• 0

Regeling financien en verantwoordelijkheden

Mijn broer en ik hebben 2 jaar geleden, na het overlijden van onze vader, zijn vakantiewoning geerfd en de verhuur voortgezet. Nu moet mijn broer door de vakantiewoning voor de IB-aangifte 2009 een bedrag van bedrag van een aantal honderd euro betalen aan de Belastingdienst. Hij wil dat dat bedrag betaald wordt uit de huuropbrengst. Ik wil dat geld juist gebruiken om eventuele grote uitgaven aan de woning (o.a. onderhoud) op te vangen en als reservepotje zodat we altijd de vaste lasten kunnen betalen. Winstuitkeringen leken mij niet verstandig in deze tijd van crisis. Onze vader heeft mij destijds als financieel gevolmachtigde aangesteld en ik heb zijn nalatenschap geregeld en regel momenteel alles omtrent de vakantiewoning: de verhuur, de BTW-aangifte, de betaling van de schoonmaakster, de tuinman.... Mijn broer hoeft niks te doen, maar heeft achteraf kritiek op mijn beslissingen en wil geld zien. Ik ben het gezeur spuugzat. Wat is jullie advies? Hoe kan ik dit -ook in het vervolg- goed regelen? Alvast mijn hartelijke dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo zie je maar dat geld een gemeen "ding" kan zijn. Ik heb al diverse zaken om me heen kapot zien gaan omdat men elkaar het licht niet in de ogen gunt, als het om geld gaat. Het is wel vreemd dat je broer een belastingaanslag heeft gekregen. Blijkbaar heeft hij dan ook inkomsten uit die verhuur ontvangen,, anders kan dat niet. Als jij gewoon in principe dezelfde inkomsten uit die verhuur ontvangt als je broer en daarnaast een redelijke vergoeding claimt voor het werk dat jij eraan besteedt, kan je broer daar toch niks op tegen hebben? Bovendien proef ik uit je verhaal dat jullie samen eigenaar zijn en dat bij een eventuele verkoop, de opbrengsten ook gelijkwaardig verdeeld moeten worden?

Daarnaast vindt ik dat je het verstandig aanpakt. Lange termijn visie en handelen is veel beter dan adhock inkomsten verdelen, zonder rekening met toekomstige renovatie en onderhoud te houden.

Link naar reactie
  • 0

Zo zie je maar dat geld een gemeen "ding" kan zijn. Ik heb al diverse zaken om me heen kapot zien gaan omdat men elkaar het licht niet in de ogen gunt, als het om geld gaat. Het is wel vreemd dat je broer een belastingaanslag heeft gekregen. Blijkbaar heeft hij dan ook inkomsten uit die verhuur ontvangen,, anders kan dat niet. Als jij gewoon in principe dezelfde inkomsten uit die verhuur ontvangt als je broer en daarnaast een redelijke vergoeding claimt voor het werk dat jij eraan besteedt, kan je broer daar toch niks op tegen hebben? Bovendien proef ik uit je verhaal dat jullie samen eigenaar zijn en dat bij een eventuele verkoop, de opbrengsten ook gelijkwaardig verdeeld moeten worden?

Daarnaast vindt ik dat je het verstandig aanpakt. Lange termijn visie en handelen is veel beter dan adhock inkomsten verdelen, zonder rekening met toekomstige renovatie en onderhoud te houden.

 

Dat hij belasting moet betalen komt waarschijnlijk gewoon voort uit het feit dat het huis in box 3 dient te worden opgegeven en derhalve belast is met een forfaitair rendement van 4% waarover 30% belasting verschuldigd is. Of is er sprake van een onderneming?

 

Waarom compenseer je je broer(voor de lieve vrede) niet vanuit de huurinkomsten voor de te betalen belasting? Dan neem je ditzelfde bedrag ook op uit het "potje". 2 maal een "paar honderd euro" zal het "potje" wel kunnen missen toch? En kan een hoop gezeur en kopzorgen schelen.

Link naar reactie
  • 0

De belastingaanslag komt inderdaad voort uit opgave van de vakantiewoning in box 3. Ik heb inderdaad overwogen om hem omwille van 'de lieve vrede' het geld te compenseren, het gaat om ca 500 euro.

 

Het gaat mij echter om het principe.

 

Net na het overlijden van onze vader heb ik maanden moeten wachten op geld van hem, omdat hij de auto van onze vader gebruikte en ik van hem verwachtte dat hij dan de wegenbelasting en verzekering zou betalen.

 

Vorig jaar heeft hij ruim 300 euro gepind voor zijn verjaardagsfeestje en vond op vakantie gaan belangrijker dan zijn schulden afbetalen, waardoor ik 6 maanden heb moeten wachten op het geld en vele verwijten van hem over me heen kreeg 'waarom ik toch zo achter het geld aanzat', of ik het soms zelf nodig had. Het idee....

 

Daarnaast wil ik dit gezeur niet elke keer hebben, dus advies over hoe dit 'dicht te timmeren' is welkom.

Link naar reactie
  • 0

Dag Pierrot,

 

Jullie zijn samen eigenaar van de vakantiewoning. Ik kan me je gevoel over de gang van zaken goed voorstellen.

Je broer ziet waarschijnlijk niet in dat je er veel energie in moet steken om e.e.a. te regelen.

Ik zou je willen adviseren om met je broer afspraken te maken over de kosten en opbrengsten van de vakantiewoning.

Leg dit vast en gebruik dit als een leidraad in de toekomst.

Vraag ook een vergoeding voor jouw werkzaamheden m.b.t. deze woning en leg dit ook vast.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.