• 0

Participeren in BV

Beste Forum,

 

Ik ben vrij nieuw in ondernemersland en wil graag verder geholpen worden met een idee wat er op dit moment speelt, waarvan ik niet echt weet hoe ik het moet aan pakken. Graag jullie advies.

 

Ik werk nu gedurende 4 jaar in loondienst bij huidige werkgever. Voorheen bestond het bedrijf uit 1 persoon als diricteur/eigenaar van een BV en Beheer BV of Holding. Ik ben 4 jaar geleden in loonsdienst gekomen. Nu zijn wij gezamelijk bezig iets op te zetten waarvan ik het gevoel heb dat ik daar ook de vruchten van wil plukken op het moment dat dit echt gaat lopen. In het begin zal het dus het eea aan uren kosten maar dat is niet zo erg.

 

Ik heb het zeer naar mijn zin op dit moment in mijn werk, wil dit ook niet kwijt, én toch heb ik dit aangekaart. Reactie was positief en eea wordt nu onderzocht. Tussen neus en lippen werd al het idee gelanceerd om dan een nieuwe BV op te richten onder de holding waarvan ik dan mede eigenaar zal worden. Onder deze BV zullen dan de werkzaamheden gaan plaatsvinden die we hebben bedacht. Mijn kennis van organisatiestructuren is niet zo groot dus ik ben bang hier aan het kortste eind te trekken zonder het door te hebben. Dus wat is wijsheid? Kan ik dan gewoon in loondienst blijven of geeft dat juist problemen?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Werknemerschap en aandeelhouderschap bijten elkaar niet. De constructie die je schetst is heel gebruikelijk. De nieuwe activiteit wordt in de nieuwe BV ondergebracht en jij gaat die kar waarschijnlijk trekken. Het komt vaak voor dat je dan bij de nieuwe vennootschap op de loonlijst komt, maar dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon je huidige dienstbetrekking handhaven. Maakt niets uit.

 

Leg de afspraken wel vast in een aandeelhoudersovereenkomst (zeggenschap, exit, uitkering dividend, kostenvergoeding, etc.), want dat voorkomt een hoop gedoe. Bedenk verder dat de aandelen moeten worden volgestort (100% = 18k). Je zal dus niet alleen uren moeten inbrengen, maar waarschijnlijk ook cash. Maar ook hier zijn constructies voor te bedenken (geld lenen, inverdienen, etc.).

 

Als je meer concrete vragen hebt, stel ze dan gerust. Daar zijn we hier voor.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo StefanO,

 

Bedankt voor je reactie en je aanbod voor het stellen van vragen. Dat verlaagt de drempel. Het vastleggen van de afspraken is niet het probleem, dat gaat er wel van komen. Het gaat erom wat voor mij handig/slim is om te doen, zonder blindelings mee te gaan met de voorstellen van mijn werkgever. Wat bedoel je precies met dat de aandelen moeten worden volgestort (100%=18k)? Wat houdt inverdienen precies in. Als techneut (ik geen bedrijf economische achtergrond, weet dus ook niet op welke kernwoorden ik moet zoeken in het forum) heb ik nog niet veel stil gestaan bij ondernemen. En nu doet de situatie zich eigenlijk ineens voor. Ik zie op dit moment heel veel bomen en nog weinig bos. Voor mij heel spannend, leerzaam en een uitdaging. Is er naast de gerichte vragen die ik kan stellen via dit forum ook wat leesmateriaal/boeken die je mij kan adviseren en die aansluiten bij mijn situatie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een en ander is afhankelijk tevens van risico dat gelopen wordt en verwachte resultaten.

Tevens van het risico dat je zelf wil lopen.

 

Er zijn een aantal mogelijkheden waar je aan kan denken.

- VOF

- BV waarin jij als prive persoon aandeelhouder bent

- BV waarin jij met een persoonlijke BV aandeelhouder van bent

 

voordeel van een VOF is dat er vele ondernemersfaciliteiten zijn waardoor je belasting lager valt.

je zult wel je eigen pensioen ed moeten opbouwen. Nadeel is als het bedrijf failliet gaat.

 

verschil tussen 2 en 3 is, dat de mede-aandeelhouder belang heeft bij dividend. Bij 2 gaat deze dividend naar jou in prive (dividendbelasting), bij 3 kun je deze dividendbelasting voorkomen of uitstellen.

 

Vele haken en ogen aan welke richting je ook gaat nemen.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Hoi ondernemer2009a

 

Participeren in een BV is iets waar je niet lichtelijk over na moet denken. Dus welkom op HL. Literatuur is niet meteen voor handen omdat elk advies een geval op zich is. Belangrijkste daarin zijn de exacte omstadigheden van jou, de huidige BV's en de toekomstige BV.

 

Je geeft aan dat je het idee hebt dat je (buiten de bestaande werkzaamheden) een plan hebt dat levensvatbaar is en waaraan jouw huidige werkgever mee wil werken t.a.v. de realisatie.

 

Veelal is dan een eigen holding BV gunstig. Je kunt daarin overschotten beheren en uitstellen qua belastingheffing (via bijv. pensioen in eigen beheer) en je hebt de zeggenschap over wat je doet met jouw managementfee.

 

Hoe de exacte opzet moet worden, kan beter in een gesprek met een ter zake kundig adviseur besproken worden. Er zijn veel opties die het overwegen waard zijn. Uiteraard kun je meer vragen stellen hier, zodat meer gericht advies mogelijk is.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een BV heeft (voorlopig nog) een minimumkapitaal eis van 18k. Bij oprichting wordt dit bedrag in de BV gestort en wordt 100% van de aandelen overgedragen. Doorgaans aan degene die gestort heeft ;D.

 

In beginsel worden aandelen in geld volgestort (al kan je ook activa inbrengen (inbreng in natura)). Jullie moeten dus 18k meebrengen. De verdeling van de storting gaat in de regel naar aandeelhouderschap. Als jij 50% eigenaar bent, moet je dus 9k neerleggen.

 

De opties:

1. je hebt 9k op de bank en investeert dit (evt. via eigen holding zoals Joost tipt (doorgaans ook mijn voorkeur))

2. je hebt het niet en leent het bedrag bij de bank of FFF (friends, fools & family) en stort het evt. meteen weer terug (leent het dan van de BV)

3. als 2 maar je leent het van je compagnon / huidige werkgever

4. ... er zijn vast nog veel meer varianten te bedenken

 

Als je het geld leent betaal je rente. Met inverdienen, bedoel ik dat je de schuld van optie 3. langzaam inlost door arbeid te verrichten en loon af te staan. Nu kan je daarin meteen je belang nemen (50% ineens) en de schuld aflossen of het belang geleidelijk kopen en betalen met je verdiensten (bijv. 5x 10%). Denk er wel aan dat het belang (als alles goed gaat) steeds meer waard wordt en dat je steeds opnieuw bij de notaris de aandelen moet overdragen. Ik zou dus liever in 1x het belang nemen.

 

Moet nu even wat anders doen. Ben later terug om post te hervatten....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.