• 0

Eén huisstijl alstublieft; 10 belangrijke punten voor de ontwikkeling van een visuele identiteit.

De identiteit van je bedrijf is een visuele representatie van een boodschap; het verhaal wat jij wilt vertellen aan je doelgroep. Grafische vormgeving heb je hierbij nodig om te kunnen communiceren, mensen te informeren en tot actie aan te zetten.

Hieronder vind je 10 punten die belangrijk zijn in de ontwikkeling van een visuele identiteit.

 

1. Schrijf je een ondernemingsplan? Laat je huisstijl pas ontwikkelen als het plan klaar is. Dan heb je een hoop belangrijke vragen al beantwoord en weet je wat je budget is. Een hoop punten die ik hieronder beschrijf kun je zo uit je plan halen.

 

2. Wie ben je en wat is het concept voor je bedrijf? Wat onderscheidt jouw bedrijf van de anderen? Wat is de boodschap, het verhaal wat je wilt vertellen? Deze informatie is heel belangrijk voor de vormgever. Zonder verhaal geen vorm.

 

3. Wie zijn die anderen? Hoe ziet de visuele identiteit van de concurrent eruit? De vormgever doet een onderzoek naar de identiteit, kleur en vorm, van vergelijkbare bedrijven. Wil je je aansluiten bij de identiteit van jouw branche, of wil je er juist totaal van af gaan wijken?

 

4. Wat is je doelgroep? Voor wie is de boodschap bedoeld? De vormgever heeft deze informatie nodig om te onderzoeken welke visuele communicatie deze doelgroep aan zou kunnen spreken.

 

5. Wat ga je doen met je visuele identiteit? Wat is je marketingplan? Een huisstijl is tegenwoordig meer dan alleen een logo wat op je visitekaartje en je briefpapier staat. Ga je ook brochures uitgeven? Komt er een website? Jaarverslagen? Flyers? Wil je de identiteit doorvoeren in de inrichting van de bedrijfsruimte? Deze informatie is nodig om je identiteit neer te kunnen zetten als een soepel en dynamisch systeem wat met het bedrijf mee kan groeien.

 

6. Wie gaan er werken met de huisstijl? Heb je personeel? Dan is het belangrijk ook hun te betrekken in de ontwikkeling van de identiteit. Zij zijn degene die er uiteindelijk mee moeten gaan werken!

 

7. Wat is het budget? Als je budget niet zo groot is, laat je niet afschrikken door torenhoge prijzen. Als je bovenstaande punten goed op een rijtje hebt, en je weet wat je budget is, kun je dat voorleggen aan een vormgever: dit is wat ik zou willen, en dit is mijn budget, wat zijn de mogelijkheden? Je zult versteld staan wat er allemaal mogelijk is met een beetje kostenbesparende creativiteit. En dan is het volgende punt ook heel belangrijk:

 

8. Wat heb je zelf allemaal al in huis? Kennis, vaardigheden, ideeën, teksten, fotografie? Is er hergebruik mogelijk van materialen, papier, meubels?

 

9. Co-creatie. Let erop dat je in nauwe samenwerking, in co-creatie, met de vormgever werkt. Laat je geen flitsende huisstijl aanpraten of opleggen. Een goede visuele identiteit kan alleen tot stand komen als je zelf, als ondernemer, betrokken bent bij de ontwikkeling ervan.

 

10. Laat je verrassen! Alle eerder uitgedachte plannen zijn een goed punt om de ontwikkeling van je huisstijl mee te starten. In de creatieve co-creatie van ondernemer en vormgever kunnen er echter verassende dingen gebeuren! Misschien toch een onverwachte wending in je marketingplan? Of je ontdekt een hele nieuwe doelgroep. Of het wordt nog duidelijker waar je als ondernemer voor staat en wat je je klanten wilt bieden.

Laat het gewoon gebeuren.

 

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Complimenten voor het helder uiteenzetten van de stappen. Ik wil de dag nog wel meemaken dat een klant 2 van de 10 punten gedaan/onderzocht heeft. In praktijk komt het erop neer dat deze punten pas doorlopen worden, wanneer de klant gaat praten met een bureau (mijn ervaring).

 

Even mijn mening op de genoemde punten

Punt 1 een ondernemingsplan is altijd goed, maar geen "must" voor het ontwerpen. Bij re-design, hele kleine ondernemingen of simpelweg boeren (klinkt oneerbiedig, maar ik weet even geen beter woord) is dit niet van toepassing of haalbaar. In deze gevallen vind ik punt 2 beter van toepassing, want dat er nagedacht moet worden is een feit.

 

Punt 6 ben ik in de basis met je eens. Het risico is wel dat trajecten dood kunnen bloeden. Teveel stuurlui op een schip is nooit goed. En een iemand moet wel de leiding houden, i.p.v de degene met de grootste mond.

 

Punt 8 is naar mijn idee (de laatste zin idg) iets teveel op jouw stijl toegespitst en niet echt generiek genoeg voor de algemene opsomming.

 

Punt 9 en 10 kunnen (naar mijn idee )misschien beter samengevoegd worden. Co-creatie oftewel actief betrokken zijn, zorgt (in mijn ervaring) altijd voor een beter/verrassend resultaat. Daarnaast veelal ook een beter gevoel bij de klant. Op deze manier is het ook echt zijn product. Voor hem/haar, door hem/haar. Want als vormgever, ben je een verlengstuk van de opdrachtgever. Niets meer en niets minder.

 

Een punt die ik zelf nog wel zou willen toevoegen is. Hoelang wil je doen met je huisstijl. Wil je een tijdloos iets, of iets wat in de huidige tijdsgeest past. En welke kan aangepast worden naar de eisen van het moment. Past misschien nog wel bij punt 5.

 

Kortom goed verhaal en in de basis een behapbaar stuk informatie die klanten een duidelijk inzicht geeft van wat er allemaal bij komt kijken, en dat het geen kilo kaas is wat je besteld.

 

Micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

  • 2

Beste Micha,

 

Bedankt voor je complimenten.

Toch wil ik een kanttekening plaatsen.

 

Het is mijn werk, als vormgever, om opdrachtgevers te begeleiden door alle stappen van het ontwerp proces. Ik verwacht niet dat mijn opdrachtgevers deze stappen al doorgenomen of onderzocht hebben. Het is aan het ontwerp bureau om de klant hierin te begeleiden.

 

Ik hoop dat mijn artikel de ondernemer (met of zonder ondernemingsplan) meer inzicht geeft in wat er komt kijken bij de ontwikkeling van een huisstijl, en wat hij of zij mag verwachten van een ontwerp bureau.

 

Gaby van Ineveld

Studio Yip.

  • 0

Sommige punten zijn zeker van toepassing op het ontwerp bureau om te communiceren met de opdrachtgever. Andere punten zou je verwachten bij een ondernemer die serieus is. Alleen in praktijk (mijn ervaring en uitwisselingen met collega's) is dat dit helaas vaak niet het geval is en anders minimaal. Uitzonderingen daargelaten.

 

En tot zekere hoogte ben ik het met je eens dat het onze taak is om te begeleiden, maar in veel gevallen is het "roeien met de riemen de je hebt".

 

Bij een aannemers bedrijf dat uitgegroeid is tot een groot bedrijf, is vaak de directeur degene die is begonnen met het metselen van gebouwen. En door kansen is het gegroeid tot iets serieus, maar het blijft iemand van de werkvloer. Hiervan kan ik niet verwachten dat hij conceptueel, marketingtechnisch en doelgroep gericht kan analyseren wat hij nou wilt.

 

Dus ligt in dit geval de taak bij ons, om dit te doen voor de desbetreffende ondernemer. En dan moeten wij niet terugkomen met een complete analyse, maar meer met iets kort en bondig wat te begrijpen is door de klant.

 

Dus is het ook geen goed plan (commercieel gezien) om dit verhaal op deze manier neer te leggen. Want ik ben dan de potentiële klant kwijt, en het kan ook met goed gesprek volstaan.

 

Niks ten nadele trouwens van de mensen die vanuit de werkvloer zijn doorgegroeid. Want ik kan bijvoorbeeld geen huizen bouwen, of boekhouden, of vloeren leggen, etc.

 

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

  • 0

Mooi lijstje waarmee je als ondernemer ook tussentijds eens je huidide huisstijl tegen het licht kan plaatsen.

 

Punt 6 klinkt logisch; je personeel erin meenemen, maar dat kost ook weer tijd. Ik snap dat betrokkenheid altijd iets is om te overwegen, maar zag in het geval van de huisstijl nie meteen wat dat oplevert, wanneer je al je doelen/doelgroep etc. met je werknemers gecommuniceerd hebt.

Trail art: www.imsobo.com

  • 0

Beste MIcha en Gaby,

 

Jullie beide visies bevatten waarheden en iedereen moet kiezen wat bij hem/haar past. Ikzelf vind de tips erg voor de hand liggend maar dat komt waarschijnlijk omdat ik er ook affiniteit mee heb. Ik vind een goede huisstijl erg belangrijk en het goed en consequent doorvoeren zonder afbreuk te doen aan de gekozen richting.

Ik ben bezig met het opstarten met een nieuw bedrijf en mijn vraag is eerder: Waar vind ik een goede vormgever die een goed bruikbare huisstijl en logo voor mij kan ontwikkelen. Die ook prijstechnisch gezien marktconform is en waar ik hopenlijk op langere termijn mee samen kan werken. Want inmijn opinie begin je nu en al werkende kom je regelmatig iets tegen waar je je logo bij nodig hebt of wil gebruiken.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.