• 0

Buitenlandse aandeelhouder in BV: inkomstenbelasting of niet?

Hai,

 

Samen met een vriend starten we binnenkort een BV. Hij is geen Europeaan, en woont in ook buiten de EU (China). Hij heeft wel een sofienummer gekregen sinds kort (na zeer lang en slepend traject .... :-\ zucht.). We willen ieder voor 50% eigenaar worden.

 

Ondertussen hebben we van onze belastinginspecteur ook toestemming gekregen een lager loon te gaan betalen... hoeveel gaat hij nog even af laten hangen van de uiteindelijke winst die naar verwachting negatief of zeer beperkt is het eerste jaar).

 

Nu zaten we zelf nog te denken aan het volgende:

 

* Is het mogelijk om mijn compagnon alleen stille vennoot te laten zijn, zodat hij geen loon krijgt en hierover dus ook geen belasting hoeft te betalen? Als het kan is de vraag ook of het legaal is? Kan je hiermee in de problemen komen?

* Als dit mogelijk is, dan moet hij natuurlijk wel geld ontvangen. Kan hij daarvoor een factuur sturen vanuit China zodat we hem op die manier betalen?

 

Ik hoop dat iemand kan helpen.

 

Roel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij woont en werkt in China? Ik heb geen idee wat het verdrag met China hierover zegt, maar kan goed zijn dat Nederland niet mag heffen over de inkomsten en al helemaal niet over fictieve inkomsten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Een niet meewerkend vennoot in een BV is toch ook alleen maar vennoot. Vanwege de afstand ook nog wel stil denk ik ;D

 

als hij niet meewerkt kan hij alleen aanspraak maken op zijn winstdeel, en ik weet niet of de BV dat deel mag inhouden (zie opmerking ronaldinho).

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

* Als dit mogelijk is, dan moet hij natuurlijk wel geld ontvangen. Kan hij daarvoor een factuur sturen vanuit China zodat we hem op die manier betalen?

Dan is de vraag natuurlijk vooral: verricht hij arbeid? Een aandeelhouder in een BV die geen arbeid verricht zal ook geen salaris ontvangen, maar enkel meedelen in een eventuele dividenduitkering. Een aandeelhouder in een BV die 5% of meer van de aandelen in het bezit heeft en meewerkt is DGA en daarbij ben je dus gebonden aan het uitbetalen van loon.

 

Je kunt een rare constructie bedenken waarbij hij werk verricht in zijn eigen Chinese bedrijfje en van daaruit een factuur verstuurt voor diensten van dat bedrijfje aan de BV waarin hij aandeelhouder is, maar ik heb heel erg sterk het vermoeden dat je daarmee niet zomaar wegkomt.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Via het Min v Financien weet ik dat er een verdrag is tussen China en Nederland ter verkomeing van het betalen van dubbele belasting. Dus als we hier inkomsten belasting, vennootschapsbelasting, dividentbel. betalen, dan hoeft dat daar niet nog een keer.

 

Hij werkt inderdaad full time mee.

 

Wat ik graag wil weten is of de belastingdienst hier moeilijk over kan gaan doen? En op welke manier komen ze daar dan achter?

Link naar reactie
  • 0

Via het Min v Financien weet ik dat er een verdrag is tussen China en Nederland ter verkomeing van het betalen van dubbele belasting. Dus als we hier inkomsten belasting, vennootschapsbelasting, dividentbel. betalen, dan hoeft dat daar niet nog een keer.

Dan is dat toch je oplossing?

 

Hij werkt inderdaad full time mee.

 

Wat ik graag wil weten is of de belastingdienst hier moeilijk over kan gaan doen? En op welke manier komen ze daar dan achter?

Nou ja, meewerken is natuurlijk een groot begrip. Als je een controle krijgt zal dit zeker vragen oproepen, het is namelijk een constructie om onder een bepaalde regeling uit te komen en dat mag niet.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.