Stel je een wereld voor waarin geen enkele ondernemer klaagt. Ondenkbaar? Ja! Want ondernemers klagen altijd, in ieder geval volgens de tegelwijsheid. Boeren klagen ook altijd zul je zeggen. Logisch. Boeren zijn ondernemers.
Het gemeenschappelijke kenmerk van klagende ondernemers is dat ze er bar weinig aan doen om hun situatie te veranderen. Mijn bedrijfscoach noemt dit ziektewinst. Blijkbaar levert dat klagen ze iets op, anders zouden ze er wel mee stoppen.
Weet je nog dat vroeger jouw verkoudheidje al snel griep met snijdende scheermessen in de keel werd. Zodat je in plaats van naar school lekker door je moeder op de bank verzorgd kon worden? Ziektewinst!
Niet alleen kinderen, ook ondernemers werken liever niet aan hun toekomst.
Een ondernemer die met kerst tegen zijn familie klaagt over zijn verkopers die niet doen wat hij wil krijgt aandacht, of juist erkenning als hij over zijn zware 80-urige werkweek begint.
Ze doen dit voornamelijk op momenten dat jij niet van ze af kan komen. Dezelfde ondernemer slaat gek genoeg in de kroeg weer een heel ander hoogste woord aan: “weet je wat jij moet doen…”. Want een jammerende ondernemer staat binnen no time alleen aan de bar.
De toekomst voor deze klager is de resultante van toeval met een beetje geluk of pech. En niet zelden het laatste. Want op twee januari hijst hij zich met zware benen uit bed om zuchtend door de regen naar kantoor te vertrekken.
Toch zie ik een lichtpuntje. Onlangs heb ik me aangesloten bij een ondernemersclub met mensen die echt de ambitie hebben om verder te komen. Entrepreneurs die graag van de fouten van anderen willen leren. Een nieuwe avantgarde in Nederland, die met de mooiste en soms gekste ideeën Nederlands’ ondernemende toekomst zullen vormen. Een wereldwijde service voor recruitement van privé butlers, een nieuwe mobiele telefoon voor ouderen met alleen twaalf toetsen en een papieren adresboek, een administratiekantoor opnieuw uitgevonden met de ambitie om binnen 10 jaar 50.000 klanten te hebben.
Wat ik daar voelde was positieve energie door samen te kijken naar de toekomst en elkaars successen te delen. Geen klagers daar.
Zeurende ondernemers in Nederland wordt wakker! Creëer een droombeeld en stop je energie en beperkte tijd in het verwezenlijken van deze droom. Lees “Mastering the Rockefeller Habits” van Verne Harnish en handel er naar. Gebruik daarvoor dezelfde overtuigingskracht waarmee je vroeger die griep voorwendde.
Een paar maanden geleden was ik op een seminar bij een lezing van Harnish in Barcelona. Zijn persoonlijke doel is om gezond 150 jaar te worden. Hij bracht dit met zoveel overtuiging en enthousiasme dat ik zeker weet dat het hem gaat lukken. En Verne boert goed.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TimK
TimK
Stel je een wereld voor waarin geen enkele ondernemer klaagt. Ondenkbaar? Ja! Want ondernemers klagen altijd, in ieder geval volgens de tegelwijsheid. Boeren klagen ook altijd zul je zeggen. Logisch. Boeren zijn ondernemers.
Het gemeenschappelijke kenmerk van klagende ondernemers is dat ze er bar weinig aan doen om hun situatie te veranderen. Mijn bedrijfscoach noemt dit ziektewinst. Blijkbaar levert dat klagen ze iets op, anders zouden ze er wel mee stoppen.
Weet je nog dat vroeger jouw verkoudheidje al snel griep met snijdende scheermessen in de keel werd. Zodat je in plaats van naar school lekker door je moeder op de bank verzorgd kon worden? Ziektewinst!
Niet alleen kinderen, ook ondernemers werken liever niet aan hun toekomst.
Een ondernemer die met kerst tegen zijn familie klaagt over zijn verkopers die niet doen wat hij wil krijgt aandacht, of juist erkenning als hij over zijn zware 80-urige werkweek begint.
Ze doen dit voornamelijk op momenten dat jij niet van ze af kan komen. Dezelfde ondernemer slaat gek genoeg in de kroeg weer een heel ander hoogste woord aan: “weet je wat jij moet doen…”. Want een jammerende ondernemer staat binnen no time alleen aan de bar.
De toekomst voor deze klager is de resultante van toeval met een beetje geluk of pech. En niet zelden het laatste. Want op twee januari hijst hij zich met zware benen uit bed om zuchtend door de regen naar kantoor te vertrekken.
Toch zie ik een lichtpuntje. Onlangs heb ik me aangesloten bij een ondernemersclub met mensen die echt de ambitie hebben om verder te komen. Entrepreneurs die graag van de fouten van anderen willen leren. Een nieuwe avantgarde in Nederland, die met de mooiste en soms gekste ideeën Nederlands’ ondernemende toekomst zullen vormen. Een wereldwijde service voor recruitement van privé butlers, een nieuwe mobiele telefoon voor ouderen met alleen twaalf toetsen en een papieren adresboek, een administratiekantoor opnieuw uitgevonden met de ambitie om binnen 10 jaar 50.000 klanten te hebben.
Wat ik daar voelde was positieve energie door samen te kijken naar de toekomst en elkaars successen te delen. Geen klagers daar.
Zeurende ondernemers in Nederland wordt wakker! Creëer een droombeeld en stop je energie en beperkte tijd in het verwezenlijken van deze droom. Lees “Mastering the Rockefeller Habits” van Verne Harnish en handel er naar. Gebruik daarvoor dezelfde overtuigingskracht waarmee je vroeger die griep voorwendde.
Een paar maanden geleden was ik op een seminar bij een lezing van Harnish in Barcelona. Zijn persoonlijke doel is om gezond 150 jaar te worden. Hij bracht dit met zoveel overtuiging en enthousiasme dat ik zeker weet dat het hem gaat lukken. En Verne boert goed.
Odoo ERP voor het MKB
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25295-de-klagende-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag