Geschil met verhuurder m.b.t bankgarantie.
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Henk.A
Henk.A
Goeimiddag allemaal ,
Na een tijdje hier wijze adviezen te hebben gelezen werd het tijd mezelf aan te melden en mij geschil voor te leggen.
Ben een jonge ondernemer (23) en nog niet altijd even thuis in huurovereenkomsten e.d
Samen met 2 compagnons huren wij een restaurant , we zijn nog in de opstartfase en het eerste geschil is een feit.
Na verschillende gesprekken is verhuurder van mening dat wij de waarborgsom danwel bankgarantie even netjes op haar rekening storten.
Naar mijn/ons mening staat dit niet geformuleerd in het contract alsmede in de algemene bepalingen.
Algemene bepalingen :
Bankgarantie
12.1 Als waarborg voor de juiste nakoming van zijn verplichtingen uit de huurovereenkomst zal huurder bij ondertekening
van de huurovereenkomst aan verhuurder afgeven een bankgarantie overeenkomstig een door verhuurder aangegeven
model ter grootte van een in de huurovereenkomst weergegeven bedrag gerelateerd aan de betalingsverplichtingen van
huurder aan verhuurder. Deze bankgarantie dient mede te gelden voor de verlengingen van de huurovereenkomst inclusief
wijzigingen daarvan en dient geldig te blijven tot tenminste zes maanden na de datum waarop het gehuurde feitelijk is
ontruimd en tevens de huurovereenkomst is beeindigd. Bovendien dient deze bankgarantie te gelden voor de
rechtsopvolger(s) van verhuurder.
In de huurovereenkomst staat dit vermeld :
6. Het bedrag in de artikel 12.1 van de algemene bepalingen bedoelde bankgarantie danwel te betalen bord bedraagt 15.000 zegge vijftienduizen euro.Over dit bedrag is geen omzetbelasting verschuldigd. De borg dient betaald te worden voor *datum* te worden voldaan.
Zoals ik het lees staat er dat wanneer er geen bankgarantie is afgegeven de 15.000 euro pas betaald hoeft te worden.
Nu is de bankgarantie reeds afgegeven en word er alsnog om 15k gevraagd.
Ik ben van mening dat alleen de bankgarantie volstaat zoals vermeld in de algemene bepalingen danwel de huurovereenkomst.
Misschien lees ik het verkeerd ... dus onder het mom van 10 weten meer dan 1 hierbij deze vraag ;)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag