Na het lezen van vele topics wil ik het toch even zeker weten.
Even een korte vraag, ik ben bezig met het opzetten van mijn administratie. Het betreft een eenmanszaak welke diensten levert aan bedrijven.
Het het voldoende als ik de volgende elementen in mijn boekhouding verwerk.
Inkoop
verkoop
btw afdracht
verlies en winstrekening.
Ik doe de boekhouding in excel en ik ben nu dus bezig met het inrichten hiervan.
Kortom: is het verplicht om mijn banktransacties te journaliseren en hiernaast een balans bij te houden ? Of volstaat het opmaken van de balans aan het eind van het jaar ook ?
Daarnaast wilde ik graag weten of dit juist is:
:
Als ik een auto aanschaf, dan ga ik hier uiteraard op afschrijven. Deze auto komt onder de activa op de balans te staan en de afschrijving hiervan neem ik op in mijn verlies en winst rekening. En dit gaat zo voor alle aankopen boven de 450 ? euro die langer mee gaan dan 1 jaar ?
Als laatste:
het saldo btw afdracht, dan wel te vorderen btw, komt dat in de balans als hulprekening?
Ik hoop dat deze vragen niet te "simpel" zijn voor dit forum, maar liever voorkómen dan vóórkomen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HLer
HLer
Beste lezers,
Na het lezen van vele topics wil ik het toch even zeker weten.
Even een korte vraag, ik ben bezig met het opzetten van mijn administratie. Het betreft een eenmanszaak welke diensten levert aan bedrijven.
Het het voldoende als ik de volgende elementen in mijn boekhouding verwerk.
Inkoop
verkoop
btw afdracht
verlies en winstrekening.
Ik doe de boekhouding in excel en ik ben nu dus bezig met het inrichten hiervan.
Kortom: is het verplicht om mijn banktransacties te journaliseren en hiernaast een balans bij te houden ? Of volstaat het opmaken van de balans aan het eind van het jaar ook ?
Daarnaast wilde ik graag weten of dit juist is:
:
Als ik een auto aanschaf, dan ga ik hier uiteraard op afschrijven. Deze auto komt onder de activa op de balans te staan en de afschrijving hiervan neem ik op in mijn verlies en winst rekening. En dit gaat zo voor alle aankopen boven de 450 ? euro die langer mee gaan dan 1 jaar ?
Als laatste:
het saldo btw afdracht, dan wel te vorderen btw, komt dat in de balans als hulprekening?
Ik hoop dat deze vragen niet te "simpel" zijn voor dit forum, maar liever voorkómen dan vóórkomen.
Mvg,
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26038-opzet-administratie-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag