Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
simron
Ik heb forum al afgezocht, maar toch er is voor mij is nog iets onduidelijk aan de regels v.w.b. bijtelling van een auto ouder dan 15 jaar. Ik heb een eenmanszaak trouwens. Klopt het dat je bij auto's ouder dan 15 jaar, i.p.v. over 25% van de cataloguswaarde bijtelling krijgt, je juist 35% van de dagwaarde als bijtelling krijgt? Dus bij een auto van 15 jaar oud met economische waarde van EUR 10000, wordt er EUR 3500 opgeteld bij mijn inkomen?
Alle kosten van de auto zoals wegenbelasting, onderhoud en dergelijke zijn dan volledig aftrekbaar neem ik aan? Hoe zit het dan met de afschrijving? Hoe schrijf je af over zo'n auto, moet die dan elk jaar opnieuw getaxeerd worden?
Is het enige verschil bij een auto van 25 jaar of ouder het niet hoeven te betalen van wegenbelasting? De bijtelling geldt wel gewoon toch?
Mijn situatie is dat ik een auto uit '93 heb (prachtige Volvo 240 Super Polar) en momenteel houdt ik km-registratie bij en trek voor elke zakelijk km's EUR 0,19 af van mijn winst. Tevens voer ik 75% van de BTW betaald bij brandstof en onderhoud op bij mijn BTW-aangifte. Kan ik zelf gaan uitrekenen of het voordelig zou zijn geweest om de auto op de zaak te zetten of had ik die keuze eerder moeten maken? Tevens heb ik nog een andere auto waarmee ik soms ook zakelijk rij. Kan ik voor die auto dan nog wel EUR 0,19 blijven rekenen per zakelijk km? En BTW over brandstof bij die auto?
Alvast enorm bedankt.