• 0

Belastingteruggave Verhogen?

Zojuist mijn aangifte gedaan voor kwartaal 1 en ik krijg een paar tientjes terug. Nu zat ik te denken... als ik nou vorige week een grote voorraad had ingekocht, dan had ik meer geld terug gekregen, vanwege de hogere voorbelasting. Maar volgend kwartaal heb ik dan natuurlijk dat ik veel meer belasting ontvang dan dat ik voorbelasting betaal dus dan moet ik meer belasting betalen. Heeft dus geen zin zou je zeggen...

 

Maar hoe zit het dan met de kleine-ondernemersregeling? Ik kan daar namelijk gebruik van maken. Dus als ik nu een grote voorraad had ingekocht zou ik meer belasting terug krijgen. Volgend kwartaal zou ik dan meer moeten betalen, maar daar trek ik dan de kleine-ondernemersregeling van af. Of mis ik nu iets? Lijkt me wel, want dit klinkt te mooi om waar te zijn. Zeker voor mij, als student, is elk tientje heel mooi meegenomen!

 

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

ehm.. als elk tientje telt..

 

even als voorbeeld voor elke 19 euro btw terug te krijg moet je dus 119 euro uitgeven netto kost extra voorraad dan 100 euro.. voor iets wat je misschien pas over 1 maand of later nodig hebt qua voorraad / verkoop..

 

per saldo moet je relatief veel extra kosten maken om iets meer teruggaaf te krijgen (factor 5 meer) tenzij je van plan was de leverancier 2 of 3 maanden op zijn geld te laten wachten maar daar maak je ook geen vrienden mee..

Link naar reactie
  • 0

Laat ik het nog wat beter uitleggen. Ik verkoop prepaid codes voor Xbox Live via een webshopje. Voorbeeldje: als ik 20 codes bestel ben ik zo'n 450 euro kwijt inclusief BTW. Dat is zo'n 70 euro BTW. Ik heb verder geen kosten en heb niet écht een voorraad. Alles is namelijk digitaal en staat enkel opgeslagen op wat USB sticks. Die 20 codes zijn in ongeveer 3 weken wel op, en dat is als het aantal bestellingen tegenvalt.

 

Ik zou dan 70 euro meer voorbelasting betalen en krijg dat dan dus ook terug. Volgend kwartaal moet ik uiteraard relatief veel belasting betalen omdat ik de voorbelasting al heb opgegeven maar de te ontvangen belasting nog niet. Wat volgens mij niet tegen de regels is want ik heb die codes simpelweg nog niet verkocht. Voor dat relatief hogere bedrag schakel ik dan de kleine-ondernemersregeling in en is er niets aan de hand. Of moet ik dan te teruggekregen voorbelasting van kwartaal 1 terugbetalen?

Link naar reactie
  • 0

Verloo,

 

Al dat gereken is niet nodig. De kleine ondernemersregeling (KOR) geldt per kalenderjaar, let op: niet per definitie voor een heel jaar, want als je 28 december met je bedrijf begint, heb je recht op de hele KOR.

 

Met een verschuldigde BTW na aftrek van voorbelasting t/m 1.345 mag je alles aftrekken. Tussen de 1.883 en 1.345, zeg 1.600, is de aftrek: 2,5 x (1.883 - 1.600).

 

Per kwartaal mag je, afhankelijk van je geschatte jaarafdracht, een voorlopige vermindering toepassen, zie hier http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-125.html en klik op het desbetreffende linkje.

 

Kijk ook even bij de laatste link voor mogelijke bijz.sitiaties.

 

Terug naar je vraag: als je per kalenderjaar per saldo geld terugkrijgt, heb je geen geen recht op de KOR, omdat die alleen geldt als je per saldo moet betalen. Dus dat geschuif binnen een kalenderjaar heeft geen zin.

Dat kan anders zijn als je een aankoop rond de oliebollen overweegt.

 

Suc6!

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.