• 0

Vragen mbt starten nieuw koeriersbedrijf

Hallo.

 

Ik zal me eerste eens voorstellen hier.

 

Ben Jan v. Dam 20jaar oud en kom uit Het noorden van het land. Ben nu 2jaar actief werkzaam als koerier. Ik zat een half jaar geleden met een idee in me hoofd om een eigen koeriers bedrijf te gaan beginnen. Na wat informatie te hebben gekregen van verschillende mensen heb ik het 1 en ander op papier gezet, voor een ondernemersplan. Nu heb ik dat klaar en heb ik nog een paar vraagjes waar ik zelf verder niet uit kan komen.

 

De auto verzekering (wat raden jullie aan zakelijk gebruik?)

En nog een belangrijke vraag(voor mij dan) is het verstandig om metteen een pand te gaan huren(voor evt opslag voor klanten) of eerst een jaartje vanuit huis werken?

 

Graag hoor ik hoe jullie hier over denken. En dan hoop ik zeer binnenkort een eigen bedrijfje te gaan runnen!

 

Met vriendelijke groeten Jan v. Dam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De auto verzekering (wat raden jullie aan zakelijk gebruik?)

En nog een belangrijke vraag(voor mij dan) is het verstandig om metteen een pand te gaan huren(voor evt opslag ...

 

Dag Jan,

 

Welkom op HL!

Voor wat betreft de autoverzekering zul je op internet vast wel een vergelijkingssite kunnen vinden.

Een pand huren voor een koeriersbedrijf zou ik (nog) niet doen, zeker niet als je thuis de ruimte hebt

en het - zoals je zegt - voor evt. opslag nodig is.

 

Niet te veel risico lopen bij een beginnend bedrijf, zeker niet in deze onzekere tijden, is mijn credo.

Maar er zijn vast meer meningen .....

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De auto verzekering (wat raden jullie aan zakelijk gebruik?)

En nog een belangrijke vraag(voor mij dan) is het verstandig om metteen een pand te gaan huren(voor evt opslag ...

 

Dag Jan,

 

Welkom op HL!

Voor wat betreft de autoverzekering zul je op internet vast wel een vergelijkingssite kunnen vinden.

Een pand huren voor een koeriersbedrijf zou ik (nog) niet doen, zeker niet als je thuis de ruimte hebt

en het - zoals je zegt - voor evt. opslag nodig is.

 

Niet te veel risico lopen bij een beginnend bedrijf, zeker niet in deze onzekere tijden, is mijn credo.

Maar er zijn vast meer meningen .....

 

groet,

 

John

 

Ik kan nergens een site vinden om een zakelijke verzekering aftesluiten. Ik zal vanavond nog een keer goed kijken. En dat pand.... tja als ik een koeriers bedrijf met flex-opslag doe.. misschien dat het dan wel kan?

 

in iedergeval bedankt voor de reactie

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Jan,

 

De auto verzekering (wat raden jullie aan zakelijk gebruik?)

 

Ik denk zelfs dat je er niet onder uit komt. Als de verzekering later te horen krijgt dat jij een koeriersbedrijf hebt en de auto was niet zakelijk verzekerd, kunnen ze nog wel eens heel erg lastig gaan doen. Zeker als je schade hebt geclaimd.

 

Daarnaast heb je recht op vooraftrek van de BTW. Dat kan alleen geregeld worden met een zakelijke verzekering. Zodra je dus schade wilt claimen, wordt het duidelijk dat je auto zakelijke wordt gebruikt.

 

Helaas zijn deze verzekeringen vaak wel duurder, maar de kosten zijn wel af te trekken van je omzet.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast heb je recht op vooraftrek van de BTW. Dat kan alleen geregeld worden met een zakelijke verzekering.

 

BTW bij verzekeringen? Artikel 11, 1, k van de Wet OB stelt deze vrij van BTW. Geen voorbelasting dus, maar er is dus ook geen BTW betaald, of ben ik nou gek?

 

@ Jan: ik zeg niet dat een pand niet kan, ik zeg alleen dat het me verstandiger lijkt niet teveel risico te nemen en zeker niet als het niet echt hoeft.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast heb je recht op vooraftrek van de BTW. Dat kan alleen geregeld worden met een zakelijke verzekering.

 

BTW bij verzekeringen? Artikel 11, 1, k van de Wet OB stelt deze vrij van BTW. Geen voorbelasting dus, maar er is dus ook geen BTW betaald, of ben ik nou gek?

 

groet,

 

John

 

Zoals ik zijn stuk lees heeft hij het over de schade uitkering en de BTW. Ik denk dat hij doelt op het feit dat als je je auto total loss rijd, ze de nieuwwaarde exclusief BTW vergoeden ipv nieuwwaarde inclusief BTW? Maar ik kan er ook finaal naast zitten.

 

Even voor het gemak er van uitgaande dat je de nieuwwaarde terugkrijgt uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Hoi John,

 

Ik schreef:

Daarnaast heb je recht op vooraftrek van de BTW. Dat kan alleen geregeld worden met een zakelijke verzekering. Zodra je dus schade wilt claimen, wordt het duidelijk dat je auto zakelijke wordt gebruikt.

 

Zoals Robert aangeeft, en trouwens niet alleen bij total loss, krijg je de schade vergoed ex BTW. Het valt het meeste op als je je je auto compleet naar het kerkhof rijdt, maar een koeriersbedrijf rijdt meestal met een grijskenteken (en ook die is alleen aantrekkelijk als je de auto op de zaak opneemt) en dat zijn triggers voor een verzekeringsmij om na te gaan of de auto zakelijk wordt gebruikt of privé.

 

Groetjes

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

Goed plan om een koeriersbedrijf te beginnen! Vooral als je al in die branche zit. Een familielid van mij (24 jaar) heeft nu sinds 2 jaar met een koeriersbedrijf. Hij begon met 1 bus en ondertussen rijden er 4 rond en een stuk of 5 zzpers.

Tip:

Heb voor hem heel wat bedrijven afgebeld en zonder ervaring heb ik aardig wat klanten binnen kunnen slepen. Drukkerijen, verzekeringswinkels, productiebedrijven, leger des heils, krantendistributeurs, boekenwinkels etc etc.

 

Ps. ik kan je in contact met hem brengen, wellicht kunnen jullie wat voor elkaar betekenen.

 

Succes, en gewoon doen!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jan,

 

Ik als verzekeringsadviseur krijg vaak te maken foutief aangevraagde verzekeringen. Vooral (maar sowieso) bij zakelijke verzekering is het erg van belang dat de verzekeraar weet welk risico zij verzekeren. Vooral een koerier en bv taxi's zijn een verhoogd risico. Ik ben op dit moment mijn site aan het ontwikkelen voor o.a. (bestel)autoverzekeringen voor koeriers, maar dit is nog in ontwikkeling. Mocht je een offerte willen hebben op maat dan hoor ik het graag van je.

 

Mocht je zelf op onderzoek gaan, dan raad ik je ten sterkste aan de verzekeraar goed in te lichten over het risico. De verzekeraar kan zich anders beroepen op de voorwaarden en bij schade niet of minder uitkeren. Je kunt overigens een zakelijke auto ex btw verzekeren, daar je de btw kunt verrekenen met de belastingdienst. Bij een nieuwe bestelautoverzekering kan dit overigens ex btw en ex bpm, allemaal te verrekenen met de belastingdienst als je een nieuwe aanschaft.

 

Edit door moderator: Graag discussies beperken tot dit forum, dan kunnen anderen er ook van leren.

Jeroen Kerkhof

www.gelijkverzekerd.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.