• 0

Administratie webwinkel 2de hands kleding

Beste allemaal,

 

Ik verkoop op dit moment tweedehands kleding via Marktplaats. Omdat dit steeds groter aan het worden is, en niet meer als hobby kan worden gezien, ga ik me volgend jaar inschrijven bij de Kvk. De verkoop wil ik dan via Marktplaats/eigen webwinkel gaan doen.

De kleding koop ik in van particulieren (zonder bon). BTW gaat via de margeregeling waarbij ik waarschijnlijk de globalistiamethode ga toepassen omdat het te grote aantallen verschillende produkten zijn.

 

Mijn vraag is hoe kan ik het beste een administratie opzetten? Is een excel bestand hiervoor genoeg?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste JBSG,

 

In principe kan je daar een excel document voor maken of gebruik maken van een simpel boekhoudpakket.

 

De waarschijnlijkheid die je noemt, is geen waarschijnlijkheid maar een verplichting, tenzij je ontheffing van de verplichting (niet aan te raden!) aanvraag aan je inspecteur.

 

Als je inkoopt zonder bon, hoe ga je dan later bewijzen wat je voor je inkoop hebt betaald?? Ik raad je aan om toch een soort inkoopbon te maken en door je 'leverancier' te laten tekenen.

 

Houd er ook rekening mee dat de marge regeling niet negatief aangegeven kan worden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je zelf een Excel kunt vormgeven waarin je alles netjes bij kunt houden: natuurlijk is dat dan voldoende. Er zijn geen vormvereisten van hoe je boekhouding er uit moet zien. Maar of het verstandig is, is een tweede. Waarom zelf het wiel helemaal moeten uitvinden met risico's op vergissingen, als er prima alternatieven zijn die je tegen lage kosten in kunt schakelen?

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen, ik zal inderdaad eens kijken naar boekhoudprogramma's. Is misschien een stuk makkelijker, want ik ben niet zo'n ster met excel ;-).

 

@Sander, ik wist niet dat ik zelfs verplicht de globalisatiemethode moest toepassen. Hebben ze bij de belastingdienst ook niets over gezegd.

Wat betreft de inkoop, volgens mij hoef je voor bedragen beneden de 227 euro geen bon te hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hoi JSBG,

 

Als je geen bon uitschrijft, hoe ga je dan aantonen dat je het hebt ingekocht??

 

De belastingdienst gaat je niet geloven op mooie blauwe ogen (helaas, want die van mij zijn mooi blauw).

 

Over de globalisering (en het is administratief gezien wel een voordeel) kan je vinden op:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob07/ob07-12.html#P113_14878

 

Zoek ook even op internet op boekhoudsoftware. Er zijn een aantal goede (gratis of zeer betaalbare) pakketten daar te vinden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je werkt met margegoederen kun je de particulieren waarvan je koopt het beste gewoon een simpele inkoopverklaring laten tekenen.

Gewoon een A4tje waarvan je er tig print met jouw naam en gegevens erop, en ruimte voor de verkoper om zijn NAW-gegevens, bedrag, omschrijving van de goederen, datum en handtekening van jullie beiden in te vullen. Kost max. een halve minuut per leverancier, en dan heb je ook voor jezelf altijd iets wat lijkt op een ´factuur´, wat je administratie alleen maar makkelijker maakt!

 

Een maat van mij zit in de (online) veilingen, en hij veilt dus heel veel goederen die hij soms eerst zelf inkoopt van particulieren. Om zn administratie ook voor zn boekhouder zo simpel mogelijk te houden, werkt ie met dergelijke inkoopverklaringen.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0
Dan zou het puur voor mijn eigen administratie zijn (was natuurlijk wel handig is), maar het hoeft dus niet.

 

Blijft nog steeds de vraag staan: Hoe ga jij de belastingdienst vertellen wat jij aan inkoop onder 227€ hebt uitgegeven?

 

Stel je koopt per week 3 keer voor onder 227 in. Op jaarbasis is dat maximaal 35412€. Ik denk dat de belastingdienst toch wel erg graag daar een bewijs voor zou willen hebben. Je kan namelijk, zonder die verklaring, gewoon weg zeggen dat je elke week die maximale inkopen hebt gedaan. Dat verlaagd je winst aanzienlijk.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

het kan volgens de belastingdienst zelf echt zo.

 

Als er een instantie is waar ik niet teveel op zou vertrouwen... Wie heb je gebeld, de belastingtelefoon? Daar kun je geen vertrouwen aan ontlenen. Ik zou bovendien even verder lezen op dit forum, er staan hier en daar wat mooie verhalen over de belastingtelefoon.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Jeroen, ik zal inderdaad eens kijken naar boekhoudprogramma's. Is misschien een stuk makkelijker, want ik ben niet zo'n ster met excel ;-).

 

@Sander, ik wist niet dat ik zelfs verplicht de globalisatiemethode moest toepassen. Hebben ze bij de belastingdienst ook niets over gezegd.

Wat betreft de inkoop, volgens mij hoef je voor bedragen beneden de 227 euro geen bon te hebben.

 

Dat maakt het nog eens makkelijk om lekker te frauderen. Gewoon bij elke inkoop xx aantal euro's optellen. En die verdwijnen dan direct in je eigen zak (en niet in die van de verkopende partij).

 

En als je vandaag (of morgen) toch eens een partij voor 525 euro koopt. dan heb je dus vandaag voor 170, overmorgen voor 210 en over 4 dagen voor 145 ingekocht. Ach krijg nou wat, je kan die 3 inkopen ook net zo goed op 1 dag hebben gedaan :-P

Link naar reactie
  • 0

Dat moet gewoon blijken uit je kasgegevens. Ik heb het echt allemaal nagevraagd, maar het kan volgens de belastingdienst zelf echt zo. Heb dit al vaker gelezen over iemand die tweedehands boeken verkoopt.

 

Kort nadat je begint krijg je misschien bezoek van een belasting ambtenaar voor een kennis makings gesprek. Ligt eraan of je in een regio/stad begint waar ze zulke wijk/stad ambtenaren hebben. Die zou ik dan zwart op wit (email) laten bevestigen dat dit zo is. Anders zou ik toch echt iets anders doen om het zwart op wit te krijgen.

 

Want wat bij de belastingdienst vandaag nog wit is, is morgen ...... :-P

Link naar reactie
  • 0

Hoi Avelanche,

 

Dat maakt het nog eens makkelijk om lekker te frauderen. Gewoon bij elke inkoop xx aantal euro's optellen. En die verdwijnen dan direct in je eigen zak (en niet in die van de verkopende partij).

 

En als je vandaag (of morgen) toch eens een partij voor 525 euro koopt. dan heb je dus vandaag voor 170, overmorgen voor 210 en over 4 dagen voor 145 ingekocht. Ach krijg nou wat, je kan die 3 inkopen ook net zo goed op 1 dag hebben gedaan

 

Dat is nu precies wat ik wil zeggen. Waar is de controle op zijn inkoop?

 

Misschien dat ik maar een switch moet gaan maken.

 

En het kan nog makkelijker hoor.... Gewoon elke dag een uitslag op de kassa doen van onder de 227€. Wel even opletten dat je natuurlijk voorkeur voor een cijfer (blijkt dat mensen dat hebben) niet al te veel op valt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.