• 0

Verkoop Aandelen: wie betaalt dividendbelasting over de winst?

Beste forumleden,

 

Nadat mijn collega en ik jarenlang samen een VOF hadden, is deze op een bepaald moment 'omgezet' in een BV-structuur. Hij en ik hebben nu elk een holding BV. Ons bedrijf is ook een BV geworden en mijn en zijn holding hebben elk de helft van de aandelen. Ik als privepersoon heb vervolgens weer alle aandelen van mijn holding. Dit schijnt vrij standaard te zijn.

 

Nu heeft mijn holding alle aandelen in ons bedrijf verkocht aan zijn holding en daarbij winst gemaakt. Nu zegt mijn boekhouder dat ik 'het voordeel aanmerkelijk belang (box2) op dien te geven in mijn priveaangifte'. Vervolgens zegt hij: 'winst op aandelen geef je aan in box 2. Daar moet je dividendbelasting over betalen'. Klopt dat wel? Ik had als privepersoon geen aandelen in ons bedrijf. Mijn holding had die. Als ik winst op de aandelen van mijn holding had gemaakt, dan kan ik begrijpen dat ik daar prive dividendbelasting over moet betalen. Maar als mijn holding winst op aandelen maakt, dan moet de holding die dividendbelasting toch betalen?

 

Oftewel: ik snap het niet helemaal... Heeft mijn boekhouder gelijk of niet?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

 

Groeten, Mattijs

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mattijs,

 

Boekhouder even op cursus sturen lijkt me ;)

 

Als jouw holding BV de aandelen verkocht heeft, komt de opbrenst daarvan toe aan de holding BV. Dat gebeurt zelfs onbelast onder de deelnemingsvrijstelling. Laat dit wel goed invullen in de aangifte VPB!

 

Pas als de holding aan jou dividend uitkeert, komt heffing in box 2 IB aan de orde.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor de snelle reaktie! En dat nog wel op zondagmiddag... Dat eerste hoopte ik dus al. Dat tweede punt is een mooie meevaller! Ik begin zo onderhand een beetje bang te worden voor mijn boekhouder... Eens kijken hoe men reageert als ik het woord 'deelnemingsvrijstelling' laat vallen.

 

Groeten, Mattijs

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me volledig bij Joost aan......opfris cursus voor de boekhouder......

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Wie betaalt er eigenlijk dividendbelasting in box2? Volgens mij betalen we daar inkomstenbelasting. ;D

 

 

Verder wil ik je wel wijzen op eventuele gevolgen in de inkomstenbelasting als je geruisloos bent overgegaan naar de B.V.

Je moet dan gedurende 3 jaar de onderneming voortzetten in de B.V., anders moet je alsnog inkomstenbelasting betalen over de stakingswinst. Is dat aan de orde heeft de boekhouder wel een beetje gelijk (maar volledig fout geformuleerd).

 

Wanneer zijn jullie de B.V. in gegaan?

 

Gr.

 

Johan

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mattijs,

 

Boekhouder even op cursus sturen lijkt me ;)

 

Als jouw holding BV de aandelen verkocht heeft, komt de opbrenst daarvan toe aan de holding BV. Dat gebeurt zelfs onbelast onder de deelnemingsvrijstelling. Laat dit wel goed invullen in de aangifte VPB!

 

Pas als de holding aan jou dividend uitkeert, komt heffing in box 2 IB aan de orde.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

nog even een aanvullende vraag die in mijn omgeving speelt. Hoe dient in dit verband te worden omgegaan met nagekomen winstverrekeningen ? In dit specifieke geval was de jaarrekening 2008 nog niet afgerond en dus ook de winst nog niet verdeeld. Dient deze verrekening achteraf te worden gezien als een correctie op de overnameprijs (en dus vrij van dividendbelasting) of ziet de fiscus dit als dividend ? De boekhouders van de kopende en de verkopende partij verschillen hierover namelijk van mening.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt eraan wat er nu feitelijk gebeurt/gebeurd is. Dividend (al dan niet verkapt) valt onder de dividendbelasting (tenzij er een vrijstelling geldt), de opbrengst van verkoop van de aandelen niet.

 

Wie (welke vennootschap) heeft wat verkocht, aan wie en onder welke voorwaarden?

Waar komt de 'extra' winst op, aan wie wordt die uitgekeerd en op basis waarvan?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.