• 0

Hoe omgaan met vertrekkende medewerker

Hallo mede forumleden,

 

Na lange tijd dit forum bijna dagelijks te volgen en daarvan veel te leren, post ik ditmaal een eigen vraag waarvan ik hoop dat jullie me een zetje in de juiste richting kunnen geven voor wat betreft het vinden van een antwoord.

 

Het zit zo. Ik heb in augustus een sollicitatiegesprek gevoerd met een nieuwe medewerker die via een W&S buro bij mij was aangeboden. Ondanks het feit dat hier een enorm prijskaartje aan vast zit (>20k), heb ik de nieuwe medewerker per 1 september in dienst genomen. Tijdens het sollicitatiegesprek gaf ik ook aan dat ik zoek naar mensen die bij een kleine, maar groeiende onderneming de schouders er onder willen zetten om succes te behalen. Ondanks dat de persoon in kwestie kon kiezen uit meerdere aanbiedingen, koos hij er toch voor om bij mijn bedrijf te starten.

 

Vanwege wat tegenvallers lukte het mij om pas een nieuwe en passende opdracht te vinden rond medio oktober. Het ging om een mooie opdracht van ongeveer een half jaar waar de nieuwe medewerker mee aan de slag ging. Ondertussen richtte ik me op het regelen van visitekaartjes, het pensioen, e.d. Ook werd een bezoek aan een congres in het buitenland geregeld. De medewerker is begonnen aan de opdracht op lokatie bij de klant en we spraken elkaar wekelijks om de voortgang door te nemen. Alles verliep prima, en iedereen was tevreden. So far, so good.

 

De hoge kosten van het W&S buro en het feit dat ik break-even speel wat betreft de lopende opdracht, betekent dat ik pas mijn 'investering' na minimaal 12 maanden zou terugverdienen. Dat vond ik geen probleem, ik had er vertrouwen in dat mijn nieuwe medewerker er ook voor de long-run inzat. Dat was immers door beide partijen uitgesproken tijdens het sollicitatiegesprek en enkele tussentijdse, opvolgende gespreken.

 

Vanmorgen gaf mijn medewerker als donderslag bij heldere hemel aan dat hij een aanbieding heeft gekregen van een bedrijf om daar in dienst te treden en dat hij dus zijn ontslag zal gaan indienen. Ik voel me in de maling genomen vanwege het feit dat dit als volslagen verrassing komt en dat ik dus mijn investering bijna geheel kwijt ben. Drie weken geleden gaf mijn medewerker nog aan dat hij de lopende opdracht met veel plezier uitvoert (tot medio april 2010) en ineens verandert hij volledig van gedachten.

 

Omdat ik de medewerker niet zonder slag of stoot wil laten vertrekken hebben wij vanmiddag een gesprek gehad waarin ik hem heb geprobeerd aan boord te houden. Aan het einde van dat gesprek had ik echter het gevoel dat hij allang voor zichzelf heeft besloten weg te gaan. Ontslag nemen is prima, maar de wijze waarop dit nu gebeurd vind ik echt getuigen van weinig respect naar de werkgever toe. Ik ben echt verschrikkelijk teleurgesteld en ga voor ruim EUR 20.000,- het schip in.

 

Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ik hiermee moet omgaan. Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en moet ik dit allemaal zo maar accepteren?

It's all about content management | www.cylogy.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe is je overeenkomst met het W&S bureau? Zij zijn tenslotte degenen die voor de 20K die kandidaat aan je hebben geleverd. Heb je geen clausule in je overeekomst met hen die jou in deze situatie handvatten biedt?

 

Ik zou persoonlijk niet met een W&S bureau in zee gaan dat mij geen goede sec. voorwaarden biedt indien zou blijken dat de door hun geleverde werknemer op enige wijze anders blijkt te zijn in de praktijk dan wordt voorgespiegeld op het moment van aannemen.

 

Ik geloof niet dat je in een situatie waarbij de werknemer eigenlijk zelf zijn besluit al heeft genomen, zoals jij aangeeft, ook maar de illusie moet hebben dat je die werknemer aan je kunt blijven binden. Hij zal (in de regel) nooit meer in staat zijn om dezelfde kwaliteit en productiviteit te leveren als voorheen. Je kunt, indien je contract met het W&S bureau daarin voorziet, echter wel het W&S bureau aansprakelijk houden voor het vertrekken van de kandidaat binnen de initiele contractsperiode.

 

Maar ja, laat dus duidelijk zijn, je opties in deze situatie zijn volkomen afhankelijk van de overeenkomst die jij hebt afgesloten met het W&S bureau.

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul en Martin,

 

Bedankt voor jullie reactie. Ik ben druk bezig de W&S overeenkomst te bestuderen en heb een 3-maanden 'garantieperiode'. Als ik samen met de medewerker vandaag besluit de arbeidsovereenkomst per direct te beeindigen, kan ik aanspraak maken op een (geringe) vergoeding. Ik heb daartoe mijn (vaste) raadvrouw ingeschakeld om mij daarbij te helpen.

 

Edit: Ik wil er nog even bij opmerken dat de medewerker niet weggaat omdat hij geen plezier in z'n werk heeft of anderszijds problemen ervaart, maar omdat hij bij een bedrijf in dienst kan treden dat zich op steenworp afstand bevind van zijn huis.

 

 

 

It's all about content management | www.cylogy.nl

Link naar reactie
  • 0

Johan, de vraag is ook in hoeverre een W&S bureau verantwoordelijk KAN zijn voor wat er gebeurt tussen medewerker en werkgever. Een W&S bureau adviseert en selecteert en werft, daar worden ze voor betaald. Dat een door hun voorgedragen werknemer al snel besluit op te stappen was door hun net zo min te voorzien als door jou.

 

Dus reken je niet rijk, wil ik maar aangeven. Ik denk dat je er meer aan hebt als zij tegen gereduceerd tarief een andere kandidaat helpen zoeken. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid altijd bij jou als werkgever.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Fred. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat het W&S bureau dit niet prettig vindt en de relatie met jou goed wil houden. Waarschijnlijk hebben zij vaker met dit bijltje gehakt en kunnen ze je een oplossing bieden. Sterkte in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Manon, dankjewel voor je medeleven, dat wordt zeer gewaardeerd. Het is echt een ontzettende vervelende issue en ik heb van het W&S buro begrepen dat het voor hun ook een totale verrassing is. We zijn aan het kijken hoe we hier een passende oplossing voor kunnen vinden. Ik heb mijn lesje wel geleerd en hou vertrouwen voor de toekomst.

 

"Martin Luther King, jr.: If you lose hope, somehow you lose the vitality that keeps life moving, you lose that courage to be, that quality that helps you go on in spite of it all. And so today I still have a dream."

 

It's all about content management | www.cylogy.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.