Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
p.rodenhuis

Kilometervergoeding eenmanszaak op balans of op winst/verlies?

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben bezig met de jaarafsluiting en wil de zakelijk gereden kilometers met mijn privé-auto boeken in de administratie,

maar moet ik het bedrag boeken onder autokosten op de balans rekening of op de winst/verlies rekening?

Ik vermoed dat het op de balansrekening moet zijn maar ik kan het nergens vinden.

 

Wie kan mij helpen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je boekt de X euro kosten (19 cent per kilometer) als Autokosten, deze staan onder de kosten van je winst en verliesrekening. De kosten zorgen er dus voor dat je winst lager wordt.

 

Dat dus vwb de winst en verliesrekening.

 

Nu de balans. Door de autokosten daalt de winst en dus de passiva-zijde van je balans met bedrag X.

 

Dat moet gecompenseerd worden, want die balans moet in evenwicht blijven.

Er zijn 2 mogelijke situaties.

 

1. Moet je deze kosten nog aan je zelf uitbetalen?

Dan staan ze op de balans aan de creditzijde onder bijv. 'Nog te verrekenen Autokosten' oid, waardoor de passivazijde weer met X stijgt en de balans dus weer in evenwicht is

 

2. Heb je ze al in 2009 aan jezelf uitbetaald?

Dan is je banksaldo aan de debitzijde ook met X gedaald en is dus de balans wederom weer in evenwicht.

 

Hopelijk helpt deze uitleg je op weg.


SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kosten boek je in de winst en verlies rekening. Bezittingen, schulden en eigen vermogen staan op de balans. Kilometervergoeding zijn kosten, dus winst en verlies rekening. Wat je in feite doet is het volgende:

 

Het aantal zakelijk gereden kilometers maal €0,19 is de kilometer vergoeding. Je boekt dit als autokosten aan prive opnames of als je het opneemt uit je zaak aan bank. Ik hoop dat dit duidelijk is zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet ook niet de rittenadministratie van je zakelijke kilometers te bewaren !

Zonder rittenadministratie stelt de fiscus zich op het standpunt (eigen ervaring :-\) dat van

al je gereden kilometers er in ieder geval minimaal 15000 prive zijn !

 

Groet.

Jeroen


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder rittenadministratie stelt de fiscus zich op het standpunt (eigen ervaring :-\) dat van

al je gereden kilometers er in ieder geval minimaal 15000 prive zijn !

 

en daar ging je mee akkoord?

Het is aan de fiscus om dingen te weerleggen. Als zij zomaar een getal uit de lucht grijpen, dan moet dat wel ergens op gebaseerd zijn natuurlijk...


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard zijn wij hier op dit punt niet zonder meer mee accoord gegaan. Als onderdeel van het totaal onderzoek hebben we hier echter uiteindeijk wel een streep onder gezet.

 

Off topic even: de belastingdienst nam ook een standpunt in over de hoogte van de vergoedingen hotelovernachtingen

die wij verstrekken aan de werknemers. De mate waarin dit belastingvrij mag gebeuren werd door de inspecteur gelinkt

aan hetgeen binnen de belastingdienst gebruikelijk was en was vastgelegd in een ambtenarenreglement.

Nou zat het niet zo heel ver af van wat wij onbelast vergoeden maar ik wil alleen maar aangeven dat er in de praktijk

blijkbaar de door belastingdienst standpunten ingenomen worden die vooraf nergens vastliggen of helder zijn.

 

On topic:

wat betreft de rittenadministratie. Indien je dit niet bijhoudt weet ik niet of het een regel is dat men 15000 prive kilometers als uitgangspunt neemt. Misschien dat dit regel is of misschien niet en dat dit verschilt van inspecteur tot inspecteur.

Een gewaarschuwd mens ..... ;)

 

Groet.

Jeroen

 


www.reith.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Bedankt voor de reacties,

 

 

Oke de kilometers moeten dus op de winst/verlies rekening en doordat ik al vanaf bank een mutatie had gemaakt;

Kilometervergoeding van bank naar prive is de balans weer gelijk.

En natuurlijk hou ik een rittenregistratie bij, om gezeur achteraf te voorkomen.

 

Bedankt voor jullie snelle reacties!

 

Peter

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 306 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept