• 0

Ondernemingsplan en strategie vs. realiteit?

Op dit forum ben ik vaak genoeg de reacties tegengekomen dat er terecht gewezen wordt op het belang van het opstellen van een ondernemingsplan in je beginfase of idee-fase van je ondernemingsvoornemen. Focus, aanzet tot onderzoek naar doelgroep en markt en je financieel plaatje inzichtelijk maken zijn, als ik het voor mezelf even vertaal, de belangrijkste redenen om serieus bezig te zijn met een ondernemingsplan.

 

Mijn nieuwsgierigheid vraagt zich af hoe de gevorderde en vergevorderde ondernemers nu kijken naar hun ondernemingsplan. Hou je je nog steeds vast aan die focus die je in het begint hebt gesteld? Hoe is dat uitgepakt? Je financiële prognoses, in hoeverre zijn die uitgekomen? Als niet, misschien leuk om es te delen hoe dat kwam (onvoorzienheden of aspecten vergeten mee te nemen of juist overbodige aspecten meegenomen).

 

Is jullie ondernemingsplan een dynamisch iets, kijken jullie er nog steeds in, werken jullie die bij? Of is het als een geboorteboekje: belangrijk bij het begin daarna wordt het een nostalgisch iets?

 

Ook tips van anderen zijn welkom hoe we er mee kunnen omgaan als je eenmaal een lopende onderneming hebt.

 

 

n.b. bovenstaande is noch een huiswerkvraag noch een stage-onderzoek. Pure nieuwsgierigheid en interesse

 

 

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is jullie ondernemingsplan een dynamisch iets, kijken jullie er nog steeds in, werken jullie die bij?
Dat zou het moeten zijn, een instrument om in de onderneming te sturen en bij te sturen, door periodiek bijvoorbeeld de SWOT-analyse uit te voeren...

 

Of is het als een geboorteboekje: belangrijk bij het begin daarna wordt het een nostalgisch iets?
Helaas is dat de harde realiteit; veel ondernemers gebruiken het eerst als een invuloefening om een financiering mee los te krijgen om het daarna te laten verstoffen. Of het is een jaarlijks ritueel, omdat het nu eenmaal erbij hoort, maar ook dan is het opgeleverde document vaak hetzelfde, trieste lot beschoren.

 

Jouw vragen geven al aan wat wel het nut en de noodzaak is van een goed plan.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Vaak is een business plan een document, een statisch ding. Dat kost tijd om steeds bij te werken en het vraagt er ook niet echt om.

 

Ik zit te denken aan een tool o.i.d. wat je als ondernemer regelmatig vragen stelt over je business plan. Bijvoorbeeld: Je hebt een doelgroep: Horeca. Het systeem merkt dat je meer en meer klanten in de sector Automatisering binnen krijgt en gaat je vragen of je doelgroep nog wel klopt. Of wat bijvoorbeeld als je marge in de sector Horeca veel lager is dan gemiddeld binnen je bedrijf?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Helaas is dat de harde realiteit; veel ondernemers gebruiken het eerst als een invuloefening om een financiering mee los te krijgen om het daarna te laten verstoffen. Of het is een jaarlijks ritueel, omdat het nu eenmaal erbij hoort, maar ook dan is het opgeleverde document vaak hetzelfde, trieste lot beschoren.

 

Jouw vragen geven al aan wat wel het nut en de noodzaak is van een goed plan.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Hans, hoe pakte jij het aan, om je ondernemingsplan (indien er was) zo up-2-date te houden en efficiënt mogelijk te laten inwerken op je onderneming? Misschien kan je wat tips geven die voor jou werkten (plan om de zes maanden een halve dag in je agenda om es je onderneming te doorlopen om es met je mee te denken).

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Vaak is een business plan een document, een statisch ding. Dat kost tijd om steeds bij te werken en het vraagt er ook niet echt om.

 

Ik zit te denken aan een tool o.i.d. wat je als ondernemer regelmatig vragen stelt over je business plan. Bijvoorbeeld: Je hebt een doelgroep: Horeca. Het systeem merkt dat je meer en meer klanten in de sector Automatisering binnen krijgt en gaat je vragen of je doelgroep nog wel klopt. Of wat bijvoorbeeld als je marge in de sector Horeca veel lager is dan gemiddeld binnen je bedrijf?

 

Interessant, dus om door het er een tool van te maken, maak je er een 'denkend' applicatie van waar je constant gebruik van maakt en waar interactie mee is. Ben je er al mee bezig of is het nog in een conceptfase?

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0
Hans, hoe pakte jij het aan, om je ondernemingsplan (indien er was) zo up-2-date te houden en efficiënt mogelijk te laten inwerken op je onderneming? Misschien kan je wat tips geven die voor jou werkten (plan om de zes maanden een halve dag in je agenda om es je onderneming te doorlopen om es met je mee te denken).

 

In alle bescheidenheid: ik heb er al eens wat meer over vermeld hier op HL...

 

Een instrument heeft bedieningsmogelijkheden, dat is voor een ondernemingsplan niet anders. Ik noem vaak het voorbeeld van het bakken van cakes. Voor de cake stel je een recept op, in dat recept staat wat je wilt realiseren (goudbruin gebakken cakes die soepel uit de vorm glijden), hoe je dat wilt bereiken, wanneer je dat wilt bereiken en wat ervoor nodig is. Om dat te bereiken heb je een x-hoeveelheid meel, suiker, melk, boter etc... nodig en er moeten bepaalde omstandigheden worden gecreëerd, zoals een ingevette vorm, een oven op de juiste temperatuur, een bepaalde baktijd etc... als je aan de slag gaat en je ziet dat er ineens iets anders gebeurt dan je verwacht, dan weet je al vrij snel waar je moet bijsturen. Als de cake snel zwart wordt, zal je iets met de temperatuurinstelling moeten doen. Als hij bleekjes is, is de baktijd wellicht te kort of heb je even geen levering van gas, als hij erg slap en klef is, heb je misschien te weinig meel of teveel melk gebruikt. Met andere woorden: als je in je plan controlecriteria en -mogelijkheden inbouwt, zul je ook vrij nauwkeurig kunnen bijregelen en bijsturen, omdat je weet waar je dat moet doen. Het vreemde is vaak dat men nauwkeurig de vakantie weet te plannen of een cake kan bakken, maar in de eigen onderneming doet men dat dan niet, terwijl het proces haast identiek is.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.