Ik heb een vraag van soortgelijke strekking eerder gesteld en hier een hoop nuttige antwoorden op gehad. Ben al veel wijzer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Ik ben werkzaam als trainer/coach en lever trainingen. Deze trainingen zijn uiteraard belast met 19% BTW. Van de locatie waar we de training wordt gegeven neem ik ook een arrangement (koffie/thee/lunch/frisdrank) af. Op de factuur die ik van de locatie ontvang staat de zaalhuur vermeld (belast met 19% BTW) en de arrangementen (belast met 6% BTW).
Van RCDM en John begrijp ik dat ik op mijn factuur aan de klant mag kiezen of ik een all-in prijs voor de training hanteer en deze belast met 19% BTW of dat ik de training en arrangement apart specificeer op de factuur. In dat geval kan ik dan 19% en 6% hanteren.
Nu kwam ik echter op de site van de BD de onderstaande info tegen. Als ik dat goed interpreteer is het of het een of het ander. Wat ik ervan begrijp, is dat het van de situatie afhangt. Hier de tekst:
Tarieven bij combinaties van prestaties
Het is bij combinaties van prestaties van belang hoe de ene prestatie zich verhoudt tot de andere. Hoe de prestaties zich verhouden tot elkaar is bepalend voor het tarief dat geldt voor die prestaties dan wel voor de combinatie van de prestaties als geheel. Er kan sprake zijn van een combinatie van:
goederen, waaronder verpakte goederen;
diensten;
leveringen en diensten.
Bij de beoordeling of in zo'n situatie sprake is van één dan wel verschillende prestaties is van belang of in de ogen van de modale afnemer sprake is van een kenmerkend, een essentieel element van de combinatie van de prestaties. Voorts moet bij deze beoordeling rekening moeten worden gehouden met alle omstandigheden waaronder de handelingen plaatsvinden. Als de combinatie van de onderdelen geen kenmerkend element kent zullen de verschillende onderdelen als een zelfstandige prestatie aangemerkt moeten worden.
Goederen die verpakt zijn, worden in het algemeen samen met de verpakking als één goed aangemerkt. De verpakking volgt daarbij het tarief dat van toepassing is op de goederen. Als verder een verpakkingsmiddel, bijvoorbeeld blik of trommel, blijvende gebruikswaarde heeft, ook wel zonder inhoud verkrijgbaar is en een geldswaarde vertegenwoordigt die mede gelet op de waarde van de inhoud niet onaanzienlijk is, kan dit ook een reden zijn om het verpakkingsmiddel afzonderlijk te belasten. Zijn de gegevens over de inhoud (soort, gewicht, samenstelling, barcode, en dergelijke) op onuitwisbare wijze op het verpakkingsmiddel aangegeven dan kan het ervoor worden gehouden dat aan het verpakkingsmiddel geen zelfstandige betekenis toekomt.
Een afzonderlijke regeling is getroffen voor de zogenoemde 'candy novelties'. Het gaat dan om een combinatie van goederen die onder het verlaagde tarief (meestal snoepgoed) vallen en goederen waarop het algemene tarief (meestal speelgoed) van toepassing is.
Let op!
De beoordeling of een dienst ondergeschikt is aan een levering, of omgekeerd, kan van belang zijn omdat er verschillende tarieven kunnen gelden voor de levering en de dienst. Ook kan de plaats van de levering of van de dienst van invloed zijn op het wel of niet belast zijn van de prestatie. Hierover bestaat veel jurisprudentie. Neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.
Voorbeeld 1
Als een accountant een rapport uitbrengt aan een cliënt is er sprake van een dienst. Er is in dat geval geen afsplitsing van de levering van het rapport (een goed): de levering gaat op in de dienst.
Voorbeeld 2
Een horecaondernemer die bruiloften en partijen verzorgt, verricht één dienst. Deze dienst omvat het verstrekken van spijzen en dranken en de bediening door het personeel en het gebruik van de accommodatie.
Voorbeeld 3
Bij de verkoop door een reisbureau van reizen in combinatie met de verkoop van een reis- en annuleringsverzekering is sprake van afzonderlijke prestaties; de reis- en annuleringsverzekering is niet zodanig onbetekenend dat deze is opgegaan in de verkoop van de reis. De bijdragen voor de Stichting Garantiefonds Reisgelden worden in de ogen van de gemiddelde klant ervaren als een onderdeel van de reissom zodat deze garantie en bijbehorende bijdrage een onderdeel van de prestatie van de verkoop van de reis is.
Let op!
Als u een combinatie van prestaties afzonderlijk moet behandelen en u die combinatie voor één prijs aanbiedt, zult u de vergoeding moeten splitsen als op de afzonderlijke delen een verschillend tarief drukt. U splitst dan de vergoeding in verhouding tot de kostprijs of, als u de prestaties ook afzonderlijk aanbiedt, op basis van die prijzen.
Concreet zijn mijn vragen:
- MOET ik of voor een all-in prijs met 19% of voor aparte specificatie met 19% en 6% kiezen OF mag ik beide opties door elkaar heen gebruiken, dat wil zeggen dat ik voor de ene training opteer voor de all-in prijs en voor een andere training voor aparte specificatie?
-Mag ik binnen dezelfde training beide opties door elkaar heen gebruiken? Dus een zakelijke klant een factuur met all-in prijs, belast met 19% sturen en een particuliere klant een uitgesplitste factuur met 19% en 6%. De particuliere klant kan namelijk de BTW niet terugvragen en door de factuur uit te splitsen, en dus het arrangement met 6% te belasten, wordt het uiteindelijke factuurbedrag lager. Voor de zakelijke klant maakt dit niet uit, hij kan de BTW toch terugvragen. Sterker nog, als ik het bij hem zou uitsplitsen kan hij de BTW over het arrangement waarschijnlijk juist niet terugvragen omdat het om drank/voedsel gaat.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lennard
lennard
Hallo.
Ik heb een vraag van soortgelijke strekking eerder gesteld en hier een hoop nuttige antwoorden op gehad. Ben al veel wijzer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
Ik ben werkzaam als trainer/coach en lever trainingen. Deze trainingen zijn uiteraard belast met 19% BTW. Van de locatie waar we de training wordt gegeven neem ik ook een arrangement (koffie/thee/lunch/frisdrank) af. Op de factuur die ik van de locatie ontvang staat de zaalhuur vermeld (belast met 19% BTW) en de arrangementen (belast met 6% BTW).
Van RCDM en John begrijp ik dat ik op mijn factuur aan de klant mag kiezen of ik een all-in prijs voor de training hanteer en deze belast met 19% BTW of dat ik de training en arrangement apart specificeer op de factuur. In dat geval kan ik dan 19% en 6% hanteren.
Nu kwam ik echter op de site van de BD de onderstaande info tegen. Als ik dat goed interpreteer is het of het een of het ander. Wat ik ervan begrijp, is dat het van de situatie afhangt. Hier de tekst:
Concreet zijn mijn vragen:
- MOET ik of voor een all-in prijs met 19% of voor aparte specificatie met 19% en 6% kiezen OF mag ik beide opties door elkaar heen gebruiken, dat wil zeggen dat ik voor de ene training opteer voor de all-in prijs en voor een andere training voor aparte specificatie?
-Mag ik binnen dezelfde training beide opties door elkaar heen gebruiken? Dus een zakelijke klant een factuur met all-in prijs, belast met 19% sturen en een particuliere klant een uitgesplitste factuur met 19% en 6%. De particuliere klant kan namelijk de BTW niet terugvragen en door de factuur uit te splitsen, en dus het arrangement met 6% te belasten, wordt het uiteindelijke factuurbedrag lager. Voor de zakelijke klant maakt dit niet uit, hij kan de BTW toch terugvragen. Sterker nog, als ik het bij hem zou uitsplitsen kan hij de BTW over het arrangement waarschijnlijk juist niet terugvragen omdat het om drank/voedsel gaat.
Ik ben benieuwd. Groeten,
Lennard
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag