• 0

Aangifte IB 2009 voor eenmanszaak

Hallo allemaal,

 

Na lang zoeken kom ik tot de conclusie dat de vraag die ik heb nog niet gesteld is.

 

Vorig jaar ben ik een eenmanszaak gestart en deze is ook weer uitgeschreven in 2009. Nu heb ik van de Belastingdienst per post een Aangiftebrief IB & Premies Volksverzekeringen ontvangen (met het verzoek aangifte IB te doen). Zojuist heb ik dan ook aangifte gedaan via het programma Aangifte Inkomstenbelasting 2009. Mijn karige eenmanszaakwinst heb ik overigens zelf onder Overige Werkzaamheden gezet.

 

Maar, nu logde ik ook nog even in op het ondernemersgedeelte van de Belastingdienst en daar zie ik staan dat ik de Aangifte IB voor ONDERNEMERS in moet vullen. Daar ben ik inmiddels mee gestart en nu stuit ik op een aantal problemen.

 

Ik moet een aantal vragen beantwoorden, die ik niet kan beantwoorden voor mijn eenmanszaak (en ik vraag mezelf af of dit wel voor een emz. bedoeld is. In elk geval moet ik hier van het programma antwoord op geven):

commerciele jaarstukken, fiscale jaarstukken, willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen, onderneming gestaakt of doorgeschoven, totale w&v rek post, totale balansposten, investering in bedrijfsmiddelen (heb enkel een laptop gekocht, meer niet) etc.

 

Ik snap niet zo goed wat ik nu in moet vullen voor mijn eenmanszaak, zeker nu deze ook nog eens gestaakt is. En is dit wel het goede aangiftteprogramma?

 

En wat zou ik doen? De Aangifte IB Ondernemers negeren, omdat ik eerder de Aangifte IB (voor niet-ondernemers) heb ingestuurd?

 

Overigens weet ik niet of ik wel ondernemer ben voor de Belastingdienst. Naar mijn idee in elk geval niet, gelet op de eisen voor ondernemerschap (zie site belastingdienst). Ik heb ook geen brief ofzo gehad van de Belastingdienst waarin staat dat ik als ondernemer aangifte moet doen, alleen het bericht op het online gedeelte van de Belastingdienst voor ondernemers dat ik de Aangifte IB voor ondernemers moet doen.

 

Iemand dezelfde problemen? Of iemand een idee wat ik nu moet doen?

 

Groet Rick

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Veegdiensten,

 

Ik heb dit probleem ook gehad en heb dit door Online-Adminstratie.nu laten doen voor €20,- en alles is correct afgehandeld! Hij doet ook mijn kwartalen belasting.

 

Misschien kan je hem is informeren, dit is zijn e-mail: MOD EDIT: mailadres verwijderd, wellicht vindt Rob het helemaal niet fijn dat zijn mailadres op een open forum staat. Graag PM Brandon

 

Groeten,

Brandon Kindt

Link naar reactie
  • 0

Stuur gewoon een briefje naar je belastingkantoor en geef hierin aan waarom je de particuliere aangifte hebt ingevuld. Kan me niet voorstellen dat ze hier een probleem van maken en anders kun je altijd nog de ondernemersaangifte (laten) doen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf heb een soortgelijk "probleem". Ik ben vorig jaar ook begonnen met m'n eigen bedrijf. Deze heb ik overigens nog steeds.

 

Nu heb ik al OB aangifte gedaan, dat was niet zo'n probleem. Maar nu moet ik uiteraard ook IB aangifte doen.

 

Ik studeer nog en m'n inkomsten uit m'n bedrijf is niet heel veel. Sterker nog met de algemene heffingskorting zal ik niets hoeven te betalen.

 

Vervolgens het probleem: via het "normale" aangifte programma 2009 werkt alles heel simpel en gemakkelijk. Winst van onderneming (incl btw gezien kleineondernemersregeling) invullen bij Overig werk en bij wijze van al klaar. Ik zou dus graag op deze manier aangifte willen doen (overigens nog niet verzonden.)

 

Enkel staat er bij de website als ik inlog het IB aangifte programma 2009 voor ondernemers. Hier snap ik echter 0,0 van.

 

Mijn vraag is dus, als ik niet op een manier niet die aangifte programma voor ondernemers maar die "normale" in mag/kan vullen? Iemand ervaring mee of tips?

 

Bij voorbaat dank!

 

Ps, ik heb dit even in dit topic geplaatst.. want is naar mijn mening een beetje dezelfde vraag..

 

edit: en is er anders niet een gemakkelijke handleiding? Ik heb die zelf niet kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Het feit dat je een verzoek hebt gehad om IB voor ondernemers in te vullen, betekent dat de Belastingdienst je als ondernemer ziet. Ik heb een vergelijkbare situatie gehad (mijn eenmanszaak bestaat nog wel, overigens). Na navraag is het mij nu ook duidelijk dat ik als ondernemer wordt gezien, zonder daar ooit schriftelijk bericht van te hebben gehad.

 

Ik had ook al IB voor particulieren ingevuld en vervolgens het verzoek gehad om voor Ondernemers in te vullen. Ik heb een brief gestuurd naar de Belastingdienst en daar in uitgelegd dat ik al aangifte heb gedaan met het particuliere programma en mijn marginale winst als "resultaat uit overige werkzaamheden" opgegeven heb. Een week later werd ik gebeld door de Belastingdienst dat het zo in orde was (hoewel ik liever deze bevestiging schriftelijk zou willen ontvangen ;))

 

Kortom, het lijkt me een prima idee om een brief te schrijven en je situatie uit te leggen.

 

Groet, Koen

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn ooit als kleine VOF begonnen met een winst van om en nabij de 3000 euro per jaar. Toen kregen wij altijd de papieren voor de "normale" IB-aangifte thuisgestuurd, dus ik neem aan dat wij niet als "echte" ondernemers gezien werden. Toen ik een eenmanszaak werd is dat zo gebleven. Ik heb daar vorig jaar eens over gebeld en toen werd me verteld dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken: IB-aangifte gewoon particulier doen tot er een verzoek tot invullen van de IB-aangifte voor ondernemers zou verschijnen. Die is er dit jaar weer niet verschenen en nu begin ik toch te twijfelen. Ik ben tegenwoordig fulltime ondernemer (i.t.t. in 2008), dus je zou toch verwachten dat ik nu ook de aangifte voor ondernemers moet doen. Ik ga er deze week eens over bellen, want ik vind het een vreemde zaak.

 

Hebben meer mensen de ervaring dat je om deze ondernemers-aangifte moet vragen?

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het misschien handiger is gewoon mijn situatie in een brief uit te leggen, zit ik te denken. Ik voel me altijd bijzonder betutteld als ik een telefonisch gesprek aanga en voel me daardoor ook bezwaard om door te vragen.

 

Over 2009 voldoe ik eigenlijk aan alle criteria voor de zelfstandigenaftrek en dan is het saldo dat ik moet betalen gewoon 0, dus wat dat betreft zal het voor mij weinig uitmaken wat er precies gebeurt. In 2010 neem ik aan dat mijn winst wat substantiëler zal zijn en zal het dus ook belangrijk zijn dat ik begin 2011 de juiste aangifte doe.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.