• 0

Verkoop eenmanszaak, art. 31 ob

Beste mensen,

 

Ik ga binnenkort mijn eenmanszaak gedeeltelijk verkopen. Mijn jaarrekening ziet er ongeveer zo uit:

 

Activa Passiva

 

Inventaris 20 EV 20

Gereed product 30 Schulden 50

Kas/bank 20

 

Totaal 70 70

 

Ik ga alleen de inventaris overdragen inclusief de locatie van de onderneming met de bijbehorende klantenkring inclusief handelsnaam. Dus van de balans alleen de inventaris. Gereed product zijn auto's voor de verkoop en die ga ik zelf houden om ze te verkopen. De inventaris heb ik destijds met btw gekocht.

 

Is er over deze verkoop btw verschuldigd of valt het onder art. 31 OB ?

 

groeten,

Anton

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Anton

 

Art 31 OB is van toepassing als een (zelfstandig deel van een) onderneming overgedragen wordt. De koper moet dus met het gekochte zelf een onderneming voort kunnen zetten.

 

Dit hoeft niet noodzakelijk mede de voorraden te omvatten, maar in jouw geval durf ik niet te stellen dat art 31 onverkort van toepassing is.

 

Daartoe zal a.d.h.v. de cijfers en exact over te dragen activa beoordeeld moeten worden of de koper de onderneming voort kan zetten.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Anton,

 

Ik was al aan het schrijven toen ik zag dat Joost me (weer eens) net voor was. :-\

Echter, ik ben er bijna zeker van dat art. 31 hier wel van toepassing is. Een algemeenheid van goederen wordt overgedragen.

Voor de zekerheid zou ik echter niet afgaan op de meningen hier. Niets ten nadele van HL, maar de beslissing wordt genomen door je eigen BTW-inspecteur. Die zou ik dus de vraag schriftelijk voorleggen.

 

Trouwens, deze regeling is vanaf 2010 ondergebracht in art. 37 geloof ik. 31 is het iig niet meer.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.