• 0

Verhuren aan BTW vrijgestelde huurder terwijl op het pand BTW is afgetrokken

 

 

In de 2009 is de bouw van een bedrijfspand afgerond. Bij de bouw van dit pand is €350.000,- aan voorbelasting

BTW afgetrokken. De bedoeling was om dit pand te verhuren aan een met BTW belaste huurder.

Echter is er nu belangstelling getoond door een van BTW vrijgestelde kerkelijke organisatie.

 

Volgens mijn eigen onderzoek: Indien het bedrijfspand vrijgesteld wordt verhuurd moet de voorbelasting worden

terugbetaald door mij. Vanaf 2010 t/m 2020 moet er dan (zogenaamde herzieningstermijn) elk jaar 1/10 van dit bedrag worden terugbetaald aan de ficus. De uiteindelijke huurprijs zal dan ook

op jaarbasis met €35.000 worden verhoogd. Dus de ex btw huurprijzen als uiteindelijke bedragen + €35.000,- per jaar.

Daarnaast zullen bedragen van de service kosten gewoon inc btw betaald worden waarbij ik geen recht heb op btw teruggave.

 

 

Mijn vragen:

- Klopt het bovenstaande,

- Het pand heeft sinds de laatste btw teruggave in 2009 tot nu 2010 leeg gestaan, loopt de herzieningstermijn nu vanaf 2009 of vanaf het moment dat het verhuurd is aan een van BTW vrijgestelde instantie.

- Moet ik over de bedragen van €35.000,- welke ik per jaar moet terugbetalen aan de fiscus ook rente in rekening brengen, of moet ik deze bedragen met rente terugbetalen?

- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden.

 

Alvast bedankt voor de reacties. ;)

als_u_een_bedrijfspand_gaat_huren_of_verhuren_ob2061z7fd.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag David,

 

Ja dat klopt, met inachtneming van deze regels: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob05/ob05-03.html#P31_5894

 

Herziening begint in het jaar van eerste ingebruikname (2010) en de 9 daarop volgende jaren, dus t/m 2019.

Op de laatste aangifte van elk herzieningsjaar geef je € 35.000 negatieve voorbelasting aan als ik de regels goed lees.

Als de inspecteur dat accepteert, betaal je geen heffingsrente.

 

Andere zaken: Omdat de BTW niet aftrekbaar is, is het een kostenpost voor de winst. Op die manier zie je nog een behoorlijk deel van je centen terug.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Andere zaken: Omdat de BTW niet aftrekbaar is, is het een kostenpost voor de winst. Op die manier zie je nog een behoorlijk deel van je centen terug.

 

Dat gaat natuurlijk alleen op als de verhuur ook een onderneming drijft. Als het pand in box 3 gehouden wordt, speelt dat voordeel helaas niet mee. (John, jij weet het natuurlijk, maar TS had ook een vraag over box 3 versus box 1 eerder op HL).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Andere zaken: Omdat de BTW niet aftrekbaar is, is het een kostenpost voor de winst. Op die manier zie je nog een behoorlijk deel van je centen terug.

 

Jongens dit stukje begrijp ik niet helemaal. We hebben een vof opgericht en verhuren dit pand vanuit de vof. De huurinkomsten moeten vallen in box 3.

 

Moet ik trouwens aan de belastinginspecteur toestemming vragen betreffende de heffingsrente?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus concluderend kan ik stellen dat:

 

-verhuren aan btw vrijgestelde huurder van een nieuwbouwpand waarvan de btw is teruggevorderd als voorbelasting mogelijk is, echter vanaf de jaar van ingebruikname begint er een 10 jarige herzieningstermijn te lopen waarvan er elk jaar 1/10 van het teruggevorderde btw moet worden terug betaald aan de fiscus. Waardoor je op elke aangifte van de herzieningsjaren 1/10 van het teruggevorderde bedrag aangeeft als negatieve voorbelasting. Dit bedrag breng je jaarlijks extra in rekening op de huurbedragen ex btw welke de huurder moet betalen. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat vanaf het moment het pand verhuurt is aan een met btw vrijgestelde huurder je geen btw meer mag aftrekken. Het nadeel welke hierdoor ontstaat moet je ook in rekening brengen bij de huurder. Bijvoorbeeld indien je een airco laat vervangen in het pand kan je de btw daarvan niet opnemen in je aangifte en moet de huurder het financieel nadeel welke je hierdoor ondervindt aan je terugbetalen.

 

Jongens bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.