• 0

Succesvolle site beschikbaar maken voor advertenties: vereniging of stichting?

Goedemiddag,

 

Het volgende.

 

Samen met een kennis run ik een grote website.

Er wordt redelijk wat geld gedoneerd, en ook de inkomsten van Google Adsense groeien.

Nu komt al het geld wat via de website binnenkomt,in een apart potje, en word dit weer in de website gestopt. Hiermee betalen we bijvoorbeeld de server kosten.

 

Echter willen we het nu mogelijk maken dat bedrijven kunnen adverteren op onze website, voor een X bedrag per maand of per klik.

 

Is het dan niet noodzakelijk dat je een vereniging of stichting hiervoor opricht?

De adverteerders zullen wel een factuur willen ontvangen van deze dienst.

 

Hoe moet ik nu eigenlijk te werk gaan?

 

Alvast bedankt.

 

Erik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen winstoogemerk hebt dan zou een stichting een oplossing kunnen zijn om zaken formeel te regelen.

Een stichting heeft ook meer 'aanzien' dan een vereniging. Een vereniging zou ik dus sowieso niet doen.

 

 

Wil je er op een goed moment zelf ook iets aan verdienen dan geeft Jeroen al het antwoord, een VOF en als het goed draait een BV. Met een bedrijf kun je ook BTW verrekenen, met een stichting ben je die BTW sowieso 'kwijt' en kun je die dus ook niet investeren in je project.

Zet je eerst een VOF op, stel dan wel een goed VOF contract op, denk daar goed over na !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik denk dat een VOF of een BV (nog) te hoog gegrepen is voor ons.

 

De bedoeling is om het geld binnen de website te houden.

Dit omdat er meerdere mensen vrijwillig meewerken aan de website (forum moderators e.d)

 

Daarom lijkt me een stichting ook verstandig.

 

Maar hoe zit het bij een stichting met het schrijven van bijvoorbeeld een factuur? en BTW?

 

Bedankt.

 

Groet,

Erik

Link naar reactie
  • 0

Kijk even op de site van de belastingdienst, daar vind je alle vereisten en antwoorden op je vragen Erik. Verkijk je trouwens niet op wat er komt kijken bij het opzetten van een stichting, het is serieus werk.

 

Overigens is het nog wel goed even naar je beginvraag te kijken; is het überhaupt nodig om het uit de hobbysfeer te halen?

Link naar reactie
  • 0

Met een bedrijf kun je ook BTW verrekenen, met een stichting ben je die BTW sowieso 'kwijt'

 

Dat ligt er dan wel aan wat de stichting doet. De rechtsvorm is niet bepalend. Een stichting is niet per definitie vrijgesteld van BTW. Er zijn zat stichtingen die gewoon BTW-plichtig zijn en die dus ook voorbelasting kunnen claimen en krijgen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Overigens is het nog wel goed even naar je beginvraag te kijken; is het überhaupt nodig om het uit de hobbysfeer te halen?

 

Hobbysfeer?

Quotes TS: grote website... de inkomsten van Google Adsense groeien....bedrijven kunnen adverteren op onze website.....

 

Voor de IB/VPB mss relevant, maar voor de BTW ben je al heel snel de hobby voorbij en als ik die quote zo lees is dat hier zeker het geval.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Wat wij gewoon willen doen is wat meer geld binnenhalen om de website kosten zoveel mogelijk te dekken.

Hiervoor hebben wij o.a Google Adsense, en een donatie systeem via SMS/0900.

 

Nu willen wij het mogelijk maken om tegen betaling te adverteren op onze website.

Volgens mij biedt je dan een dienst aan, en word je gezien als bedrijf.

 

Omdat ik dit niet alleen doe, is een eenmanszaak uitgesloten.

Ook een BV en een VOF lijkt me te hoog gegrepen voor ons.

 

Dus toen kwam ik op een vereniging / stichting uit.

Mede, omdat wij geen winstoogmerk hebben, het geld wat binnenkomt, word namelijk weer gebruikt om alles van de betalen.

 

Of zie ik het hele verhaal nu verkeerd?

 

Bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie
  • 0

 

De site heeft een doel (informatievoorziening van x) wat waarschijnlijk ook prima een doel kan zijn van een stichting. Het batig saldo dient dan aangewend te worden om dat doel te bereiken. Beloning van bestuurders is slechts beperkt mogelijk; zeker geen winstuitkering. Opgebouwde reserves kunnen ook niet zomaar uitgekeerd worden. Als eigen inkomen niet voorop staat, is stichting prima alternatief. Vereniging ook, maar dat dient meer om 'leden' invloed op besluitvorming te geven. Vereniging heeft helemaal geen slechte reputatie. Beide rechtsvormen worden uiteraard misbruikt door mensen die subsidies in eigen zak willen steken, maar dat probleem zit 'm niet in de rechtsvorm.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mede, omdat wij geen winstoogmerk hebben, het geld wat binnenkomt, word namelijk weer gebruikt om alles van de betalen.

 

Badmeester eeeeeh monster,

 

't Geld dat bij mij binnenkomt wordt ook weer gebruikt om alles van te betalen ;) maar dat maakt de verdienste nog niet belastingvrij.

 

Ik ben 't eens met Manon.

 

Ga naar de Kamer van Koophandel en registreer de tent als v.o.f.. Jullie zijn iig voor de BTW belastingplichtig ondernemer.

Voor de goede orde nogmaals: de rechtsvorm maakt daarin geen verschil.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.