De identiteit van je bedrijf is een visuele representatie van een boodschap; het verhaal wat jij wilt vertellen aan je doelgroep. Grafische vormgeving heb je hierbij nodig om te kunnen communiceren, mensen te informeren en tot actie aan te zetten.
Hieronder vind je 10 punten die belangrijk zijn in de ontwikkeling van een visuele identiteit.
1. Schrijf je een ondernemingsplan? Laat je huisstijl pas ontwikkelen als het plan klaar is. Dan heb je een hoop belangrijke vragen al beantwoord en weet je wat je budget is. Een hoop punten die ik hieronder beschrijf kun je zo uit je plan halen.
2. Wie ben je en wat is het concept voor je bedrijf? Wat onderscheidt jouw bedrijf van de anderen? Wat is de boodschap, het verhaal wat je wilt vertellen? Deze informatie is heel belangrijk voor de vormgever. Zonder verhaal geen vorm.
3. Wie zijn die anderen? Hoe ziet de visuele identiteit van de concurrent eruit? De vormgever doet een onderzoek naar de identiteit, kleur en vorm, van vergelijkbare bedrijven. Wil je je aansluiten bij de identiteit van jouw branche, of wil je er juist totaal van af gaan wijken?
4. Wat is je doelgroep? Voor wie is de boodschap bedoeld? De vormgever heeft deze informatie nodig om te onderzoeken welke visuele communicatie deze doelgroep aan zou kunnen spreken.
5. Wat ga je doen met je visuele identiteit? Wat is je marketingplan? Een huisstijl is tegenwoordig meer dan alleen een logo wat op je visitekaartje en je briefpapier staat. Ga je ook brochures uitgeven? Komt er een website? Jaarverslagen? Flyers? Wil je de identiteit doorvoeren in de inrichting van de bedrijfsruimte? Deze informatie is nodig om je identiteit neer te kunnen zetten als een soepel en dynamisch systeem wat met het bedrijf mee kan groeien.
6. Wie gaan er werken met de huisstijl? Heb je personeel? Dan is het belangrijk ook hun te betrekken in de ontwikkeling van de identiteit. Zij zijn degene die er uiteindelijk mee moeten gaan werken!
7. Wat is het budget? Als je budget niet zo groot is, laat je niet afschrikken door torenhoge prijzen. Als je bovenstaande punten goed op een rijtje hebt, en je weet wat je budget is, kun je dat voorleggen aan een vormgever: dit is wat ik zou willen, en dit is mijn budget, wat zijn de mogelijkheden? Je zult versteld staan wat er allemaal mogelijk is met een beetje kostenbesparende creativiteit. En dan is het volgende punt ook heel belangrijk:
8. Wat heb je zelf allemaal al in huis? Kennis, vaardigheden, ideeën, teksten, fotografie? Is er hergebruik mogelijk van materialen, papier, meubels?
9. Co-creatie. Let erop dat je in nauwe samenwerking, in co-creatie, met de vormgever werkt. Laat je geen flitsende huisstijl aanpraten of opleggen. Een goede visuele identiteit kan alleen tot stand komen als je zelf, als ondernemer, betrokken bent bij de ontwikkeling ervan.
10. Laat je verrassen! Alle eerder uitgedachte plannen zijn een goed punt om de ontwikkeling van je huisstijl mee te starten. In de creatieve co-creatie van ondernemer en vormgever kunnen er echter verassende dingen gebeuren! Misschien toch een onverwachte wending in je marketingplan? Of je ontdekt een hele nieuwe doelgroep. Of het wordt nog duidelijker waar je als ondernemer voor staat en wat je je klanten wilt bieden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ontwerpstudio
ontwerpstudio
De identiteit van je bedrijf is een visuele representatie van een boodschap; het verhaal wat jij wilt vertellen aan je doelgroep. Grafische vormgeving heb je hierbij nodig om te kunnen communiceren, mensen te informeren en tot actie aan te zetten.
Hieronder vind je 10 punten die belangrijk zijn in de ontwikkeling van een visuele identiteit.
1. Schrijf je een ondernemingsplan? Laat je huisstijl pas ontwikkelen als het plan klaar is. Dan heb je een hoop belangrijke vragen al beantwoord en weet je wat je budget is. Een hoop punten die ik hieronder beschrijf kun je zo uit je plan halen.
2. Wie ben je en wat is het concept voor je bedrijf? Wat onderscheidt jouw bedrijf van de anderen? Wat is de boodschap, het verhaal wat je wilt vertellen? Deze informatie is heel belangrijk voor de vormgever. Zonder verhaal geen vorm.
3. Wie zijn die anderen? Hoe ziet de visuele identiteit van de concurrent eruit? De vormgever doet een onderzoek naar de identiteit, kleur en vorm, van vergelijkbare bedrijven. Wil je je aansluiten bij de identiteit van jouw branche, of wil je er juist totaal van af gaan wijken?
4. Wat is je doelgroep? Voor wie is de boodschap bedoeld? De vormgever heeft deze informatie nodig om te onderzoeken welke visuele communicatie deze doelgroep aan zou kunnen spreken.
5. Wat ga je doen met je visuele identiteit? Wat is je marketingplan? Een huisstijl is tegenwoordig meer dan alleen een logo wat op je visitekaartje en je briefpapier staat. Ga je ook brochures uitgeven? Komt er een website? Jaarverslagen? Flyers? Wil je de identiteit doorvoeren in de inrichting van de bedrijfsruimte? Deze informatie is nodig om je identiteit neer te kunnen zetten als een soepel en dynamisch systeem wat met het bedrijf mee kan groeien.
6. Wie gaan er werken met de huisstijl? Heb je personeel? Dan is het belangrijk ook hun te betrekken in de ontwikkeling van de identiteit. Zij zijn degene die er uiteindelijk mee moeten gaan werken!
7. Wat is het budget? Als je budget niet zo groot is, laat je niet afschrikken door torenhoge prijzen. Als je bovenstaande punten goed op een rijtje hebt, en je weet wat je budget is, kun je dat voorleggen aan een vormgever: dit is wat ik zou willen, en dit is mijn budget, wat zijn de mogelijkheden? Je zult versteld staan wat er allemaal mogelijk is met een beetje kostenbesparende creativiteit. En dan is het volgende punt ook heel belangrijk:
8. Wat heb je zelf allemaal al in huis? Kennis, vaardigheden, ideeën, teksten, fotografie? Is er hergebruik mogelijk van materialen, papier, meubels?
9. Co-creatie. Let erop dat je in nauwe samenwerking, in co-creatie, met de vormgever werkt. Laat je geen flitsende huisstijl aanpraten of opleggen. Een goede visuele identiteit kan alleen tot stand komen als je zelf, als ondernemer, betrokken bent bij de ontwikkeling ervan.
10. Laat je verrassen! Alle eerder uitgedachte plannen zijn een goed punt om de ontwikkeling van je huisstijl mee te starten. In de creatieve co-creatie van ondernemer en vormgever kunnen er echter verassende dingen gebeuren! Misschien toch een onverwachte wending in je marketingplan? Of je ontdekt een hele nieuwe doelgroep. Of het wordt nog duidelijker waar je als ondernemer voor staat en wat je je klanten wilt bieden.
Laat het gewoon gebeuren.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/23884-e%C3%A9n-huisstijl-alstublieft-10-belangrijke-punten-voor-de-ontwikkeling-van-een-visuele-identiteit/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag