• 0

Te betalen VPB corrigeren naar aanleiding van investeringsaftrek

Beste Higherlevelers,

 

Ik heb aangifte gedaan van de VPB voor 2008. Mijn bedrijfsresultaat is uitgekomen op 8000 euro. Oorspronkelijk had ik een bedrag van 1600 euro staan voor het te Betalen Vennootschapsbelasting. Deze had ik berekend aan de hand van de bedrijfsresultaat. Maar door de investeringsaftrek moet ik iets minder vennootschapsbelasting betalen. Ik heb 220 euro aan investeringsaftrek gekregen. In het aangifte programma wordt mijn vennootschapsbelasting gecorrigeerd met bovenstaande bedrag van 220 euro. Waardoor ik maar 1380 aan vennootschapsbelasting hoeft te betalen. Maar mijn winstreserve blijft staan op 6400 (8000 - 1600) in plaats van 6020.

 

Hierdoor is mijn administratie door deze investeringsaftrek niet meer sluitend. Hoe moet ik deze investeringsaftrek corrigeren in mijn administratie zodat de winstreserve en het te betalen vennootschapsbelasting helemaal kloppen.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi JK,

 

Je moet in je VW de VpB aanpassen naar het te betalen bedrag. De tegenrekening is op de balans 'te betalen VpB'. Door deze correctie wordt je algemene reserve verhoogd.

 

De nieuwe balans gebruik je bij je aangifte en dan is alles weer sluitend.

 

Groetjes,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost en Sander,

 

Dit vind ik meer dan logisch, maar in de aangifte staat komt de gecorrigeerde winstreserve naar voren terug. Dus in mijn aangifte staat de lagere winstreserve. Dit in verband met de gecorrigeerde VPB.

Of maakt het niet uit dat ik in de aangifte een andere VPB bedrag staat aangegeven. Heeft dit te maken met het feit dat investeringsaftrek na het bedrijfsresultaat wordt berekend?

 

Groet,JK

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Misschien dat ik iets over hoofd ziet. Daarom ook nogmaals deze reply.

 

In mijn aangifte VPB 2008 staat als winstreserve 6020. Investeringsaftrek is hier berekend. Te betalen VPB 1380

In mijn administratie staat als winst 6400. Hier is er geen rekening gehouden met investeringsaftrek.(logisch, gebeurt na bedrijfsresultaat) Te betalen 1600.( maar deze moet ik nog corrigeren)

 

Als ik zomaar de Te betalen VPB corrigeer in mijn (dus niet in de aangifte; trouwens al keurig bij de belastingdienst) administratie zal mijn winstreserve omhoog gaan. Maar dan is deze niet gelijk aan de aangifte VPB 2008. Of maakt dit niet uit?

 

Dus met andere woorden moet de winstreserve in de VPB aangifte gelijk zijn aan de winstreserve in de administratie?

 

Met vriendelijke groet,

JK.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik denk dat er in de aangifte VPB een klein fout geslopen is. Ik zie dat er een verschil bestaat van precies het bedrag van de investeringsaftrek. Dus die moet ik ergens in de aangifte corrigeren om het kloppend te krijgen.

 

Als ik dit heb gecorrigeerd kan ik de aangifte gewoon nog een keer naar de belastingdienst verzenden of moet ik een bezwaar maken?

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.