• 0

Hulp Import China

Beste ondernemers en ondernemers in spé,

 

De laatste tijd heb ik erg veel interesse in het importeren van een bepaald product uit China / het westen. Ik ben er van overtuigd dat er vraag naar is in Nederland en omliggende landen. ( dit is duidelijk op te maken aan soort gelijke productgroepen en hun afzet in Nederland ) Ik ben nog jong, student en heb nog niet veel kapitaal kunnen verkrijgen met slechts enkele kleine ondernemingen dus ik zal klein moeten beginnen ( heb wel investeerders kunnen vinden maar wil graag het risico zoveel mogelijk bij mezelf houden ivm prive-situaties ). Het product bied de mogelijkheid om klein te beginnen ( bv een webshop voor particulieren ) en heeft volop doorgroei mogelijkheden richting de zakelijke markt.

 

Kan iemand me van tips voorzien hoe kleine import te beginnen en toch de kosten laag te houden per product.

Iemand tips of connecties heeft omtrend electronica exporteurs in China.

 

Heb je mogelijke interesse om mijn idee samen om te toveren tot een daadwerkelijke onderneming of denk je me te kunnen helpen dan zie ik je reactie graag tegemoed. Stuur je me een PM dan zal ik open kaart spelen over de productsoort en mijn plannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sturen fabrikanten ook monsters naar een ( nog ) niet bestaande onderneming? Het product kost in Nederland tussen de 200 en de 2000 euro, in China ligt dit natuurlijk stukken lager maar het is om aan te geven dat het geen LED-lampje is van een paar euro waar ze gratis een sample van opsturen.

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht mijn LCL zeevracht eind deze week in R'dam. Op de B/L staat linksonder de agent vermeld van de rederij die de spullen heeft vervoerd.

Mijn vraag is als volgt:

 

Ben ik verplicht om gebruik te maken van de diensten van deze agent? Ik krijg namelijk een prijsopgave voor het lossen etc. van 8 cbm goederen uit Shenzen voor bijna 700 euro. (kosten inklaring etc. komen daar nog bij)

Hoe kan ik er achter komen of men overvraagt?

 

Kan ik zondermeer ook een ander kantoor vragen om de goederen te lossen en in te klaren?

 

Met vriendelijke groet,

Nico

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Krijg je CIF-Rotterdam geleverd? Kijk dat even na in je bestelling/orderbevestiging. Of misschien was het gewoon FOB?

Ik vermoed dat een van beiden wel het geval is, dan kun je gewoon een andere transporteur inschakelen om je goederen in te klaren en af te leveren. Bosman (en ik maak geen reclame) vraagt ongeveer de helft voor wat jij noteert, voor een zeevracht van 1 m3 vanuit Shanghai en dan i NL op lokatie geleverd. Je moet dan die transporteur machtigen. Heb je je BTW-vrijstelling bij import uit Azië geregeld bij de belastingdienst? Indien dat niet het geval is zul je de transporteur direct die BTW moeten betalen om vertraging te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Op de B/L staat 'freight prepaid' - verzekeringspapieren zijn overigens wel bijgevoegd

 

Van BTW verlegging maak ik geen gebruik

 

Ik ontving deze specificatie

 

 

 

Below you will find a specification of the costs which have occurd until now.

Release of the goods can only be effected after receipt of the payment in full.

In case you will instruct us to customs clear / door deliver the cargo a new

specification will be provided after customs clearance

 

IMPORT SERVICE FEE M/W 8.000 * EUR 17.50 EUR 140. 00D

ADMIN / D-O FEE EUR Value 92.50 EUR 92. 50D

ECO-TAX EUR Value 8.50 EUR 8. 50D

ISPS FEE EUR Value 4.00 EUR 4. 00D

LCL CHARGES M/W 8.000 * EUR 19.50 EUR 156. 00D

UN-/RE-LOADING CBM 8.000 * EUR 28.00 EUR 224. 00D

CISF USD Value 75.40 EUR 52. 88D

CLAIMS WITHIN 8 DAYS TOTAL AMOUNT EUR 677. 88

 

volgens de mail met deze kromme tekst ben ik deze kosten de agent verschuldigd.

 

De kosten inklaring zullen - denk ik - niet meer dan 100 euro bedragen.

 

Een andere onterechte post vind ik de voorschotprovisie op Invoerrechten en BTW

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kosten komen redelijk overeen met wat gebruikelijk is voor LCL zendingen.

Je kunt een andere agent de inklaring laten doen, maar het overgrote deel van deze kosten zul je direct of indirect aan deze agent moeten voldoen.

 

Voorschotprovisie als je voor afleveren goederen betaald is inderdaad ongebruikelijk, als je een betalingstermijn niet.

 

Een paar redenen waarom deze kosten kunnen tegenvallen:

1: Mankracht om de container te lossen in Nederland is gewoon duur

2: Versturen vanuit China kost bijna/helemaal niets. Kosten worden simpelweg pas berekend op het moment dat de zending in Nederland in de haven staat.

Link naar reactie
  • 0

Heb je je BTW-vrijstelling bij import uit Azië geregeld bij de belastingdienst? Indien dat niet het geval is zul je de transporteur direct die BTW moeten betalen om vertraging te voorkomen.

 

Even voor de duidelijkheid: P.J. bedoelt hier de BTW-verlegging van het moment van invoer naar je aangifte.

Orthen heeft dit wel begrepen, anderen misschien niet. Vandaar.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je je BTW-vrijstelling bij import uit Azië geregeld bij de belastingdienst? Indien dat niet het geval is zul je de transporteur direct die BTW moeten betalen om vertraging te voorkomen.

 

Even voor de duidelijkheid: P.J. bedoelt hier de BTW-verlegging van het moment van invoer naar je aangifte.

Orthen heeft dit wel begrepen, anderen misschien niet. Vandaar.

 

groet,

 

John

 

 

Ja natuurlijk.

 

Even nog over die kosten. In mijn optiek wordt de TS genaaid. Maar hij had ook beter moeten opletten en zijn handel FOB moeten accepteren. En hij had al op dat moment contact met een NL-transporter moeten zoeken. Dat had hem 50% van de kosten gescheeld.

Link naar reactie
  • 0

Even nog over die kosten. In mijn optiek wordt de TS genaaid. Maar hij had ook beter moeten opletten en zijn handel FOB moeten accepteren. En hij had al op dat moment contact met een NL-transporter moeten zoeken. Dat had hem 50% van de kosten gescheeld.

Die 50% klopt zeker niet. TS heeft nu waarschijnlijk het transport gratis of bijna gratis gekregen. Wanneer je eea FOB laat leveren en verschepen krijg je gewoon 2 keer een rekening. 1 voor afhandeling en transport (normaal dollars) in China en 1 voor de afhandeling in Nederland. Bij elkaar opgeteld kom je meestal op ongeveer hetzelfde uit...

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle info -

 

Ik heb wel aanvankelijk gedacht om de vracht vanuit Shenzen hier te regelen, maar in de praktijk blijkt dat lastig omdat de leverancier dan FOB moet aanleveren op een aangegeven adres en niet kan onderhandelen over de kosten.

 

Omgekeerd zit ik nu met hetzelfde probleem in Rotterdam.

 

Al met al komt het er op neer dat voor 8 cbm goederen aan CIF kosten 400,00 euro betaal en om de goederen in ontvangst te nemen (dus afhalen Waalhaven) inclusief inklaren er nog eens 800,00 euro moet worden neergeteld (exclusief invoerrechten en BTW) terwijl de eigenlijke vracht 8 x USD 15,00 = $120,00 bedraagt.

 

Zo te zien hebben expediteurs hun klanten aardig in de tang.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even nog over die kosten. In mijn optiek wordt de TS genaaid. Maar hij had ook beter moeten opletten en zijn handel FOB moeten accepteren. En hij had al op dat moment contact met een NL-transporter moeten zoeken. Dat had hem 50% van de kosten gescheeld.

Die 50% klopt zeker niet. TS heeft nu waarschijnlijk het transport gratis of bijna gratis gekregen. Wanneer je eea FOB laat leveren en verschepen krijg je gewoon 2 keer een rekening. 1 voor afhandeling en transport (normaal dollars) in China en 1 voor de afhandeling in Nederland. Bij elkaar opgeteld kom je meestal op ongeveer hetzelfde uit...

 

Hoe kan ik dan 1 m3 materiaal in huis krijgen vanaf Shanghai voor € 360,-- netto? FOB in Shanghai geleverd. Ik doe ook zaken met Ensign (transporteur) in Shanghai en de lokale kosten daar komen niet boven de € 90,-- uit. Als ik een zending vanuit Shanghai naar Norfolk doe (CIF) kost me die ca € 150,--.

Link naar reactie
  • 0

De (relatief) hoge afhandelingskosten in Rotterdam zoals beschreven kloppen aardig. Dit is niet extreem.

LCL afhandeling is gewoon duur ten opzichte van het verschepen van volle containers. Bij C&F verscheping kan de leverancier allerlei leuke deals maken voor inderdaad bijna gratis verscheping. LCL afhandelaars "kopen" min of meer lading door degene die de groupage containers samenstelt en verscheept, een lokale Chinese expediteur, een kickback of een commissie te geven per container. vandaar dat de transportkosten vanuit China heel laag zijn en de meeste kosten hier worden betaald. Vandaar dat ik ook altijd zeg dat import vanuit China pas echt loont als je volle containers kan afnemen. Dat daar af en toe een LCL zending bijzit neem je op de koop, maar alleen kleinere partijen LCL verscheping kost relatief veel geld. Bij zo'n 10 ton of cbm is het vaak al goedkoper om een volle container te ontvangen, alleen liggen de kosten voor de Chinese leverancier dan gewoon hoger wat je weer in je C&F prijs terugvind.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Liggen hier dan geen kansen voor ondernemers in grote Chinese havens, die ladingen voor diverse afnemers consolideren en als FCL verschepen ?

 

Ik ken een soortgelijk geval met mijn klant in Brunei, die een deal had afgesloten met een expediteur waar alle leverenciers hun goederen konden afleveren en op deze wijze iedere keer als volle container werd verscheept.

 

Het nadeel is dat je soms wat langer op je spullen moet wachten weegt wel op tegen het voordeel van lagere kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik dan 1 m3 materiaal in huis krijgen vanaf Shanghai voor € 360,-- netto? FOB in Shanghai geleverd. Ik doe ook zaken met Ensign (transporteur) in Shanghai en de lokale kosten daar komen niet boven de € 90,-- uit. Als ik een zending vanuit Shanghai naar Norfolk doe (CIF) kost me die ca € 150,--.

 

He tgaat dan om de volgende kosten:

IMPORT SERVICE FEE M/W 8.000 * EUR 17.50 EUR 140. 00D

LCL CHARGES M/W 8.000 * EUR 19.50 EUR 156. 00D

UN-/RE-LOADING CBM 8.000 * EUR 28.00 EUR 224. 00D

 

Je betaald dus in Nederland aan allerlei kosten zo nog eens 65 euro per m3. Die 7 extra cbm's kosten dus 455 euro extra boven op die 360 van jou. Totaal dus 815. Dat TS dat niet betaald zit waarschijnlijk in een paar tientjes voor inklaren en afleveren.

Link naar reactie
  • 0

Dat je ook de locale transportkosten betaalt, de formulierkosten voor het uitklaren* e.d., het zeetransport, het lossen met de formulieren voor inklaring, de inklaringskosten en het transport naar jouw locatie in NL.

 

* De Chinese douane doet steekproefsgewijs hardware controles. Dat houdt in dat de zending daadwerkelijk wordt geïnspecteerd en dat er extra aandacht aan de juistheid van formulieren wordt besteed. Ik heb dat nu al 2x mogen beleven en daar moet je gewoon 100 USD extra voor betalen. Dit fenomeen kan dus niet van tevoren worden gepland.

Link naar reactie
  • 0

Niet echt, de koek is in principe al verdeeld. Bij een groupageagent boek je je lading en je ontvangt deze via hun agent in Rotterdam. Het is helemaal niet in het belang van jouw leverancier om zo'n deal te maken. Wat wordt hij er beter van, en bovendien kost het hem meer tijd/werk. Als zoiets al te regelen is dan krijg je hier een FCL container binnen waar in theorie lading voor meerdere ontvangers zit, maar er is geen LCL agent. de container staat op de container terminal, in principe is dat eigenlijk altijd de ECT in Rotterdam. De rederij geeft de volle container alleen maar af als het originele konnossement is ingeleverd en alle kosten zijn voldaan.

Maar er zijn een heleboel ontvangers die allemaal een deel B/L hebben en een stukje van de kosten willen betalen.

Ik heb zelf 30 jaar ervaring in de logistiek bij rederijen en expediteurs en kan je vertellen dat dat echt nooit gaat werken.

Besparingen zijn echt te verwaarlozen en het levert alleen maar extra werk en problemen op.

Gewoon een volle container voor jezelf alleen boeken of gewoon als groupage verschepen via een reguliere groupeur kost je de minste hoofdbrekens en een goede expediteur in dienst nemen voor inklaring/afhandeling en aflevering.

 

 

Liggen hier dan geen kansen voor ondernemers in grote Chinese havens, die ladingen voor diverse afnemers consolideren en als FCL verschepen ?

 

Ik ken een soortgelijk geval met mijn klant in Brunei, die een deal had afgesloten met een expediteur waar alle leverenciers hun goederen konden afleveren en op deze wijze iedere keer als volle container werd verscheept.

 

Het nadeel is dat je soms wat langer op je spullen moet wachten weegt wel op tegen het voordeel van lagere kosten.

 

 

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Desondanks vormt deze kostenpost het grootste struikelblok voor ondernemers die kleinschalig willen handelen.

 

Bij mijn laatste zending heb ik drie leveranciers weten over te halen om de goederen door één van hen te laten verschepen. Het heeft overigens wel de nodige tijd gekost om die drie neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Voordeel was wel dat ze allemaal uit Guangdong kwamen. (pogingen om er spullen vanuit Shanghai bij te stoppen, zijn mislukt)

Indirect heeft de leverancier zeker belang bij het drukken van de transportkosten omdat dit meeweegt in de overweging om ueberhaupt zaken te doen.

 

Ik heb op dezelfde wijze mijn onderneming opgezet door allerlei opdrachten van mijn klant in Brunei in Europa in te kopen en geconsolideerd te verschepen. De ernome besparing in logistiek levert een meerwaarde op waarvan ik gemakkelijk van kan rondkomen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hier heb je dus zelf voldoende goederen om een container te vullen, alleen van drie leveranciers (LCL/FCL) dat is uiteraard wel te regelen als je de neuzen dezelfde kant op krijgt en de leveranciers redelijk bij elkaar zitten. Anders heb je toch weer een eigen betrouwbaar konttkt nodig die het voor je regelt, maar ook geld kost. Het probleem zit hem bij de bedrijven/bedrijfjes die echt te klein inkopen. Die hebben alleen maar de keus LCL want je kunt nooiot lading van totaal verschillende leveranciers voor verschillende ontvangers combineren. Enige mogelijkheid is dat je tegen een collegg importeur aanloopt die niet een concurrent is en samen zendingen te combineren, maar allemaal omslachtig is dit wel. Importeurs lopen vaak stuk op de transportkosten met alle extra kosten voor douane scans/fysieke controles, gascontroles etc. waar men zich meestal op verkijkt.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

Bovendien mogen niet alle verschillende goederen in dezelfde container worden vervoerd. Ook daar zijn regels voor opgesteld en die kunnen ook weer per land verschillen.

 

Dat neemt niet weg dat wanneer startende importeurs de neuzen bij elkaar steken wel een en ander kan worden bespaard aan kosten zodat je niet keer op keer wordt afgetroefd door de Aldi's en Lidl's.

Link naar reactie
  • 0

Als kleine importeurs de koppen bij elkaar steken lijkt mooi, maar dan moeten dat wel veel koppen zijn en de neuzen van die koppen moeten allemaal dezelfde richting uitwijzen. Je moet als kleine importeur niet met een Lidl of Aldi willen concurreren op prijs.Dat verlies je altijd. Deze bedrijven hebben duizenden containers te verschepen op jaarbasis en schrijven zogenaamde "Global tenders" uit waarrop de rederijen moeten bieden. Men kiest dan voor het goedkoopste totaalplaatje en je kunt ervan uitgaan dat deze rederijen worden uitgeknepen.

Als kleine importeur moet je je op een nichemarkt storten met een product dat je elders niet ziet en dat jij excliusief kan brengen en met hogere marges kunt verkopen. Dat is niet eenvoudig, want als dat zo was had iedereen dat wel gedaan.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.