• 0

Hoeveel is de waarde van een investering?

Beste,

 

Ik ga zeer binnenkort een LTD opzetten en heb daar een investeerder voor gevonden die 175.000 in wil leggen.

 

Deze persoon wil graag aandelen in de op te richten LTD. Allemaal begrijpelijk.

 

Ik heb alleen even geen enkel idee hoeveel procent van de aandelen realistisch is om aan deze investeerder te geven in ruil voor zijn 175.000 euro. Is daar een berekening voor of is het puur onderhandelen?

 

Ik hoor het,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met meer informatie valt daar inderdaad wel iets aan te berekenen. Meestal o.b.v. de financiële gegevens in het businessplan. Je gaat dan kijken naar verwachte winsten/cash flows, houdt rekening met het gewenste rendement van de investeerder (onderhandelingspunt!) en daaruit volgt dan het aandeel.

 

Merk wel op dat hiervoor veel verschillende berekeningsmethoden bestaan met uiteenlopende uitkomsten.

 

De berekeningen bieden handvatten, om in de onderhandelingen rekening mee te houden. Het risicoprofiel van de onderneming is hierbij ook zeker van belang: hoe meer onzekerheid er bestaat m.b.t. de te verwachten financiële resultaten, hoe hoger het gewenste rendement van je investeerder zal zijn.

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie
  • 0

beste Zwieler

 

Je kunt het ook omdraaien: als jij hem 50% van de aandelen gunt voor zijn 175K, dan is de LTD dus in theorie 350K waard. Van daaruit redenerend kun je wellicht makkelijker komen tot een percentage.

 

Vraag is natuurlijk ook wat je met die 175K kunt en gaat doen. Hoe lang gaat het mee? Waar investeer je het in?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De aandelen worden over het algemeen verdeeld naar rato van de inbreng.

 

Investeerder brengt in € 175.000 (heel wat geld). Staan daar garanties tegenover? Zo niet dan is dat geld geheel risicodragend.

 

Wat stel jij daar tegenover? Mogelijke inbreng:

- eigen geld

- persoonlijke garanties (onderpand)

- een business met klanten en een toekomst (zonder investeerder)

- belangrijk intellectueel eigendom (producten, merk, tekst/beeld)

- winstgevende deals met leveranciers, partners, distributeurs of afnemers

- hard werken voor weinig geld

 

Tel de waarde van jouw inbreng op bij die van de investeerder en deel de inbreng van de investeerder door dat bedrag. Dat is in principe het aandeel in de onderneming waarop de investeerder recht heeft. De rest is onderhandeling.

 

Voorbeeld: jouw inbreng is € 25.000

 

175k + 25K = 200k 175k / 200k = 7/8 deel. Jij hebt dan recht op 12,5% van de aandelen en de investeerder op 87,5% van de aandelen.

 

De truuk is om de verhouding tussen de inbreng van jouw en de investeerder zodanig vorm te geven dat jouw inbreng groter is an die van de investeerder.

 

PS, geld dat de investeerder inbrengt waar onderpand of garanties egenover staan geld niet als risicodragend vermogen en daarvoor hoeven geel aandelen te worden afgestaan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.