• 0

Urgent - verkoop webwinkel - verkoopcontract, btw enz

Ik heb zojuist mijn winkel verkocht maar moet nog een contract opstellen. Daarnaast heb ik wel alvast een factuur gemaakt voor het overnamebedrag met BTW en heb deze alvast laten ondertekenen. Donderdag gaan we naar de KvK voor de overdracht.

Ik blijf onder het oude KvK nummer nog wel freelance werkzaamheden verrichten, maar het onderdeel webwinkel en alles wat daarmee samenhangt (klanten, goederen enz) wordt verkocht.

 

Weet iemand of het klopt mbt de BTW? Ik lees namelijk ook wel eens dat je juist geen btw moet rekenen.

En heeft iemand misschien een model verkoopovereenkomst?

Ik zoek me een slag in de rondte en kan niets vinden.

Natuurlijk weet ik dat het het beste is een jurist in te schakelen, maar de onderneming is niet zo heel groot en een jurist kan behoorlijk in de papieren gaan lopen. Dan ben ik zo 10-20% van het verkoopbedrag kwijt.

 

Als iemand mij kan helpen zou ik heeeel dankbaar zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Over het algemeen zijn die paar honderd euro's voor een contract wel goed besteed. In zo'n overeenkomst regel je, in tegenstelling tot in een algemene voorbeeld, juist de specifieke details die van belang zijn.

 

Wat de omzetbelasting betreft: die zou volgens mij niet in rekening gebracht moeten worden, omdat je een onderneming overdraagt.

Link naar reactie
  • 0

Melaclaire,

 

2x een vraag stellen = 2 x antwoord krijgen (wat een service hier).

Als jij een algemeenheid van goederen verkoopt (een deel van de onderneming dat als bedrijf verder kan) mag je geen BTW in rekening brengen. Dat geldt natuurlijk helemaal als je je hele onderneming verkoopt.

(art. 31 Wet OB)

 

Breng je wel BTW in rekening dat ben je het ook verschuldigd (art. 37 zelfde wet), maar dan kan de koper het erg moeilijk krijgen die belasting als voorbelasting weer af te trekken, als 't al lukt.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.