• 0

Diabetes glucose meter

Hallo,

 

Zoals jullie weten word diabetes een steeds meer voorkomend probleem. Nu ken ik zelf iemand met diabetes en is mij opgevallen dat veel mensen eigelijk niet afhankelijk willen zijn van een insuline pomp. Als je geen pomp wilt zul je je bloedsuiker moeten meten doormiddel van een prik in je vinger waar dan bloed uit komt en dat opvangen met je glucose meter. Die geeft aan hoeveel je glucose niveau in je bloed is en dan kun je zelf bepalen hoeveel insuline je moet spuiten. Nu heb ik een systeem gezien dat wel aardig kan werken hier een foto:

 

minilink_transmitter_body.jpg

 

Je ziet links op de foto een glucose sensor deze geeft per 15 min een signaal aan het kastje door hoeveel je glucose is. Op het kastje kan je zien hoeveel je glucose is en dan kun je de pomp instellen op hoeveel hij moet spuiten.

 

Nu had ik het volgende bedacht: stel je maakt zo'n sensor die werkt met bluetooth. Daarnaast maak je een software programma voor bijv de iphone en op die manier kun je dan je glucose ontvangen op je iphone. Voordelen hier van is dat je niet meer met een extra kastje hoeft te zeulen, je bent niet afhankelijk van een pomp want je kunt zelf beslissen aan de hand van je glucose niveau hoeveel je wilt spuiten en mocht je een keer naar het strand gaan dan laat je hem gewoon uit en meet je je weer met je vinger.

 

Misschien dat het idee niet helemaal duidelijk is maar ik ben eigelijk benieuwd naar jullie meningen.

 

Groetjes Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nick

 

Natuurlijk willen ze geen pomp. ze willen gewoon gezond zijn.

 

 

Heb jij je wel verdiept in het gebruik van insulinepomp versus insuline spuit ?

Veel patiënten zijn blij met de pomp omdat ze zich zo niet elke keer hoeven te injecteren met een insulinepen.

.

 

Een patient kan de pomp trouwens gewoon loskoppelen. Wel zal de patiënt dan zelf insuline moeten injecteren door middel van een insulinepen. Door de insulinepomp te vervangen door een insulinepen ben je eigenlijk de klok terug aan het draaien

 

 

Door een bloedglucose meter realtime de glocosespiegel te laten meten kan de pomp hier automatisch op reageren. In jouw geval zal de patient zelf zijn waarden actiever moeten gaan monitoren en zal hij ook zelf de insulinepen weer ter hand moeten nemen.

 

Ik vraag mij wel af in hoeverre bovenstaande foto niet gewoon een concept is dat nog verder ontwikkeld moet worden.

Link naar reactie
  • 0

standaard is inderdaad het handmatig spuiten.

 

Daarna als iemand dat wil kan hij.zij een pomp krijgen.

Mijn vriendin gebruikt momenteel een spuit maar wil straks na bevalling gaan overstappen op een pomp omdat dat makkelijker is en je niet steeds hoeft te spuiten.

Bepalen van bloedwaarde moet dan nog wel steeds met een vinger prik, wat op de foto staat zal een heel nieuw systeem zijn, over het algemeen word automatisch meten van bloedwaardes nog als te onbetrouwbaar gezien door de diabetis artsen.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard zullen er ook genoeg mensen zijn die wel een pomp willen en het fantastich vinden het is ook niet bedoelt om de pomp te vervangen. Maar er zijn ook genoeg meiden en jongens van een jonge leeftijd die het verschrikkelijk vinden om een pomp te hebben en zich liever gewoon spuiten. Mijn idee is alleen maar om in te spelen om de jongeren die allemaal een iphone of een andere soort smartphone hebben. Dit product is ook al in nederland verkrijgbaar alleen zit je dan met een standaart apparaat van de producent van dit product. Dit betekend dat je altijd een extra kastje mee moet nemen om enkel je glucose te zien. Waarom het dan niet maken dat het te zien is op je iphone?

 

@Merkava

Het is niet de klok terug draaien want er zijn genoeg mensen die de insuline pen nog gebruiken alleen meten zei zich nu met een prik in de vinger en dit 6 keer op een dag 7 dagen per week is 1 niet fijn voor je vinger toppen en 2 is het ook nog is heel erg duur voor verzekeraars terwijl je nu met 1 sensor 3 dagen rond kan lopen je kunt de iphone software zo ontwikkelen dat hij ook een alarm geeft als je te laag of te hoog bent.

 

@Vossie (Daniël)

je zegt dat het onbetrouwbaar is dat is wel raar want soms worden diabetes patienten gemonitoord dan moeten ze met een kastje van het ziekehuis rondlopen daar zit met een kabeltje ook een naaldje in je buik en die meet ook om de 15 min je suiker enkel is dat dit systeem draadloos is en het is niet nodig om een duur kastje aan te schaffen.

 

Link naar reactie
  • 0

Stapje verder

 

Om apparatuur als medisch apparaat te mogen gebruik zal e.e.a. gerevalideerd moeten worden. Ik zie het platform waarop de iPhone draait nog niet 1 2 3 gevalideerd worden voor medische toepassing.

Ja er is software voor de iPhone om medische gegevens uit te lezen, maar die data komt van gevalideerde apparatuur. Dat is nog altijd wezenlijk iets anders als medische data gaan gebruiken om bijvoorbeeld een infuus pomp aan te sturen of om die gegevens te gebruiken om insuline toe te dienen. Er gaan vragen komen over stabiliteit en veiligheid van het iPhone platform, bluetooth verbindingen. Ook moet een patiënt terug kunnen vallen op een andere methode op he moment dat de telefoon weer eens leeg is, dus dubbel zoveel spullen mee.

 

Nogmaals ga het vragen aan patienten en maak niet net als vele de fout om iets te ontwikkelen waar ofwel bijna niemand op zit te wachten of waarvoor de je de validatie nooit rond krijgt. Voor medische apparaten toegelaten worden gaar er een heel proces vooraf waarin onafhankelijke onderzoekers aan moeten willen tonen dat jouw product failsafe is.

 

Ik denk dat jij als kleine partij vrij kanloos bent ( ik ga er even vanuit dat jij geen miljoenen achter de hand hebt). Andere partijen zijn ongetwijfeld al bezig met dergelijk eontwikkelingen.

Link naar reactie
  • 0

Daar zou je wel is gelijk kunnen hebben alleen om even duidelijk te maken het is ook niet de bedoeling om een pomp aan te gaan sturen of iets het is enkel dat je op je iphone je suiker niveau kan zien bijv voor het avond eten om zo te weten hoeveel je moet gaan spuiten om je prakkie op te kunnen eten. "Product is enkel om niet meer in je vinger te hoeven prikken"

 

@Vossie (Daniël)

Wat ik uit ervaring weet is dat dit soort apparaten 3 dagen een zeker resultaat geven. Ik ga van de week zelf ook nog even op gesprek om inderdaad er achter te komen wat hun voorkeuren zijn. Ik merk wel dat er verschillende meningen over zijn de 1 vind het fantastisch de ander vind dit idee maar niks blijkbaar

Link naar reactie
  • 0

Ik merk wel dat er verschillende meningen over zijn de 1 vind het fantastisch de ander vind dit idee maar niks blijkbaar

 

Het idee is leuk maar je bent niet de enige die hiermee aan de slag gaat.

Wat erg belangrijk is dat jij je weg weet in de medische wereld en daar merk ik weinig van.

Dat netwerk is gewoon erg belangrijk om te kunnen slagen, daarnaast wordt er al door grotere partijen gewerkt aan soortgelijke oplossingen Nogmaals, met alleen een iPhone applicatie ben je er niet, je hebt die opnemer nodig die bloedsuiker kan meten, en reken maar dat de fabrikant die dat ding op de markt zet apps gaat leveren om te doen wat jij ook wilt gaan ontwikkelen.

 

Mijn idee, over enkele jaren zijn die opnemers er. De gegevens worden niet alleen naar je telefoon doorgestuurd maar ook naar webbased databases. Al die verzamelde informatie wordt verwerkt en het resultaat komt weer terug naar jou. Het systeem zal je een persoonlijk advies geven op basis van allerlei parameters voor het toedienen van insuline. Dat advies is dus helemaal toegesneden op de fysiologie van de diabetespatient. Helemaal web 3.0 dus.

 

Op dit moment weet ik dat er gewerkt wordt aan een grote database voor productinformatie (voeding), dat zal een van de databases zijn die straks voor deze toepassingen gebruikt zal gaan worden.

 

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik overwogen om ook een medische apparaat te ontwikkelen, ik heb toen besloten dat niet te doen vanwege de enorme tijd die er nodig is om apparatuur gevalideerd te krijgen. Die tijd (lees geld) was er op dat moment niet. Je speelt namelijk met mensenlevens. Dat betekend, zeer veel testen en dat kost veel tijd en heel erg veel geld. Als jij klaar bent met testen kom je in de trial fase terecht, dan zul je onafhankelijke instituten moeten zien te vinden die jouw toepassing willen testen. Zonder een succesvol verloop van die testen kun je jezelf niet eens verzekeren tegen mogelijke bugs of andere aanloopproblemen.

 

Een verkeerde hoeveelheid insuline toedienen kan immers ernstige gevolgen hebben.

 

 

Overiegens heb ik een dochter van 5 die met een insulinepomp rondloopt, daarom weet ik ook wel iets van deze materie.

Link naar reactie
  • 0

ow wel jammer had eigelijk gehoopt een product te hebben waar ik veel mensen blij mee kon maken maar zoals ik het hier eigelijk lees kan dit en gaat dit nooit wat worden :(

 

Het is vast iets waar je veel mensen mee blij kunt maken, de vraag is alleen of het een verstandige investering aan jouw kant is.

Als je het gaat onderzoeken zou je wel eens nieuwe kansen tegen kunnen komen dus laat je vooral niet tegenhouden door mensen die er in eerste instantie negatief tegen overstaan of zo hun bedenkingen hebben of dit een haalbaar project is voor een kleine start up.

 

Link naar reactie
  • 0

De ontwikkeling is wel interessant, maar voor zover wij weten is het meten van de bloedsuikerspiegel zonder daadwerkelijke injectie nog niet goed te doen. Er zijn veel ontwikkelingen gaande, zowel met sensoren die permanent in het lichaam worden ingebracht om daar te meten, maar ook door metingen van bijv. bepaalde gassen in je adem. Problemen bij sensoren die niet door injectie daadwerkelijk je bloed meten is de calibratie, die is per patient en per omstandigheid anders.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.