• 0

Cocktail/longdrink catering starten

Beste forum-leden,

 

Al enige tijden loop ik met het idee rond een cocktail/longdrink catering te beginnen. Nu heb ik wel redelijk wat op papier staan, maar ik loop nog tegen enkele problemen aan. Ik ben nu 20 jaar en doe Hoger Hotel Onderwijs in Apeldoorn.

 

Om een horecabedrijf te starten moet je tenminste 21 jaar zijn. Er zijn wel uitzonderingen hierop, maar welke zijn (bij mij iig) niet bekend. Weet iemand hier meer over? Graag zou ik al voor de lente officieel beginnen, want het is redelijk seizoensgebonden. SVH Diploma/Verklaring Sociale Hygiëne is geen probleem.

 

Ook heb ik nog twee belastingtechnische vraag. Alcoholhoudende drank valt onder 19% omzetbelasting, maar non-alcoholhoudende drank onder 6% omzetbelasting. Bij de verkoop van cocktails/longdrinks kan ik op papier bijhouden hoeveel (non-)alcoholische cocktails/longdrinks er zijn verkocht. Maar is het turven op papier genoeg, of zou het met een kassa moeten? Of kan er in dit geval helemaal geen verschil worden gemaakt en alles laten vallen onder 19% omzetbelasting?

 

De tweede belastingtechnische vraag gaat over cursussen en diploma's. SVH Diploma/Verklaring Sociale Hygiëne kost 179 euro en moet voor het starten van het bedrijf zijn gehaald. Kan ik dit als kosten opgeven bij de belasting? En mag ik de eventuele cursussen ook opgeven bij de belasting als kosten voor het starten van de onderneming? Of alleen na het starten van de onderneming?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Tips en suggesties zijn altijd welkom!

 

Met vriendelijke groet,

Tim Ottens

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tim, het is niet verplicht om een kassa aan te schaffen. Zolang je aannemelijk kunt maken dat de omzet correct is kan er niet veel aan de hand zijn. Bij een belastingcontrole zal er een theoretische omzetberekening worden gemaakt, dit wordt gedaan op basis van de inkopen. In jouw situatie adviseer ik wel om een kasboek bij te houden.

 

Alle kosten die gemaakt worden voor de onderneming kunnen als bedrijfskosten worden opgevoerd, ook al zijn deze gemaakt vóór het opstarten van de onderneming.

 

Succces,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Uit: dit verhaal:

 

Horeca Nederland voorkomt hoog BTW-tarief op mixdranken

 

Koninklijk Horeca Nederland

 

Persbericht 14 september 2000

 

Koninklijk Horeca Nederland voorkomt hoog BTW-tarief op mixdranken

 

Woerden - 14 september 2000 - Op aandringen van Koninklijk Horeca Nederland besloot het ministerie van Financiën onlangs het gemengd BTW-tarief op mixdranken te handhaven. Hiermee wist Koninklijk Horeca Nederland aanslagen van in totaal ettelijke miljoenen guldens voor haar leden te voorkomen.

 

In 1998 en 1999 werd een aantal horecaondernemers opgeschrikt met een forse naheffing BTW op mixdranken. De mixdranken die al sinds jaar en dag belast worden met een gemengd tarief (laag voor alcoholvrij en hoog voor alcoholhoudend deel), werden ..

 

Link naar reactie
  • 1

En de Belastingdienst formuleert het alsvolgt:

 

Mixdranken

 

Mixdranken zijn dranken waarbij een of meer alcoholhoudende dranken met een of meer alcoholvrije dranken worden gemengd. Voor mixdranken die worden verstrekt voor plaatselijk gebruik binnen het kader van een horecabedrijf geldt het volgende. Als:

 

* de ondernemer de verschillende dranken ook in ongemixte vorm aanbiedt, en

* de verkoopprijs van de mixdrank gelijk is aan de som van de prijzen die voor de afzonderlijke dranken in rekening gebracht zou worden,

 

mag de ondernemer handelen alsof de samenstellende dranken afzonderlijk worden verstrekt. Dit betekent dat voor de alcoholhoudende dranken in de mixdrank het 19%-tarief geldt, en voor de alcoholvrije dranken het 6%-tarief. Als de ondernemer een forfaitaire berekeningsmethode toepast dan moet hij splitsen volgens de gekozen methode.

 

Let op!

 

Als een mixdrank niet aan deze voorwaarden voldoet, geldt 1 tarief voor de hele mixdrank. Als de mixdrank meer dan 1,2% alcohol bevat, geldt het 19%-tarief. Bij 1,2% of minder is het 6%-tarief van toepassing. Ook mixdranken die in verpakking worden geleverd door bijvoorbeeld supermarkten en slijterijen vallen onder het 19%-tarief.

 

Link naar reactie
  • 2

 

Om een horecabedrijf te starten moet je tenminste 21 jaar zijn. Er zijn wel uitzonderingen hierop, maar welke zijn (bij mij iig) niet bekend. Weet iemand hier meer over? Graag zou ik al voor de lente officieel beginnen, want het is redelijk seizoensgebonden. SVH Diploma/Verklaring Sociale Hygiëne is geen probleem.

 

De tweede belastingtechnische vraag gaat over cursussen en diploma's. SVH Diploma/Verklaring Sociale Hygiëne kost 179 euro en moet voor het starten van het bedrijf zijn gehaald. Kan ik dit als kosten opgeven bij de belasting? En mag ik de eventuele cursussen ook opgeven bij de belasting als kosten voor het starten van de onderneming? Of alleen na het starten van de onderneming?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Tips en suggesties zijn altijd welkom!

 

Met vriendelijke groet,

Tim Ottens

 

Ingaand op je vraag over de leeftijd. Een leidinggevende moet de minimaal 21 jaar zijn. Voor personen onder de 21 kan geen ontheffing (meer) worden verleend (sinds 2009). Voor de goede orde wordt niet opgemerkt dat de leeftijd van 21 niets van doen heeft met de minderjarigheidsgrens, maar moet worden gezien als een leeftijd waarop in deze tijd het overwicht, dat in de betrokken functie nodig is, verwacht mag worden.

 

Wat betreft je belastingtechnische vraag over SVH, zover ik weet is dit niet verplicht om je te schrijven bij de KvK, je moet wel zorg dragen voor alle vergunningen. Zodra je bent ingeschreven kun je de cursus volgen en dan zijn dit uiteraard kosten voor het bedrijf en dus belastingaftrekbaar.

 

Daarnaast raad ik je aan dit boek te lezen:

Horeca-wetgeving in de praktijk - Frank Joosten (2009)

 

Succes in ieder geval!

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 1

Ga je alleen cocktails cateren? Ik merk in de branche dat er steeds meer vraag is naar een totaalpakket. Dus als er een cateraar wordt ingehuurd verzorgt deze de drank, hapjes, aankleding etc.

 

Vandaar dat ik benieuwd ben wat voor klanten je precies wil gaan voorzien.

 

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al deze reacties! Door (privé-)omstandigheden was ik helaas niet in staat eerder te reageren. Mijn excuses hiervoor.

 

ROVéNed, bedankt voor het antwoord!

 

H@ns, bedankt voor de artikelen. Dit geeft weer meer overzicht over deze situatie.

 

Ingaand op je vraag over de leeftijd. Een leidinggevende moet de minimaal 21 jaar zijn. Voor personen onder de 21 kan geen ontheffing (meer) worden verleend (sinds 2009). Voor de goede orde wordt niet opgemerkt dat de leeftijd van 21 niets van doen heeft met de minderjarigheidsgrens, maar moet worden gezien als een leeftijd waarop in deze tijd het overwicht, dat in de betrokken functie nodig is, verwacht mag worden.

 

Wat betreft je belastingtechnische vraag over SVH, zover ik weet is dit niet verplicht om je te schrijven bij de KvK, je moet wel zorg dragen voor alle vergunningen. Zodra je bent ingeschreven kun je de cursus volgen en dan zijn dit uiteraard kosten voor het bedrijf en dus belastingaftrekbaar.

 

Daarnaast raad ik je aan dit boek te lezen:

Horeca-wetgeving in de praktijk - Frank Joosten (2009)

 

Succes in ieder geval!

 

Dat boek ziet er zeer interessant uit. Het kan sowieso geen kwaad om dat boek te hebben bij mijn opleiding.

 

Dat er geen ontheffingen meer verleend worden is erg jammer. Echter heb ik (in eerste instantie) geen personeel in dienst. Geldt deze leeftijdsgrens dan alsnog? Of was dit één van de redenen tot ontheffing in het verleden wat nu niet meer mogelijk is?

 

Waarschijnlijk moet ik dus 'wachten' tot 2011. Echter heb ik nu ruim de tijd om alles tot in de puntjes voor te bereiden.

 

Ga je alleen cocktails cateren? Ik merk in de branche dat er steeds meer vraag is naar een totaalpakket. Dus als er een cateraar wordt ingehuurd verzorgt deze de drank, hapjes, aankleding etc.

 

Vandaar dat ik benieuwd ben wat voor klanten je precies wil gaan voorzien.

 

In eerste instantie richt ik me vooral op de kleinere bedrijfsfeestjes en -meetings etc, maar ook op de particuliere feesten. Dit probeer ik in samenwerking met andere cateraars en partycentra in de omgeving.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.