: wat vinden jullie?

Mijn naam is Duncan Huisman (27) en ben net afgestudeerd. Tijdens mijn derde jaar heb ik voor het lokale bedrijfsleven van Helmond Bookaa opgezet. Bookaa is een gezamenlijke bibliotheek waarvan de boeken en magazines zijn uitgekozen door het lokale bedrijfsleven zelf.

 

Voorbeeld:

Bedrijf A kocht 5x het boek "grondslagen van de marketing".

Bedrijf B kocht 8x het boek "strategisch management".

 

Alle deelnemende bedrijven moesten hetzelfde bedrag betalen. Zo ontstond van alle bedrijven (boeken) een gezamenlijke bibliotheek. Waar op de dag van vandaag nog altijd veel gebruik van wordt gemaakt. De boeken zijn maximaal 2 weken te lenen en worden onderling telefonisch geruild. De opslag van de bibliotheek begeeft zich in een bedrijfspand dat door mee te doen met het concept een kleine ruimte aan mij gaf. Het gaat momenteel om totaal ruim 500 boeken en 140 magazines. verdienmodel is x percentage van ingekochte boeken/magazines.

 

Omdat het nogal een succes was wil ik dit uitbreiden met een website bookaa.com. Daarmee wil ik bookaa.com interactiever maken. Hoe? Door vragen te stellen op de site en vervolgens elkaar te helpen bij het zoeken naar het antwoord van de werknemer. Het antwoord van een desbtreffende vraag komt dus van iemand die het eerder had gelezen; "grondslagen van de marketing hfst 10 blz 199."

 

De website ga ik over twee weken feestelijk lanceren met het lokale bedrijfsleven.

 

pluspunt van het concept voor uitgevers:

+ bij interesse van werknemers wordt het boek prive aangeschaft.

+ omzet stijgt door mond tot mond reclame

 

pluspunt voor het lokale bedrijfsleven:

+ kennis werknemers vergroot

+ netwerk vergroting

 

Er rest mij echter 1 vraag waar ik graag advies over hoor.

 

Dit concept is tamelijk vriendelijk als het gaat om rechten van de boeken en uitgeverijen (kleinschalig en zonder toestemming nu).

 

Mijn droom is om dit concept uit te breiden naar andere steden in Nederland? Is dit mogelijk als het gaat om bovenstaande zin? Ik wil er serieus mee aan de slag (ben er 1 jaar mee bezig geweest en dat mag nu wel eens worden uitbetaald ;-) )

 

En ben verder ook benieuwd wat jullie vinden van dit innovatieve concept BOOKAA (book and advisments).

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Je moet elke locatie wel bemannen met goed personeel als je 't leuke praatje er in wilt houden. Dat is dus nog wel een verschil qua kosten lijkt: 20 locaties met min. 1 personeelslid lijkt me kostbaarder in vergelijking tot 1 centrale plaats met misschien 5 man. Nog afgezien van ziekte, vakantie etc.

 

Ze halen de boeken bij elkaar op voor de duidelijkheid. Elk bedrijf had een lijst waarmee ze bedrijven konden bellen of ze het boek konden ophalen en of het vrij was. Het depot daar liggen nu nog een kleine twintig boeken, de rest vind zijn eigen weg van bedrijf naar bedrijf en er zijn nog nooit problemen geweest. Iedereen heeft max leentijd als men daarover heen is mag iemand anders het op komen halen. Zo niet? Dan bleef het gewoon bij de werknemer op het bureau liggen. Het is 1x voorgekomen dat een boek kwijt was; toen werd er een nieuwe besteld.

 

Ik hoor jullie steeds praten over kosten maar die zijn er dus niet! Dat is wat het concept ook zo sterk maakt! Mijn verdienmodel is straks gewoon boekenreviews en advertentiemogelijkheden. Verder heb ik idd enkele boeken gratis aangeleverd. Als mijn website online gaat dan ga ik met enkele grote spelers om de tafel zitten welke percentage ik per link krijg waarna men via mijn site een boek voor eigen beheer kocht.

 

Door mijn enquete van 3 maanden geleden heb ik zwart op wit dat er tot dan toe 209 werknemers (14maanden) bij bol.com een boek kochten nadat ze het bij mij hadden geleend. Zeg dat ik straks 3 euro krijg per boek dat via mijn site word gekocht. Reken uit je winst; idd ruim 600 euro en dat dan in Helmond, Veghel, Uden, Oss, Eindhoven en Den Bosch. Bol.com blij, uitgever blij, auteur blij, ik blij!

 

Do you all get my point ;)

 

Ik heb geen zin in transacties; centraal depot; 1/10 leasebedragen en daarna winst; Ik hou het transparant.

 

less is more :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb geen zin in transacties; centraal depot; 1/10 leasebedragen en daarna winst; Ik hou het transparant.

 

less is more :)

 

Maar hier in Delft krijg je geen gratis ruimte. In Den Haag verdwijnen meer boeken dan je lief is. In Rotterdam is 5% van je personeel ziek. En in Groningen brand je opslag (die je wel in bruikleen had maar zonder goede overeenkomst) af.

 

Ik vind je idee absoluut goed! Maar hoe je het ook bekijkt alles kost geld en al de partijen waarmee je zaken doet doen dat om geld te verdienen (is het niet nu dan is het wel later) Geld is toch echt iets om rekening mee te houden ook als je zelf niet (gelijk) voor de dollars gaat.

Link naar reactie
  • 0

Oke sommige dingen gaan bij expansie zeker geld kosten maar in Helmond heb ik geen 1 cent kwijt geraakt. Maartje bij de receptie waar de boeken te verkijgen zijn hield altijd een oogje in het zeil maar kon zich wel gewoon met haar dagelijkse eigen taken binnen haar bedrijf bezig houden. Ze keek even naar de pas van de werknemer en dan zei ze waar de boeken lagen. Ik geef je wel gelijk dat ieder mens iets kwaads in zich heeft en dat diefstal of brand niet kan worden uitgesloten. Boeken die ik in bruikleen had daar heb ik idd geen overeenkomsten van; dat is een goede tip; schrijf hem meteen op!

 

Dank je! :)

 

Ik heb net een mailtje gehad van kbiri.nl voor als ik in de toekomst slaag ik per direct op bezoek mag komen. Hoe staan jullie tegenover dit soort dingen? Wanneer is het slim om met je idee Nederland in te duiken? Ook allemaal van die vragen die ik mij nu al stel! over 2 weken heb ik slechts wat lokale media maar als het goed gaat wat dan? Iemand daar ooit mee te maken gehad?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even naar aanleiding van een reactie van SEB,

 

Ik citeer, Verschillende partijen zijn op dit moment bezig om de ereaders in de markt te zetten. Als je het op een een of andere manier voor elkaar krijgt om elk bedrijf 1 of meerder ereaders te laten aanschaffen dan zou je de boeken en tijdschriften wellicht digitaal kunnen gaan aanbieden.

 

Dit lost een heleboel problemen op (fysieke opslag en distributie e.d.) maar creëert ook nieuwe uitdagingen: hoe ga je de digitale distributie regelen. Hoe zorg je dat de content op de ereader na de uitlijntermijn vervalt. In feite zou je een digitale bibliotheek moeten ontwikkelen waar de digitale boeken weer vrijkomen wanneer de uitleendatum is vestreken. Dit biedt ook nieuwe mogelijkheden om geld te verdienen; kleine vergoeding per uitgeleend boek, abonnementstructuur , winst wanneer iemand besluit de content met korting definitief aan te schaffen of de papieren versie via een van de boekhandelpartners te bestellen.

 

Ik heb hier heel de zaterdag mee lopen klooien maar hoe zou ik mijn concept kunnen combineren met het bovenstaande vetgedrukte..Mijn kennis in ereaders is niet groot en na wat onderzoek heb ik nog geen duidelijke oplossing kunnen vinden.

 

Is het interessant als ik telkens 1 bedrijf 10 verschillende boeken op hun eigen aangeschafte ereader laat zetten (online kopen) waarna bedrijven dit met elkaar kunnen uitwisselen waardoor er een soort ruilsysteem ontstaat...Is het mogelijk mijn concept te combineren met ereaders (digitale boeken) denken jullie......... ??? Het kan namelijk niet dat ik na 2 weken een digitaal boek op een willekeurige ereader laat verdwijnen.

 

Het is inderdaad zo dat ereaders grotendeels fysieke boeken gaan overnemen en daarbij valt inderdaad de last van depots weg en de daarbijkomende aspecten.

 

Dit alles wil ik de komende week uit gaan zoeken en zou het buitengewoon dankbaar vinden als jullie hier mij mee zouden helpen. let op, het huidige concept moet in beeld blijven, het moet geen digitale bibliotheek worden waar je steeds voor een bepaald bedrag een digitaal boek kan lenen want dan valt het concept weg.

Link naar reactie
  • 0

 

Als er ooit een markt voor de verhuur (tijdelijk gebruik) van e-books gaat ontstaan, dan alleen op initiatief van grote distributors of partijen die onderhandelingsmacht hebben. Ook de re-distributie van e-books zal actief tegengegaan worden, zowel technisch als juridisch.

 

Als je een rol wil spelen in e-books, zul je eerst een serieuze factor in zakelijk lezen moeten worden. Die ambities zijn al heel beperkt, dus laat je niet afleiden door andere scenarios.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.