Ga naar inhoud
Geplaatst:

totus_tuus

Ik lees op dit en andere fora van alles over bonnen, maar zou het graag eens allemaal op ee rijtje willen hebben (lijkt me ook handig voor andere startende ondernemers)

 

Ik ben zelf net een eenmanszaak begonnen en heb verschillende vragen:

 

- Aan welke voorwaarden moet een bon voldoen om btw terug te kunnen vragen?

Volgens een verkoper in een winkel waar ik wat kleine aankopen deed aan kantoorbenodigdheden was de kassabon voldoende, want daar stond de btw al op vermeld.

Later las ik dat een bon op naam moet zijn gesteld, maar dat de toevoeging van de pinbon ook goed zou zijn.

Nu heb ik geen aparte rekening (is ook niet verplicht als eenmanszaak) dus de pinbetaling gaat via mijn normale (privé) rekening. Mag ik deze pinbon samen met de kassabon dan alsnog gebruiken om de btw terug te vorderen?

 

- Aan welke voorwaarden moet een bon voldoen om als kosten af te kunnen trekken bij de inkomstenbelasting ?

Gelden hiervoor dezelfde regels als voor de btw teruggave ?

 

- Hoe zit het met de bon als ik zakelijke goederen inkoop via een particulier.

v.b. Ik zie op een rommelmarkt een electronische brievenweegschaal en koop deze voor 15 euro (contante betaling). Ik ontvang van de verkoper echter geen bon, want die wil daar niet aan beginnen.

 

Featured Replies

Geplaatst:

John Kode

TT,

 

nog maar een antwoord dan, alleen nu wat korter. Alles wat je vraagt kun je tamelijk eenvoudig hier op de zoekfunctie terugvinden (zie rechtsboven). Staat het daar niet dan kun je op www.belastingdienst.nl ook heel wat vinden.

Trefwoorden: factuur(vereisten), inkoopverklaring, aftrekbare kosten etc.

 

Heb je daarna nog vragen, dan ben je hier natuurlijk van harte welkom.

 

groet,

 

John

Geplaatst:

totus_tuus

  • Auteur

Ik weet dat er inderdaad het één en ander te vinden is, maar vaak spreken berichten elkaar tegen en op de site van de belastingdienst heb ik (nog) niet gevonden wat ik nu moet doen met een kassabonnetje voor b.v. wat kleine aankopen als enveloppen ordners enz voor zo'n 25 euro (met btw maar niet op naam en zonder btw nummer van de verkoper).

De ene keer lees je dat je (in combinatie met een pinbon) gewoon af kunt trekken en elders lees je weer dat dit niet mag.

 

Nu zal ik zeker gaan proberen om al mijn aankopen met goede facturen te gaan onderbouwen, maar soms zie je wel een een leuke aanbieding bij b.v. de Supermarkt en om dan voor 10 euro een bon op naam te gaan vragen....

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Totus Tuus

 

Als de uitgaven herleidbaar zijn naar de ondernemer dan komt het vaak wel goed. Dus alles pinnen en niet cash afrekenen.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.