• 0

Holding BV, kosten overhevelen van prive naar holding?

Hoi, ik heb wat gezocht maar nergens kunnen vinden omdat mijn situatie een beetje afwijkend is.

 

Ik heb een persoonlijke Holding BV, hiermee investeer ik in een bedrijf. Ik werk ook bij dat bedrijf, en ik ben er in loondienst. Management fee is niet mogelijk, omdat het bedrijf geen BTW ontvangt (actief als soort hedge fund).

 

Vanuit mijn Holding BV worden dus géén activiteiten ontplooid behalve het innen en uitkeren van dividend.

 

Vraag: is het mogelijk om kosten zoals mijn prive GSM over te hevelen naar mijn Holding BV?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan wel, maar dan zul je wel moeten beoordelen hoe deze kosten fiscaal aangemerkt moeten worden. Best kans dat de belastingdienst stelt dat er sprake is van een winstuitdeling, dus geen kostenaftrek en wel 25% box 2 heffing. Wat heeft de Holding BV voor (zakelijke) reden om jou een telefoon te verstrekken? Waar gebruik je de telefoon voor?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daar komt bij dat de BTW op die kosten voor de holding niet aftrekbaar is (stille holding = BTW vrijgesteld) en dat kosten maken in een BV waarin geen omzet binnenkomt geen enkel nut heeft....

 

Er komt wel geld binnen in de vorm van dividend. Door hieruit zaken te betalen die ik (deels) privé gebruik ontwijk ik dividendbelasting voor als ik het naar mezelf wil laten uitkeren.

 

Telefoon ; gewoon bellen, en als werknemer van de werkmaatschappij en indirecte vennoot bel en sms ik veel met collega's / vennoten. Maar misschien gebruik ik dat ding 20% zakelijk. Maar ook mailtjes lezen (zakelijk) en koersen checken (zakelijk).

 

Verder bijvoorbeeld seizoenskaarten bij een voetbalclub. Als ik er twee heb kan ik dat als marketinguitgaven in mijn BV zetten of niet? Natuurlijk doe ik niet echt aan marketing, want het enige wat de BV doet is dividend doorsluizen..

Link naar reactie
  • 0

Je geeft het antwoord zelf al: Je gebruikt die dingen niet ten behoeve van de Holding BV. Die telefoon gebruik je privé en voor de werkmij. Dus niet voor de holding, dus vanuit de holding bezien is het niet zakelijk. Zelfde geldt voor de seizoenskaarten.

 

Vanuit de werkmij zou een ander verhaal zijn. Daar sta je immers op de loonlijst en zijn er meer mogelijkheden. Dan moet je wel weer opletten dat het geen loonbelastingverhaal wordt, maar zeker met de telefoon zijn daar wel mogelijkheden voor.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.