• 0

BTW creatieviteit, ontduiking of gewoon legaal?

Het volgende geval:

 

Iemand vraagt mij om als free-lance kok te komen koken.

Ik zorg voor de ingredienten, maak een aantal uur gebruik van de keuken, serveer een aantal gerechten, pak mijn spullen weer in en ga naar huis.

 

Factuur vermeldt: x aantal menu's a € xx,- inclusief -en nu komt het- 6% btw (evt. wijnen uiteraard 19%)

 

Op zichzelf niets mis mee toch?

 

Maar nu wat kleine aanvullingen:

 

Een restaurant vraagt mij om als free-lance kok te komen koken.

Ik breng zelf de ingredienten mee, of laat die halen door een andere medewerker van het resataurant op rekening van het restaurant.

Ik maak een aantal uren gebruik van de restaurantkeuken, produceer daar een aantal gerechten van de menukaart, kleed mij om en ga weer naar huis.

 

De factuur vermeldt: x aantal menu's (waarbij x staat voor het aantal gewerkte uren) à € xx,- inclusief 6% btw

 

Mag dat zo?

 

Voor mijn gevoel is de situatie niet wezenlijk anders dan de bovenstaande maar toch ruikt het naar verkeerd toepassen van het btw tarief...

 

[edit: type in titel aangepast]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bedoelt eigenlijk of je je uurtarief (19%) kan optellen bij het tarief voor de eten (6%)? Ik ben benieuwd of het mag....Ik weet wel dat als je artikelen via internet verkoopt, bv cd's (19%) en boeken (6%) je de verzendkosten onder 6% kan toevoegen....voor zover het voordeel lekker aantikt bij dit voorbeeld. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook niet zo snel in wat het voordeel is van niet splitsen:

 

Of je nou 6 of 19% rekent voor jouw diensten maakt feitelijk geen verschil, voor het restaurant zal deze btw aftrekbaar zijn, dus zij zijn denk ik ook niet gebaat om het via een constructie onder een lager tarief te krijgen.

 

Overigens denk ik dat het wel verschil maakt of je zelf ingredienten en dergelijke meeneemt: In dat geval zou je wellicht kunnen spreken van een soort catering waarbij het geheel 1 pakket is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.