Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Miranda D.S.
Beste Higher Level-ers,
Een korte situatieschets:
In 2004 heb ik een eenmanszaak opgestart. Ruim twee jaar geleden heb ik iemand in dienst genomen die verantwoordelijk is voor een nieuwe locatie. Zij heeft daar de gelegde contacten uitgediept en inmiddels is het een goed lopende vestiging. Het bedrijf heeft sinds die tijd nog twee goedlopende, weliswaar kleinere vestigingen waar ik verantwoordelijk voor ben, naast de vestiging waar ik mee ben gestart (dus vier totaal).
Inmiddels sta ik op het punt om de eenmanszaak om te zetten naar een VOF, waarbij zij mede-eigenaar wordt. Reden hiervoor is dat het bedrijf naar mijn mening sterker staat zonder werknemers en omdat ik haar wil belonen voor haar inzet.
Het volgende voorstel is opgesteld door mijn boekhouder:
1. VOF
2. Winstverdeling op basis van winst - rente voor het opgebouwde kapitaal - gewerkte uren = overwinst
Overwinst wordt in eerste instantie niet gelijkmatig verdeeld: eerste jaar 90/10% en in 5 jaar naar 75%/25% met als reden dat zij daarmee erkent dat ik het bedrijf heb opgezet. De 75/25 verhouding blijft bestaan, omdat ik graag voor 75% eigenaar wil blijven.
In mijn ogen is dit een meer dan schappelijk voorstel, maar mijn werknemer denkt er anders over. Zij is van mening dat het binnen 3 jaar naar een 50%/50% verdeling moet, omdat zij al 2 jaar in dienst is en omdat zij wel volledig aansprakelijk is vanwege de rechtsvorm.
Het contract wordt over 5 jaar herzien en in mijn ogen kan de overwinst dan altijd nog op een andere manier verdeeld worden.
Mijn vraag aan jullie:
Is het mogelijk om zelf voor 75% eigenaar te blijven op deze manier? Kan ik voor 75% zeggenschap houden en mijzelf een groter deel van de overwinst toe te kennen?
En op welke manier kan ik dit in het contract weergeven?
Laatste vraag: past een maatschap beter bij mijn situatie en zo ja waarom?
Met vriendelijke groet,
Miranda