• 0

Vraag KOR en buitenlandse BTW

Hoewel niet helemaal aansluitend op dit onderwerp, heb ik wel een vraag die er mee te maken heeft.

 

Als kleine importeur van Bourgogne wijnen sinds 2007 heb ik tot nu toe een jaarlijkse opgaaf omzetbelasting moeten doen. Na wat getrubbel in het begin, is het me uiteindelijk toch gelukt dit zelf te doen, inclusief de KOR.

 

Echter, ondanks de KOR moet er wel (verlegde) BTW worden afgedragen. Omdat dit meer is dan 2000 euro per jaar dien ik nu per 2010 deze opgave 3 maandelijks te doen. Nu is het zo dat ik niet elk kwartaal importeer, maar bijvoorbeeld alleen in Q2 en Q4. Omdat inmiddels een goede voorraad is opgebouwd, verwacht ik dit jaar volledig gebruik te kunnen maken van de 1345 KOR, waarbij ik verwacht tevens net onder of rond de genoemde 2000 euro te blijven.

 

De vraag is nu: hoe vul ik mijn aanslag in, dus welke afdracht doe ik elk kwartaal? Is het bijvoorbeeld verstandig elk kwartaal 500 euro af te dragen, of alleen als er een import heeft plaatsgevonden (dus bijvoorbeeld tweemaal 1000)? Wanneer breng ik de KOR in rekening, alleen Q4?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

WAZ,

 

Je kunt dit op 2 manieren doen. Per kwartaal kun je een voorlopige vermindering KOR toepassen gebaseerd op schattingen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-129.html#P1830_174287

 

of je past de KOR gedurende het jaar niet toe en doet dit later als zeker is wat het saldo is, op de volgende manier:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-96.html#P1402_129672

 

Hoewel er een financieringsnadeeltje zit in die laatste, zou ik die kiezen, omdat je bij die eerste van schattingen moet uitgaan die uiteraard wel eens helemaal naast het uiteindelijke saldo kunnen liggen.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

John (ecofin?)

 

(Opnieuw) bedankt voor je snelle reactie - leek me zelf ook de meest logische oplossing.

 

Blijf ik echter zitten met een probleempje.

 

Ik doe mijn in principe eenvoudige (dubbele) boekhouding zelf, met Excel, maar ik kom er nu niet helemaal uit hoe ik elk kwartaal die BTW moet boeken, wil het goed blijven gaan in de balans. Als ik het op dit moment invul net als ik einde jaar 2009 heb gedaan, maar dan natuurlijk wel met de actuele data, dan ontstaat er een balans verschil dat precies gelijk is aan het BTW-verschil (ontvangen - betaald).

 

Vraag is dus: hoe verwerk ik de 3 maandelijkse afdracht in de boekhouding, zodat de balans in evenwicht blijft?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag WAZ,

 

Ecofin? Nee, maar als een baantje voor me weet.....

 

Deze keer mss wel snel, maar ikke niet weet. 't Klinkt me logisch in de oren en als geen probleem zijnde omdat het zich aan het eind van het jaar vanzelf oplost, maar op dit gebied ben ik een leek.

 

Boekhouder gezocht!

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 1

Blijf ik echter zitten met een probleempje.

 

Ik doe mijn in principe eenvoudige (dubbele) boekhouding zelf, met Excel, maar ik kom er nu niet helemaal uit hoe ik elk kwartaal die BTW moet boeken, wil het goed blijven gaan in de balans. Als ik het op dit moment invul net als ik einde jaar 2009 heb gedaan, maar dan natuurlijk wel met de actuele data, dan ontstaat er een balans verschil dat precies gelijk is aan het BTW-verschil (ontvangen - betaald).

 

Vraag is dus: hoe verwerk ik de 3 maandelijkse afdracht in de boekhouding, zodat de balans in evenwicht blijft?

 

De afdracht van BTW boek je als volgt:

1xxx Betaalde omzetbelasting (balansrekening) xxx

a) Bank xxx

 

Het heeft de voorkeur om de af te dragen omzetbelasting bij verkopen op een aparte BTW rekening

te boeken in de balans. Idem, voor de voorbelasting.

 

Als je de KOR gedurende het jaar schat (en dus daardoor niets afdraagt) kan je deze apart boeken als volgt:

1xxx Betaalde omzetbelasting (balansrekening) xxxx

a) 1xxx Vermindering KOR (balansrekening) xxx

 

Aan het eind van het jaar moet je de werkelijke KOR ten gunste van het resultaat brengen als volgt:

1xxx Vermindering KOR (balansrekening) xxx

a) Diverse opbrengsten (resultatenrekening) xxx

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.