• 0

Bijtelling

Hallo Allen,

 

Ik kwam een aantal dagen geleden de volgende site tegen: www.nulbijtelling.nl. De site geeft leden toegang tot een fiscale constructie waardoor een DGA/ondernemer geen bijtelling meer hoeft te betalen.

 

Iedere ondernemer die een zakelijke auto ook privé rijdt, betaalt deze auto feitelijk twee keer. Een maal zakelijk en een maal privé. Leden van nulbijtelling.nl krijgen beschikking over een regeling waarmee de bijtelling op privégebruik van zakelijke auto’s vervalt. Deze regeling hebben we toegepast op een praktijksituatie van een ondernemer, de belastingdienst heeft onlangs de regeling voor deze ondernemer goedgekeurd.

 

Als ik er zo doorheen kijk dan zie ik geen hele vreemde zaken maar ik ben toch een beetje sceptisch. Heeft iemand ervaring met deze constructie/website? Zo ja dan zou ik dat graag horen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Paul van Weert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi Paul

 

Niets nieuws onder de zon hoor. Dit gaat overigens alleen op voor DGA's die een auto rijden van hun BV.

De eigen bijdrage keert de BV weer uit als dividend. In BV land niet ongebruikelijk.

 

Lijtk me niet dat je lid hoeft te worden van deze site. Ze presenteren het alsof zij iets unieks hebben bewerkstelligd bij de fiscus, maar daar is echt geen sprake van.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Volgens de man achter de betreffende constructie, Sjoerd van Essen, werkt deze ook voor ZZPers, eenmanszaken en VOFjes. Ik heb er ernstige twijfels over. Op de site staan ook geen voorbeelden van het netto voordeel dat is te behalen in welke situatie. Ik lees alleen dat de ondernemer de feitelijke km-prijs aan zijn onderneming betaalt voor zijn privé-kilometers en dat de onderneming die winst later weer aan hem kan uitkeren.

 

Wat hij er niet bij vertelt, is dat die winst belast is. Dus je kan het betaalde bedrag niet voor 100% netto terugkrijgen. Ik zie voor een IB-ondernemer qua eindresultaat het verschil dus niet met niets betalen voor privé-gebruik. ???

 

Leuk overigens om op zijn blog te lezen dat Sjoerd als ondernemerscoach zelf in de fiscale materie gedoken is en constateert dat fiscalisten niet goed op de hoogte zijn van de regels en mogelijkheden inzake. Misschien had Sjoerd eerst eens op HL moeten kijken, of moeten aankloppen bij een echte belastingadviseur voordat hij deze uitspraak deed? ;D

 

Tot slot mijn geheime tip om bijtelling gegarandeerd te ontlopen: gewoon geen auto kopen/leasen, maar lekker reizen met de benenwagen, de fiets of het openbaar vervoer! ;)

 

Let op:

Laat je bij de uitvoering van deze tip goed begeleiden door een speciale nulbijtellingscoach! Toevallig ben ik zelf zo'n coach (de enige echte in NL!). Voor slechts € 29,95 per maand kunt u lid worden van mijn speciale nulbijtelling VIP-insidersclub. Sluit u aan bij deze exclusieve club en bespaar niet alleen duizenden euro's aan belasting, maar ook nog eens duizenden euro's aan belastingadvieskosten waar u toch niets aan heeft! Want u bent toch niet gek?! :P

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Als bedenker van het nulbijtelling concept reageer ik hier graag.

Eerst de reactie van Joost.

Bedenk dat onze oplossing een "out of the box" oplossing is. Ik merk dat van verschillende kanten er reacties "inside the box" komen die voorbijgaan aan de essentie van ons concept. Ik realiseer me dat dat komt omdat we het nog "geheim" houden.

Het is toch een beetje coca cola die zijn recept in de kluis heeft. Bij ons blijft ons recept ook in de kluis totdat we deze rond 1 juni aan onze leden bekendmaken.

Waar jij op doelt: eigen bijdrage van de DGA aan de zaak, waardoor de bijtelling lager is (maar die is er nog wel steeds) dat is al vrij gebruikelijk binnen het huidige speelveld. Het voordeel is dan overigens vrij beperkt, want je betaalt netto iets aan je bedrijf, wat je vervolgens weer bruto uit moet keren aan jezelf, maar door de vermindering van bijtelling komt daar nog wel een voordeel uit.

Wat wij doen is compleet anders. Wij veranderen het speelveld.

Dat is de uitdaging. Op dat nieuwe speelveld zijn er gesplitste contracten tussen zakelijk en privé.

Tenminste, dat ligt net even anders, dat is nou net het coca cola recept. Maar bottom line komt het daar op neer.

In dat gesplitste contract betaal je je werkelijke kilometers zelf. Lees op de site hoe.

De zakelijke kilometers betaal je op je zakelijke contract. Daar is nog steeds de autokostenfictie op van toepassing, maar daar hebben we de privé kilometers van afgehakt. Het gevolg is dus: geen bijtelling.

En Joost, dat is nou wezenlijk anders.

 

Reagerend op JanTax:

Jan, ik begrijp dat het moeilijk is voor een Super Senior die Meester is op het gebied van fiscaal maatwerk te accepteren dat er een NIEUW concept is dat niet "in the box" past van diezelfde fiscaliteiten.

Toch raad ik je aan de site goed te lezen.

Dan kun je bijvoorbeeld ons rekenmodel zien, waar alle effecten in meegenomen worden.

En dan zie je dat we wel degelijk rekening gehouden hebben met alle fiscaliteiten.

Dat rekenmodel gaat nu nog uit van alleen een DGA.

Onze programmeurs zijn druk bezig om de rekenmodellen voor ZZp-ers, werknemers en werkgevers ook beschikbaar te maken.

Ik heb hier een rekenvoorbeeld bijgevoegd voor een zzp-er, waarbij het voordeel via een bonus naar privé overgeheveld wordt.

Oftewel dat er gewoon inkomstenbelasting over betaald moet worden.

Dan kun je zien dat het voordeel BRUTO overgeheveld wordt en in ons model NETTO ingeboekt wordt.

Ook kun je zien dat de privé kilometers afgetikt worden inclusief BTW en bij het bedrijf ex BTW in het voordeel meegenomen worden. Het voordeel is niet 100%, maar in dit geval 61%. Nog steeds substantieel.

Ik ben nog geen fiscalist tegengekomen die mij binnen de bestaande kaders dit voordeel heeft geboden.

Het basis rekenvoorbeeld op de site is mijn persoonlijke situatie. Die levert mij € 4.700 netto per jaar op.

 

Jan, je reactie is een beetje cynisch kort door de bocht.

Ik ben benieuwd of jij mij dit voordeel ook kunt bieden.

Ik denk dat je Paul van Weert niet helpt met je cynisme.

Natuurlijk, je kan aan het eind van de rit zomaar gelijk krijgen.

We hebben het over de belastingdienst en die zijn niet blij met dit plan.

Voor 1 situatie hebben we goedkeuring, maar de fiscus wil alles 1 voor 1 toetsen.

Daar helpen wij onze leden mee en het kan zomaar zijn dat de fiscus in een aantal gevallen weer nieuwe belemmeringen uit de hoge hoed tovert. Daarom zeggen wij ook dat we verwachten dat er 1.000 mensen zijn die wel door de filters van de fiscus komen. Dat is het perspectief dat wij onze leden bieden.

Voor € 100 kun je bij deze 1.000 mensen behoren.

 

Tot slot nog iets over echte fiscalisten, zonder daar cynisch over te doen.

Is voor mij een uitdaging, want het is wel een schot voor open doel die je klaarlegt.

 

De echte fiscalisten, en ik laat mij begeleiden door een middelgroot kantoor met een internationale reputatie, komen niet tot mijn oplossing. Waarom niet?

Zij brengen bestaande fiscaliteiten met elkaar in verband met bestaande situaties.

Dat noem ik het bestaande speelveld.

Als daar een oplossing te vinden was, reed nu iedereen met nulbijtelling.

 

Ik heb het speelveld verandert.

Zelfde regels, maar nieuwe omstandigheden.

 

Dat is wat ik "out of the box" denken noem.

Gewoon een nieuwe doos maken dus.

 

(uitnodiging tot aanmelding verwijderd ivm spambeleid HL)

 

met respect voor ieders mening,

Sjoerd van Essen

Business Coach

 

 

Ik help ondernemers in het MKB hun eigen prestaties te verbeteren, zodat hun onderneming ook beter gaat presteren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Sjoerd en Jan,

 

Jan, bedankt voor je antwoord, en het is denk ik goed vragen te stellen bij het concept dat doe ik immers zelf ook anders had ik het niet hier op het forum geplaatst. Ik moet wel zeggen dat Sjoerd een duidelijk beeld schept maar nog steeds niet alle informatie geeft (Coca-Cola idee), ik ga er wel van uit dat de volledige informatie op 1 juni beschikbaar zal zijn.

 

Ik heb mijn vraagtekens (al zijn deze minder groot als een paar uur geleden) maar denk toch dat ik een gokje ga wagen...

 

Als er meer meningen/feiten of andere deelnemers zijn hoor ik deze graag!

 

Met vriendelijke groet,

 

Paul van Weert

Link naar reactie
  • 0

Op dat nieuwe speelveld zijn er gesplitste contracten tussen zakelijk en privé.

 

Dit is inderdaad een ander speelveld, maar doordat je het zo geheimzinnig doet, bekruipt mij snel het idee dat mensen gelokt worden ergens voor te betalen waarvan het afwachten is of het standhoudt.

 

We hebben het over de belastingdienst en die zijn niet blij met dit plan.

Voor 1 situatie hebben we goedkeuring, maar de fiscus wil alles 1 voor 1 toetsen.

 

Kijk en dat stond er ook niet bij. Geen garanties dus vooralsnog.

Als je het rond hebt met de fiscus, dan ben ik toch wel benieuwd.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Sjoerd, bedankt voor je reactie. Ik ben het op zich met je eens dat menig gerespecteerd belastingadvieskantoor niet bepaald creatief omgaat met de materie. Maar dit heeft waarschijnlijk vooral te maken met de gegarandeerd relatief hoge kosten van het uitvinden van een creatieve oplossing die de klant voldoende oplevert, de onzekerheid of de investering in de oplossing de adviseur/zijn kantoor wel genoeg gaat opleveren (gaten in de wet worden i.h.a. snel gedicht) en het risico van verzeild raken in kostbare discussies met de fiscus die je uiteindelijk je klant kunnen kosten (vrijwel geen enkele klant haalt graag voor al jouw andere klanten en andermans klanten de kastanjes uit het vuur).

 

Deze praktische hindernissen niet meenemen in je verhaal, maar alleen domweg verkondigen dat fiscalisten de regels en mogelijkheden inzake auto's slecht kennen en niet out-of-the-box denken, gaat me dus echt veel te ver. Het geeft immers een vals beeld van de werkelijke situatie.

 

Realiseer je bovendien dat de beste oplossingen vaak buiten beeld blijven, omdat zowel de betreffende adviseur als de fiscus er geen belang bij heeft om deze aan de grote klok te hangen (gratis weg te geven). Zo heb ik zelf ook twee oplossingen op het vlak van privé-gebruik auto bedacht, 1 voor IB-ondernemers en 1 voor DGA's en gewone werknemers, waar ik niet te koop mee loop.

 

Zoals je zelf aangeeft, is het vooralsnog onzeker of jouw oplossing voor iedereen werkt. D.w.z. of deze na aftrek van advies-, implementatie- en proceskosten voor iedereen wel rendabel is. Dit omdat de fiscus heeft aangegeven elk nieuw soortgelijk geval opnieuw aan te vechten. In plaats van jouw oplossing te verkopen als één die gegarandeerd werkt, zou ik daarom op jouw site vermelden dat je mensen zoekt die mee willen doen om de opzet via enkele gerechtelijke procedures op zijn algemene werking te kunnen laten toetsen. Want als je oplossing inderdaad veelbelovend is en belanghebbenden hem voor € 100 p.p. een paar keer door de rechter kunnen laten toetsen, is het inderdaad interessant. Maar wees hier wel duidelijk over.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Jan,

 

Kijk dat vind ik nu een top opstelling van je. :)

Daar kunnen de lezers blij van worden.

 

Je hebt gelijk dat het uitwerken van een product veel tijd en energie kost en voor een professionele fiscalist niet te doen op kosten van zijn klant. Er zit voor mij een jaar werk in.

Neemt niet weg dat ze het als innovatiekosten wel zouden kunnen doen.

Dan zijn het geen kosten, maar is het een investering waarmee ze hun klanten van dienst kunnen zijn en daarmee terug kunnen verdienen.

Overigens is mijn reactie de respons van mijn eigen adviseur toen ik vroeg: "waarom zijn jullie niet met dit idee gekomen?"

Dus het is niet helemaal kort door de bocht van mij.

 

Mijn insteek op mijn website heb ik gekozen, omdat ik zeer zeker verwacht dat het verzet van de fiscus gebroken zal worden als de verzoeken een voor een binnenkomen. Maar je hebt gelijk, daar heb ik wel de steun van mijn nulbijtelling leden voor nodig. Het is ook een kwestie van massa maken en druk uitoefenen.

 

Het is in ieder geval goed om te zien dat je zo meedenkt.

Reuzen zoals jij Jan, die moeten meedoen!

 

 

 

Groet,

Sjoerd van Essen

 

 

(uitnodiging tot aanmelding verwijderd ivm spambeleid HL)

 

Ik help ondernemers in het MKB hun eigen prestaties te verbeteren, zodat hun onderneming ook beter gaat presteren.

Link naar reactie
  • 0

@jantax

 

Zoals je zelf aangeeft, is het vooralsnog onzeker of jouw oplossing voor iedereen werkt. D.w.z. of deze na aftrek van advies-, implementatie- en proceskosten voor iedereen wel rendabel is. Dit omdat de fiscus heeft aangegeven elk nieuw soortgelijk geval opnieuw aan te vechten. In plaats van jouw oplossing te verkopen als één die gegarandeerd werkt, zou ik daarom op jouw site vermelden dat je mensen zoekt die mee willen doen om de opzet via enkele gerechtelijke procedures op zijn algemene werking te kunnen laten toetsen. Want als je oplossing inderdaad veelbelovend is en belanghebbenden hem voor € 100 p.p. een paar keer door de rechter kunnen laten toetsen, is het inderdaad interessant. Maar wees hier wel duidelijk over.

 

Klopt en het is wel een nadeel dat niet elke ondernemer toegang heeft tot deze ''goede'' oplossingen omdat de fiscalisten ze niet aan de grote klok hangen. Juist voor de MKB'er kan dit een enorme besparing zijn. Mag ik verwachten van mijn accountant dat hij dergelijke zaken weet?

 

En heeft elke accountant zo zijn methode? Of zijn er veel welke m.b.t. de bijtelling geen ''creatieve'' oplossing weten?

 

Groeten Paul

Link naar reactie
  • 0

Juist voor de MKB'er kan dit een enorme besparing zijn. Mag ik verwachten van mijn accountant dat hij dergelijke zaken weet?

 

En heeft elke accountant zo zijn methode? Of zijn er veel welke m.b.t. de bijtelling geen ''creatieve'' oplossing weten?

 

 

Hoi Paul,

 

Tja, als er al vele wegen naar bijtellingsvrij Rome zijn, dan zal een fiscalist dat niet overal gaan uitleggen omdat hij dan zijn unique selling point opoffert.

 

En nee, van een accountant mag je dit niet verwachten. Die stelt de jaarrekening samen en adviseert fiscaal niet (als hij zich aan zijn beroepscode houdt).

 

ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Paul, het vervelende van creatieve oplossingen is dat als ze algemeen bekend worden en op grote schaal worden toegepast, de wetgeving zodanig wordt aangepast dat ze ineens niet meer werken. De overheid heeft immers geld nodig en richt haar wetgeving daartoe op een bepaalde manier in. Als die manier te weinig blijkt op te leveren omdat slimme belastingbetalers, of adviseurs mazen in de wet ontdekken, wordt ze aangepast en ondertussen maakt de fiscus degenen die de mazen in de wet proberen te benutten, het leven zuur. Zo was het, zo is het en zo zal het ook altijd wel blijven.

 

Om die reden kan je ervan uitgaan dat er maar heel weinig belastingadvieskantoren actief bezig zijn met het bedenken van belasting besparende oplossingen voor MKB-vraagstukken waar ongeveer elke ondernemer mee te maken heeft, maar waarmee per ondernemer een niet erg groot jaarlijks fiscaal belang gemoeid is. De kans op snelle wetsreparaties en gedoe met de fiscus is daarvoor gewoon te groot en de kans op een langdurig hoog rendement daardoor gewoon te klein. Het is bedrijfseconomisch dus niet verantwoord om hier mee bezig te zijn.

 

De innovatiefste oplossingen voor dit soort fiscale MKB-vraagstukken komen daarom waarschijnlijk van de kleinste partijen, vergelijkbaar met uitvinders die in hun schuurtje bezig zijn om nieuwe dingen te ontwikkelen uit liefde voor hun vak, of uit frustratie over bestaande oplossingen. Sjoerd lijkt me hiervan een goed voorbeeld.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.