• 0

Aanbetaling wel of niet vooraf factureren

Ik heb een beetje een topic lopen kapen ( https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=30237) vandaar een nieuw topic.

 

De vraag is simpel: Bij een project van bijvoorbeeld 1000 euro excl. 19% BTW waarbij een aanbetaling van 50% vereist wordt. Wat factureer je?

 

optie 1

 

1x 500 voor aanvang

1x 500 na oplevering

 

OF optie 2

 

1x 500 en geen btw omdat er geen "prestatie is"

1x 500 + totale btw na oplevering

 

OF optie 3

 

1x een document waarop de aanbetaling vermeld staat of wellicht een betalingsbewijs, maar geen factuur.

1x 1000 na oplevering

 

Waarom is dit interessant? Bij optie 2 valt de BTW pas in de maand dat je de prestatie verricht, bij optie 1 moet je de helft van de BTW op het project voorfinancieren.

 

Betaalt de klant dan bij optie 3 bij de aanbetaling wel of geen BTW? Lijkt me dat je dan gewoon 500 kaal overgemaakt krijgt gezien er geen belaste prestatie is?

 

Relevant topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16%3baction=display%3bthreadid=7357

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Edit: als dat BTW-bedrag echt hoog is kun je tegenwoordig onder vermelding van problemen door de financiele crisis op het moment heel eenvoudig uitstel van betaling van je aanslag omzetbelasting krijgen.

 

Sorry, maar nog ff off-topic:

Dit klopt idd, maar wel met meer dan een simpel briefje. Bovendien is het geen uitstel van de aangifte, maar uitstel van betaling op de aanslag zoals Peter al schrijft. Dit halen sommigen hier door elkaar.

 

En dan weer on-topic: ik kan me goed vinden in de tekst van Micha. Factureren, ook vooraf, altijd met BTW.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

HUH? Uitstel van betaling voor de BTW aangifte? Dat is echt in extreme gevallen aan de orde. De BTW is een verbruiksbelasting en dus wordt geacht dat hetgeen je factureert ook daadwerkelijk ontvangen is op tijd. Anders kun je wellicht een beroep doen op correctie van de eigen aangifte middels een bezwaar als een factuur oninbaar is, maar uitstel van betaling als crisismaatregel is echt niet aan de orde.

 

Hoi Joost,

 

Voor de volledigheid toch ook nog even een reactie op deze post. Ook jij haalt aangifte en aanslag door elkaar. ;)

Daarnaast, en dat is een stuk belangrijker vind ik, is een correctie van je aangifte echt niet toegestaan als je factuur oninbaar is, of te laat betaald wordt. Mss snap ik je verkeerd, maar dan voor anderen die het wellicht ook verkeerd begrijpen:

 

O.g.v. het factuurstelsel ben je de BTW verschuldigd op de factuurdatum. Komt de schuldenaar niet over de brug, dan is je enige mogelijkheid een beroep op art. 29, 1, a van de Wet OB.

Die BTW in oninbare vorderingen mag je nooit zelfstandig verrekenen op je aangifte. Dit moet je separaat doen, schriftelijk, met een beroep op dat artikel en teruggaaf daarvan is geen eitje. De fiscus wil meestal incasso-pogingen bewezen zien en brieven waaruit de definitieve oninbaarheid blijkt.

Sommige inspecteurs geven pas terug na opheffing van het faillissement bij gebrek aan baten.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet beter als dat de factuur vooraf ook gewoon inclusief BTW gerekend wordt. Althans, zo doen wij het ook.

 

Het nadeel (hoewel ik het nadeel nog niet echt zie) van eerdere BTW afdracht wordt in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd door de zekerheid dat je (een deel van) je geld eerder hebt, bij langer lopende projecten een rentevoordeel en een betere cashflow.

 

Ik doe het ook zo, in dit geval zou het dus 595 vooraf en 595 achter zijn, beide 500 + 95 btw.

 

Het probleem met eedere btw afdracht zie ik ook niet - je draagt de btw af in hetzelfde kwartaal dat je de factuur uitschrijft.

 

Enige nadeel kan zijn dat je de factuur schrijft net voor het einde van een kwartaal, maar de betaling pas het volgende kwartaal ontvangt (heel realistisch bij een factuur op 25 maar oid). Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad de btw voor die korte periode even voor te schieten, en eerlijkgezegd denk ik dat je heel weinig liquide bent als het wel een probleem is...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat me niet om dat dit geen probleem mag zijn, het is gewoon iets wat me opviel omdat ik net weer achter die debiteur aan had gezeten en vervolgens het topic zag over moment van BTW.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Enige nadeel kan zijn dat je de factuur schrijft net voor het einde van een kwartaal, maar de betaling pas het volgende kwartaal ontvangt (heel realistisch bij een factuur op 25 maar oid). Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad de btw voor die korte periode even voor te schieten, en eerlijkgezegd denk ik dat je heel weinig liquide bent als het wel een probleem is...

Ook al doe je je aangifte direct op 1 april (kan zo uitkomen), dan heb je nog steeds tot 30 april om de BTW ook daadwerkelijk te voldoen. Veel ondernemers nemen die tijd en als je een beetje alert bent op "laatbetalers" zul je hierdoor zelden in de problemen komen. Als je nu net iemand te pakken hebt waarvan je weet dat hij niet zo stipt is (van sommige klanten accepteer je dat eerder dan van anderen), kun je altijd nog besluiten om de factuur voor de aanbetaling pas op 1 april aan te maken (veel verschil maakt dat immers niet).

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

 

 

Die BTW in oninbare vorderingen mag je nooit zelfstandig verrekenen op je aangifte. Dit moet je separaat doen, schriftelijk, met een beroep op dat artikel en teruggaaf daarvan is geen eitje.

 

Dan begreep je me idd verkeerd. Ik noemde niet voor niets dat je met een bezwaar tegen de eigen aangifte daar een beroep op kunt doen. Ik had kunnen benadrukken dat het idd geen abc-tje is.

 

@allen:

Nog even over de crisismaatregel:

De voorwaarden voor uitstel van betaling zijn niet mals: leg je vermogens- en inkomenspositie bloot, toon aan dat het door de crisis komt en dan heb je een goede kans. Zomaar even zeggen "ehh, crisis" is echt niet voldoende.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.