• 0

Verliezen eenmanszaak in mindering op brutoloon?

Hallo allen,

 

Ik zit met een ding waar ik niet een duidelijk antwoord op kan vinden.

 

Ik heb een full-time baan met daarnaast een eigen bedrijf (rechtsvorm eenmanszaak).

 

Ik zal dit jaar geen winst maken met mijn onderneming, vanwege de aanschaf / investeringen in een aantal middelen (o.a. computer, websites e.d.).

 

Ik hou rekening met de juiste afschrijvingstermijnen, maar dan nog kom ik onderaan de streep in de min. Mag dit verlies afgetrokken worden van mijn bruto salaris uit het dienstverband zodat ik recht heb op teruggaaf IB ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Roy,

 

Jouw wijze is niet echt de correcte wijze, maar het komt wel op hetzelfde neer.

 

Je negatieve inkomen uit onderneming geef je aan in aangifte. Dit wordt verrekend met je bruto loon. De som daarvan is je inkomen en daar betaal je belasting over. De ingehouden loonbelasting wordt daarmee verrekend. Die is daardoor te hoog geweest (want je loon houdt geen rekening met je verlies) en het teveel ingehouden krijg je dan terug.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste Sander,

 

Dank voor je antwoordl. Kan je kort toelichten waarom de door mij beschreven methode niet helemaal de juiste is?

(nieuwsgierigheid)

 

Dank vast

 

Vriendelijke groet,

Roy Milder

 

 

Hoi Roy,

 

Jouw wijze is niet echt de correcte wijze, maar het komt wel op hetzelfde neer.

 

Je negatieve inkomen uit onderneming geef je aan in aangifte. Dit wordt verrekend met je bruto loon. De som daarvan is je inkomen en daar betaal je belasting over. De ingehouden loonbelasting wordt daarmee verrekend. Die is daardoor te hoog geweest (want je loon houdt geen rekening met je verlies) en het teveel ingehouden krijg je dan terug.

Link naar reactie
  • 0

Een inkomen in de aangifte is meer dan alleen bruto salaris en onderneming. Bekende andere posten zijn hypotheekrente aftrek, ziektekosten aftrek, giften, alimentatie en nog veel meer.

 

De inkomstenbelasting wordt berekend over je inkomen. De loonheffing wordt berekend over je loon. Deze hoeven dus niet aan elkaar gelijk te zijn. De totale inkomstenbelasting die moet betalen, wordt weer verrekend met de ingehouden voorheffingen (loonheffing, dividendbelasting). Het saldo moet je dan betalen of ontvangen.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat het 'urencriterium' van min. ca. 1200 uur geen betrekking heeft op de mogelijkheid tot verrekening van verlies uit de eenmanszaak met de andere inkomsten uit box 1?

 

 

Hoi Geert

 

Vanaf 2010 klopt dat inderdaad. Als de zelfstandigenaftrek de winst uit onderneming laat dalen onder de nul, dan wordt er in dat jaar niet verder verrekend dan tot nul. Het restant van de zelfstandigenaftrek dat nog niet verrekend is, schuift door naar volgende jaren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ook als je minder dan 1225 uur werkt in je onderneming, kun je verliezen uit onderneming hebben. Je hebt dan geen recht op zelfstandigenaftrek, etc., maar je neemt de (negatieve) resultaten nog steeds mee in je aangifte. Wel heb je meer kans dat de Belastingdienst zal stellen dat er geen onderneming is. Zonder onderneming kun je natuurlijk geen verlies uit onderneming in de aangifte verwerken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.