• 0

Compensabel verlies in BV/Holding

als ik het over het hoofd zie dan sorry, maar ik heb het niet kunnen vinden.

 

ik hoorde onlangs dat verliescompensatie voor de VPB gewijzigd wordt of is.

in mijn BV bevind zich een compensabel verlies van € 150.000 dus de moeite waard.

wie kent de huidige fiscale regels ? is het zinvol en mogelijk om een BV met een compensabel verlies te verkopen?

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost kent de fiscale regels. Even geduld en dan komt ie vanzelf.... ga ik me niet aan branden.

 

Het is zeker mogelijk om een BV met een verrekenbaar verlies te verkopen, maar het verlies is alleen onder bepaalde voorwaarden te verrekenen. In de eerste plaats moet er winst worden gemaakt (anders valt er niets te verrekenen). Ten tweede moeten de activiteiten nagenoeg overeenkomen. Als je nu een slagerij met verrekenbaar verlies hebt, kan je dit niet aan bijv. een interim management bureau doorgeven. Da's een beetje de hoofdregel.

 

Verwacht overigens geen wonderen van de waarde of beter de prijs die men voor een compensabel verlies wil betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Dank voor je reaktie. Verkoop is wellicht een mogelijkheid maar ik heb ook nog een pensioen en stamrecht in dezelfde BV/Holding (fiscale eenheid) en heb op dit forum begrepen dat het laten vrijvallen hiervan ook ten laste kan gebeuren van dit verlies. Het is alleen erg lastig om voor mezelf een helder beeld te krijgen wat nu fiscaal gezien de beste oplossing is.

 

groet

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

er zit ook een RC van de DGA in de BV met een schuld aan de BV, ik was voornemens om het stamrecht in te laten gaan en de uitkeringen te boeken tgv de RC DGA, als dat toegestaan is. De voorziening echt te gelde maken zit er vooralsnog niet in.

 

Verder is de vraag mbt de geldigheid van een compensabel verlies voor mij van belang omdat ik nog een mogelijkheid heb om een vordering op een andere bv kwijt te schelden, uiteraard is dan van belang wanneer het compensabel verlies vervalt in de toekomst.

 

groet

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als de DGA nog een RC in te lossen heeft, dan kan dat idd door de uitkeringen te verrekenen met de RC. Let wel: je betaalt dan privé wel de IB over de uitkeringen. Daarnaast is het dan niet meer mogelijk om die voorzieningen af te waarderen )voor het bedrag van de RC stand althans).

 

Als jouw BV een vordering op een andere BV wil kwijtschelden, dan moet daar zakelijk wel aanleiding toe bestaan, namelijk de oninbaarheid ervan.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

zo vroeg en dan al een reaktie, ik vind het geweldig hier.

 

De vordering van de andere bv is oninbaar als ik middels mijn stamrecht de RC zou afbouwen. Zou ik de schuld aan de BV gewoon inlossen en het stamrecht laten vrijvallen, dan zou de vordering aan de andere BV voldaan kunnen worden, maar mijn belang ligt uiteraard bij het stamrecht. Wat prevaleert in zo'n geval ?

 

maar nu even concreet, hoe lang is een verlies nu fiscaal gezien compensabel na het ontstaan ervan ?

 

groet

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Mijn eigen BV heeft een compensabel verlies, en een andere BV waarvan ik ook DGA ben (geen fiscale eenheid) heeft een vordering op de eigen BV met het compensabel verlies.

 

Die 9 jaar is duidelijk daar ging het mij om, ik had ook al 6,7 en 8 jaar horen noemen nl.

 

gr

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als de eigen BV die schuld aan de andere BV heeft, dan is het de andere BV die die schuld moet kwijtschelden. Dat kan alleen als die andere BV weet dat de eigen BV nooit meer aan geld kan komen.

 

Maar jij hebt privé een RC aan de eigen BV, dus weet de andere BV dat er ooit wel geld in de eigen BV kan komen, waarmee de eigen BV de schuld aan de andere BV kan betalen.

 

Ik zie hierin dus geen grond voor kwijtschelding, sorry

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

dat vraag ik me dus omdat mijn belang ligt bij de afbouw van het stamrecht, laat ik een cijfervoorbeeld geven;

 

- compensabel verlies in eigen BV (A) : 100.000

- voorziening stamrecht : 100.000

- vordering op DGA : 100.000

- vordering BV X op BV A : 100.000

- het kwijtschelden van de vordering door BV X heeft voor deze geen gevolgen voor de VPB

- ga ervan uit dat de stamrecht uitkeringen niet aan heffing onderhevig zijn omdat ik Belgisch belastingplichtig ben en deze uitkering niet of nauwelijks belast worden.

- beide BV's maken nu en vooralsnog geen winst meer.

 

a) Je zou dan het stamrecht kunnen laten vrijvallen in het comp verlies

b) Je laat het stamrecht uitkeren tgv de RC DGA

c} in geval A blijft de vordering van BV X inbaar

d: in geval B komt de DGA zonder verdere stortingen van zn schuld af en blijft de vordering van BV X oninbaar

 

Ik zou dus als DGA de voor mij gunstigste route kiezen,

 

groet

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dus als DGA de voor mij gunstigste route kiezen,

 

 

Daar zit het juist in. Je moet de voor de BV's meest gunstige route kiezen! Je handelt en denkt in eerste instantie namens de BV's. Privé voordeel voor jou als DGA mag daarin geen overweging zijn.

 

De logische route zou zijn:

 

Jij lost de RC in. Eigen BV lost de schuld aan de andere BV in. Daarna kan het stamrecht afgewaardeerd worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.