• 0

Welke kosten mag ik via mijn personal holding BV laten stromen?

Hoi,

 

Ik heb een personal holding die aandeelhouder is in het bedrijf waar ik zodoende mede-eigenaar van ben. Behalve dividend incasseren (in de toekomst) en een lening verstrekken aan het bedrijf gebeurt er vrij weinig in de PH.

 

[*]Nu heb ik thuis een nieuw bureau nodig, en vroeg mij af of ik dit kan laten betalen door mijn personal holding? Ik werk in principe gewoon op kantoor buitenshuis, maar kan natuurlijk thuis af en toe ook nog wat doen.

[*]Kan ik mijn mobiele telefoon abonnement gewoon overzetten naar mijn PH? Ik bel natuurlijk vaak met mijn compagnons..

[*]Kan ik computer apparatuur (printer, toner, papier) gewoon laten betalen door mijn PH?

 

Het voordeel van betaling door mijn PH is dat ik misschien compensabele verliezen ga opbouwen die ik later kan verrekenen als de zaak goed gaat lopen. Iemand kennis van zaken, of is er ergens een duidelijk overzicht te vinden?

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Guiseppe

 

Ben je in loondienst van jouw holding?

 

Zo ja, dan vallen dit soort zaken onder de loonbelasting. Wat dan wel en niet mag, kun je terugvinden in het handboek loonbelasting van de fiscus: http://www.belastingdienst.nl/download/2344.html

 

Als je in loondienst bent van de werk BV, dan ligt het iets gecompliceerder omdat dan de andere aandeelhouder ook akkoord moet zijn met jouw uitgaven. Jouw holding heeft dan namelijk niets van doen met jouw werkzaamheden voor de werk BV. De vergoeding en verstrekking van genoemde zaken moet dan via de werk BV. Daarbij gelden dezelfde voorwaarden als genoemd in de link.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In beide door Joost genoemde situaties zal je uiteraard altijd het "zakelijke karakter" moeten kunnen aantonen, waarbij in een personal Holding de fiscus bij een (loon) controle kritisch naar de kosten zal kijken.

Maar met een goede onderbouwing zijn er in het algemeen zeker mogelijkheden.

vermoedelijk zal in 2001 e.e.a in dit soort situaties wat eenvoudiger gaan worden omdat dan 1,4% (het voorgestelde percentage) van de loonsom als onkostenvergoeding mag worden verstrekt, zonder dat hiervoor nader bewijs nodig zal zijn. Er komen daarop, uiteraard, weer een aantal uitzonderingen, zoals de verhuisregeling en het reizen incl. woon-werkverkeer.

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet in loondienst bij mijn eigen PH, maar in loondienst van de werkmaatschappij. Daar zijn inderdaad meerdere partners, en is het lastig om kosten op te voeren omdat je met iedereen moet overleggen.

 

De enige reden dat ik kosten via de PH wil laten stromen is dat ik de 25% dividendbelasting dan kan omzeilen.

Link naar reactie
  • 0

vermoedelijk zal in 2001 e.e.a in dit soort situaties wat eenvoudiger gaan worden omdat dan 1,4% (het voorgestelde percentage) van de loonsom als onkostenvergoeding mag worden verstrekt, zonder dat hiervoor nader bewijs nodig zal zijn. Er komen daarop, uiteraard, weer een aantal uitzonderingen, zoals de verhuisregeling en het reizen incl. woon-werkverkeer.

 

 

 

 

Je zult 2010 wel bedoelen ;)

 

Die regeling is er nog verre van door. Er is namelijk veel kritiek op, m.n. omdat er weinig overblijft:

 

Fiscaal loon van 50K geeft een onbelaste kostenvergoeding van € 700 per jaar. Dat is natuurlijk peanuts.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

vermoedelijk zal in 2001 e.e.a in dit soort situaties wat eenvoudiger gaan worden omdat dan 1,4% (het voorgestelde percentage) van de loonsom als onkostenvergoeding mag worden verstrekt, zonder dat hiervoor nader bewijs nodig zal zijn. Er komen daarop, uiteraard, weer een aantal uitzonderingen, zoals de verhuisregeling en het reizen incl. woon-werkverkeer.

 

 

 

 

Je zult 2010 wel bedoelen ;)

 

 

 

Die regeling is er nog verre van door. Er is namelijk veel kritiek op, m.n. omdat er weinig overblijft:

 

Fiscaal loon van 50K geeft een onbelaste kostenvergoeding van € 700 per jaar. Dat is natuurlijk peanuts.

 

groet

Joost

 

Klopt, tikfoutje moet 2011 zijn, maar zal wel komen omdat ik net terug ben van vakantie en de overgang van de gorilla's groter is dan gedacht. Ben het zeker met je eens dat het zeker nog geen wet is, maar des te meer mensen er van weten, des te meer mensen kunnen protesteren, want het voorstel laat maar heel weinig te vergoeden over. In dit geval, zou het het wellicht een mogelijkheid geven, vandaar mijn aantekening. Maar bedankt voor je opmerking, houdt ook mij scherp.

Groeten Fred

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.