• 0

VAR VERKLARING

Bij de vraag hoeveel opdrachtgevers er van toepassing zijn zoals vermeld op het VAR formulier rijst bij mij de vraag hoe dit geïnterpreteerd moet worden.

 

Een collega verhuurmakelaar heeft sinds enige jaren een makelaarskantoor met een vast aantal klanten, voornamelijk uitzendbureaus. De uitzendbureaus vragen het makelaarskantoor woningen te vinden voor hun personeel. Het makelaarskantoor vraagt per woning een vergoeding voor de bemiddeling tussen huurder en verhuurder, de bemiddelingsopbrengsten. Met deze collega wil ik een samenwerkingsverband aangaan.

 

 

De punten van de samenwerkingsovereenkomst tussen mij en de collega verhuurmakelaar zullen onder andere zijn:

-   samenwerking onder zijn naam en zijn logo;

-   ik breng zelf ook klanten aan bij de start van de samenwerking;

-   aanvragen door opdrachtgevers (de uitzendbureaus) worden rechtstreeks aan mij en aan mijn collega gedaan en door zowel mij als mijn collega behandeld;

-   facturatie van alle bemiddelingsopbrengsten geschiedt vanuit het makelaarskantoor van mijn collega;

-   aanvragen behandeld door mij worden door mij gefactureerd aan mijn collega. Hier zit geen marge in, de collega houdt er dus niets aan over en fungeert in principe alleen als tussenpersoon bij facturatie. De reden hiervan is zoals gezegd het onder zijn naam op willen treden op de markt.

 

Concreet in deze is mijn vraag wie ik als opdrachtgever(s) moet zien. Degene aan wie ik factureer (de collega verhuurmakelaar) of de klanten van deze collega verhuurmakelaar van wie ik in principe de eigenlijke opdracht verkrijg.

Ik wil namelijk niet het risico lopen dat mijn collega geconfronteerd wordt met achteraf af te dragen loonheffingen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belangrijkste voorwaarde voor het verkrijgen van de VAR verklaring is dat er geen sprake mag zijn van een dienstbetrekking. Van een dienstbetrekking is o.a. sprake als er a) een gezagsverhouding is. Dat is dus het geval als de makelaar bepaalt waar en hoe jij je werk moet uitvoeren en

b) geen ondernemersrisico wordt gelopen. Als er voor jou geen onzekerheid is over het verkrijgen van je inkomsten.

 

Kortom: de feiten bepalen of er sprake is van een dienstbetrekking. Voor mij bestaat er geen twijfel dat je recht hebt op de VAR-verklaring, maar de fiscus is het niet altijd met mijn stellingen eens.

 

Antwoord op je vraag: je opdrachtgever is de makelaar, daar factureer je immers aan.

 

 

www.muscatmeijer.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zet zo een slot op dit topic omdat het onderwerp als zodanig is uitgemolken. Ik nodig de topicstarter uit om eerst de zoekfunctie te gebruiken en de meer dan 400 berichten over dit onderwerp te lezen.

 

Nogmaals en ten overvloede, de VAR is een verklaring arbeidsrelatie die wordt afgegeven ten behoeve van de opdrachtgever. Het geeft geen vrijwaring voor de aanvrager zelf. De VAR geeft de opdrachtgever alleen maar duidelijkheid over de vraag of er over de inkomsten moeten worden aangemerkt als loon dan wel als inkomsten.

 

Voor de vraag wie je in deze als opdrachtgever moet zien is het antwoord de eindklant, niet de samenwerkingspartner. Deze vervult enkel de rol van intermediair.

 

Met andere woorden, waarom zou je voor dit concrete geval een VAR aanvragen? Maar zelf al zou de samenwerkingspartner als opdrachtgever moeten worden gezien is een VAR niet nodig, tenzij de partner hier zeer nadrukkelijk om vraagt om de bovengenoemde reden. Als je in dat geval al onder de VAR uit zou willen komen, dan is de constructie om zelf rechtstreeks te facturen aan de eindklant en in de samenwerking een afspraak te maken over een kick-back fee.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.