• 0

Omzet per ongeluk weggelaten uit boeken !!

Hallo ,

 

3 jaar geleden (begin 2007) ben ik samen met 2 vrienden een vof gestart in het plaatsen van kozijnen.

Ik heb me opzich goed voorbereid en wist wat mijn rechten en plichten waren.

mijn 2 vrienden lieten me helaas alles doen en deden zelf eigenlijk niks.

toen kregen we betalingsproblemen en moesten we veel via mijn priverekening betalen en facturen laten overmaken

omdat de bank onze rekening had geblokkeerd.

Eind 2008 heb ik na veel gezeur en ruzie mijn vrienden zover gekregen dat ze gingen stoppen.

ik ging dus alleen verder.

Heb gelijk de hele boekhouding naar een accountant gedaan en laten controleren.

Hier kwam uit dat we over 2007,2008 nog 3200 euro mnoesten betalen aan de belastingdienst.

geen probleem , maar hij vroeg mij dat ie ook wilde zien wat er betaald was van mijn priverekening.

hier kwam het schokkende nieuws uit voort dat ik 16000 euro aan omzet niet in de boekn had staan en na wat speurwerk heb ik de facturen niet gemaakt omdat dit aanbetalingen van klussen waren , ik weet het stom stom.

hij zei mij dat ik dit het beste zo kon laten gezien de financiele situatie waarin ik nu zit.

 

Mijn vraag nu.....

 

Hoe groot is de kans dat de belastingdienst over 2007 nog een controle uitvoert en dat ze mijn priverekening gaan controleren. en wat zijn de boetes als ze dit zien ?

Want geloof mij , als ik niet in nood zat had ik dit allang betaald als je ziet wat ik eigenlijk in mijn eentje heb opgebouwd.

 

m.vr.gr.

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter,

 

De kans is moeilijk in te schatten, maar in jouw branche is momenteel wel 't e.e.a. aan de hand door een Besluit van de Staatssecretaris m.b.t. isolatiewerkzaamheden en de BTW-tarieven die daarvoor gelden. Kort door de bocht: arbeid 6%, materiaal 19 %, tenzij .......... een heleboel regeltjes. Dat Besluit is zo vaag dat de fiscus juist hier mogelijk meer aandacht aan gaat besteden.

In je voordeel spreekt weer dat er momenteel op grote schaal afspraken worden gemaakt met accountants voor de toekomst. De verwachting/hoop is dat het verleden grotendeels met rust wordt gelaten, tenzij er echt gerotzooid is.

 

Anyway, dit was de officieuze melding. Officieel: en dat zeg je zelf ook al, ben je de belasting gewoon verschuldigd. Komt de fiscus er bij een controle achter (en bij een controle moet je wel een enorme oen treffen als die het niet ziet) dan heb je een bijteling inkomstenbelasting (IB) en BTW aan je broek met een boete die in beide gevallen kan oplopen tot 50 %.

En als de fiscus je boekhouding niet vertrouwt kan ze je hele omzet nog wat ophogen met een geschat bedrag. Dan wordt tevens de bewijslast omgekeerd en dan mag jij aantonen dat je die geschatte omzet niet hebt behaald.

 

Geef je d.m.v. een brief zelf aan dat je fout hebt gezeten dan val je in de prijzen met max. 5 % boete bij de BTW. Wat ze bij de IB dan doen qua boete weet ik niet, maar die zal zeker niet zo hoog zijn als bij controle.

 

Mijn mening? Zowel uit moreel oogpunt als vanuit je eigen bankrekening bekeken zou ik het melden. Ik zou het trouwens niet per brief doen, maar een afspraak maken en de zaak uitleggen. Dat wil nog wel eens wat coulance opleveren.

 

Nog een laatste argument om met de billen bloot te gaan: de fiscus kan tot 5 jaar terug naheffen, ik zou de komende jaren niet lekker slapen als ik wist wat me financieel mogelijk nog te wachten staat.

 

Oh en met betalingsregelingen is men meestal niet zo scheutig, zeker niet bij de BTW omdat dat een zakelijke belasting is. Maar ook hier geldt: maak een afspraak en toon je goede wil. Dat helpt echt!

Ik wens je wijsheid.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

hier kwam het schokkende nieuws uit voort dat ik 16000 euro aan omzet niet in de boekn had staan en na wat speurwerk heb ik de facturen niet gemaakt omdat dit aanbetalingen van klussen waren

 

Heb je de aanbetalingen misschien wel op de eind factuur verrekend?

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Tenzij jullie mondeling of schriftelijk een overeenkomst van kwijting en vrijwaring van schulden zijn overeengekomen bij het opstappen van je vrienden zijn ook je 2 "vrienden" het haasje. Dit geldt voor de btw. Natuurlijk zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun foutieve aangifte IB. Daar helpt geen enkele verklaring bij. :)

www.skyb-administraties.nl: persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

Link naar reactie
  • 0

Goede avond Petrovic.

 

Het komt op mij vreemd over dat je eigen accountant dit voor stelt.

Is het woord accountant hier wel op zijn plaats ?

 

Een accountant kan m.i. immers geen voorstel doen om "de zaak zo maar te laten".

 

Een tweede vraag die bij mij op komt.

Vertrouw jij deze accountant niet ?

Waarom twijfel je aan zijn advies ?

 

Om eventuele boetes te voorkomen is een open verstandhouding met de belastingdienst zeker belangrijk.

M.i. derhalve gewoon melden wat er fout is gegaan.

 

Met vr. gr.

 

Jan van Nistelrooij

 

Link naar reactie
  • 0

Goede avond Petrovic.

 

Het komt op mij vreemd over dat je eigen accountant dit voor stelt.

Is het woord accountant hier wel op zijn plaats ?

 

Een accountant kan m.i. immers geen voorstel doen om "de zaak zo maar te laten".

 

Een tweede vraag die bij mij op komt.

Vertrouw jij deze accountant niet ?

Waarom twijfel je aan zijn advies ?

 

Om eventuele boetes te voorkomen is een open verstandhouding met de belastingdienst zeker belangrijk.

M.i. derhalve gewoon melden wat er fout is gegaan.

 

Met vr. gr.

 

Jan van Nistelrooij

 

 

Hoi jan ,

 

ik vertrouw de accountant zeker wel , kwam op mij vrij verrassend over namelijk , daarom vermeld ik dit ook.

Dus jij zegt gewoon melden en betalen ?

 

groeten peter

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Ik sluit me aan bij Jan. De opmerking van je 'accountant' verbaast mij zeer en je moet je afvragen welk belang hij voor ogen heeft gehad met zijn opmerking, die van jou of die van hem (om in een later stadium bij een controle aardig wat uren te kunnen maken en te factureren). Zie ook John zijn opmerking. De boetes van de fiscus zijn niet mis en misschien stelt de belastingdienst wel vast dat het een vergijp is en niet een verzuim (je weet immers nu dat je het bent vergeten en willens en wetens pas je het niet aan naar de werkelijkheid). De boete kan dan zelfs op lopen tot 100% van het verschuldigde bedrag.

 

Verder vraag ik me ook af hoe het e.e.a. in je administratie is verwerkt. Je zegt dat dat de voorschotten niet op de factuur staan vermeld, maar staan er nu dan geen debiteuren open dan? Ik persoonlijk zou nooit een factuur van bijvoobeeld 2000€ totaal aan je betalen als ik al 1000€ voorschot heb betaald.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst is niet echt happig op betalingsregelingen. Ze willen niet als bank fungeren en zullen daardoor een aantal waarborgen eisen.

 

BTW consequentie over die 16000 is 2.554€. Deze geef je via een suppletie aan. Meestal binnen een week of 6 heb je dan de aanslag binnen.

 

De IB consequentie is wat moeilijker te berekenen. Na een vrijwillige aanpassing zal de aanslag binnen een week of 6 volgen met een betaaltermijn van ook 6 weken.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.