• 0

Privé bezittingen verkopen aan bv

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi bbouwer

 

Even een paar stappen terug.

- hoe lang bestaat deze BV al en hoe lang ben jij daarvan aandeelhouder?

- waarom wil je privé bezittingen in de BV onderbrengen? Is daar een zakelijk doel mee gediend?

- om wat voor spullen gaat het dan?

 

Ik vraag het met name om te kunnen weten of het wel zakelijk is dat je privé eigendom wilt verkopen aan jouw BV en om te bezien of het überhaupt gunstig is fiscaal gezien. is de BV jonger dan 2 jaar, dan heb je een accountant nodig die verklaart dat je de spullen tegen een zakelijke prijs hebt verkocht aan de BV.

 

graag je reactie

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

De BV is een EURO bv,in nl een cv,aandelen daarvan bij ltd.

 

Deze constructie bestaat 3,5 jaar,ik ben gevolgmachtigde geen aandeelhouder.

 

Er is geen zakelijk doel mee gediend,puur uit veiligheidsoverwegingen,mocht er iets gebeuren,dan kan er geen aanspraak op gemaakt worden.

 

Het gaat om de belangrijkste zaken in de inboedel,CV gaat niet failliet,worden nauwelijks zaken in gedaan.

 

Alvast bedankt voor je reactie,

 

Bbouwer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je geen aandeelhouder bent, dan neem je wel een risico. Als de LTD kop onder gaat ben je het ook kwijt. Daarbij, als de aandeelhouder besluit jouw voormalige spullen te verkopen, kun je er ook niets tegenin brengen!

 

Daarbij, waarom zal een LTD zaken aanschaffen die haar bedrijfsvoering niet dienen? Fiscaal haalt het in elk geval niets uit.

 

groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Het gaat mij niet om fiscale voordelen,maar alleen om deze zaken uit de wind te houden.

 

Deze cv gaat niet failliet,dus durf ik deze zaken er met een gerust hart onder te brengen.

 

Dus,lijst opstellen,prijs voor maken,en overhevelen volstaat dan ?

 

Bedankt voor al jouw moeite,

 

BBouwer.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een nogal dure oplossing. Ik neem aan dat je de goederen wel gewoon privé blijft gebruiken? Dan zul je toch zeker een zakelijke gebruiksvergoeding moeten betalen aan de CV (of de BV, want je zegt eerst dat je de goederen daar in onder wil brengen). Die is bij jou niet aftrekbaar, maar bij de CV wel belast. Betaal je niet, dan is er sprake van een bevoordeling door de CV. Als je geen aandeelhouder bent, maar wel werkzaamheden verricht (en dat zal wel, als gevolmachtigde), dan zal die bevoordeling worden aangemerkt als loon en moet er dus loonbelasting worden betaald.

 

En dat allemaal om die zaken uit de wind te houden? Kun je beter een andere oplossing verzinnen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als jij geen aandeelhouder bent, ben je toch gewoon werknemer? Dan zou er toch uberhaupt al geen sprake zijn op het risico van aansprakelijkheid met jouw prive?

 

Ik denk dat je eerst die situatie eens duidelijker moet omschrijven voordat je steekhoudend advies kunt krijgen.

 

Zoals ik het nu lees wil je vanwege bepaalde risico's prive-zaken in het bedrijf onderbrengen, maar uit de situatie die je voor het bedrijf omschrijft zouden die risico's niet aanwezig zijn.....

 

Is het toevallig zo dat het risico waar jij het over hebt juist in de prive-sfeer ligt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.