• 0

Geschil met verhuurder m.b.t bankgarantie.

Goeimiddag allemaal ,

 

Na een tijdje hier wijze adviezen te hebben gelezen werd het tijd mezelf aan te melden en mij geschil voor te leggen.

Ben een jonge ondernemer (23) en nog niet altijd even thuis in huurovereenkomsten e.d

Samen met 2 compagnons huren wij een restaurant , we zijn nog in de opstartfase en het eerste geschil is een feit.

Na verschillende gesprekken is verhuurder van mening dat wij de waarborgsom danwel bankgarantie even netjes op haar rekening storten.

 

Naar mijn/ons mening staat dit niet geformuleerd in het contract alsmede in de algemene bepalingen.

 

Algemene bepalingen :

 

Bankgarantie

12.1 Als waarborg voor de juiste nakoming van zijn verplichtingen uit de huurovereenkomst zal huurder bij ondertekening

van de huurovereenkomst aan verhuurder afgeven een bankgarantie overeenkomstig een door verhuurder aangegeven

model ter grootte van een in de huurovereenkomst weergegeven bedrag gerelateerd aan de betalingsverplichtingen van

huurder aan verhuurder. Deze bankgarantie dient mede te gelden voor de verlengingen van de huurovereenkomst inclusief

wijzigingen daarvan en dient geldig te blijven tot tenminste zes maanden na de datum waarop het gehuurde feitelijk is

ontruimd en tevens de huurovereenkomst is beeindigd. Bovendien dient deze bankgarantie te gelden voor de

rechtsopvolger(s) van verhuurder.

 

In de huurovereenkomst staat dit vermeld :

 

6. Het bedrag in de artikel 12.1 van de algemene bepalingen bedoelde bankgarantie danwel te betalen bord bedraagt 15.000 zegge vijftienduizen euro.Over dit bedrag is geen omzetbelasting verschuldigd. De borg dient betaald te worden voor *datum* te worden voldaan.

 

 

Zoals ik het lees staat er dat wanneer er geen bankgarantie is afgegeven de 15.000 euro pas betaald hoeft te worden.

Nu is de bankgarantie reeds afgegeven en word er alsnog om 15k gevraagd.

Ik ben van mening dat alleen de bankgarantie volstaat zoals vermeld in de algemene bepalingen danwel de huurovereenkomst.

Misschien lees ik het verkeerd ... dus onder het mom van 10 weten meer dan 1 hierbij deze vraag ;)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat je verhuurder niet goed begrijpt wat een bankgarantie is.

Even in "leken"- taal :

 

Je verhuurder vraagt een bankgarantie van 15K. Jij wil een financiering van 50K bij de bank, en krijgt dit rond.

De bank geeft jou 35K, en reserveert 15K op een aparte rekening.

 

Mocht je nu in een situatie terecht komen, dat je je huur niet meer kunt betalen, kan de verhuurder aanspraak maken op dit gereserveerde geld. Alleen dan, en niet eerder.

 

Maar er lijken 2 begrippen door elkaar gebruikt te worden, want er wordt ook over borg gesproken ? Wat ik begrijp (?) is dat, wanneer er géén bankgarantie afgegeven wordt, je verhuurder een borgsom wil. En die zal verhuurder dan gestort willen zien.

In principe zou verhuurder deze dan ook apart moeten zetten, en allen moeten gebruiken, wanneer jullie de huur niet meer voldoen.

 

Succes, en laat dit je niet tegenhouden met je voorbereidingen !

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.