Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Bram Masselink

Deurwaarder voor medewerker

Recommended Posts

Zojuist ontving ik een brief van een gerechtsdeurwaarder met de volgende tekst: (anoniem gemaakt)

"We zijn bezig met de tenuitvoerlegging van de executoriale titel van de Rechtbank sector Kanton d.d. [datum] in opgemelde zaak.

Op grond van art. 475 g van het wetboek van Burgelijke Rechtsvordering verzoeken wij u vriendelijk de gegevens op bijgaand formulier aan te vullen."

Op het bijgaand formulier wordt gevraagd de salarisgegevens van de medewerker op te geven.

In het wetsartikel wat genoemd wordt, staat :

..."Ieder is verplicht hierop desgevraagd schriftelijk te antwoorden."...
(http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Burgerlijke%20Rechtsvordering.html#1722)

Nu heb ik hier de volgende vragen over:

[*] Wat moet ik antwoorden als het periodiek inkomen nul is, ofwel doordat diegene niet meer werkt ofwel omdat hij/zij op oproepbasis werkt?

[*] Wat is de conwequentie van niet antwoorden?

[*] Moet ik doorgeven aan de desbetreffende medewerker dat ik zijn/haar salaris doorgeef? Of mag dit juist niet?

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Kort briefje dat er geen sprake is van vast dienstverband en/of periodieke betalingen volstaat mijn inziens.

Wanneer je zeker weet dat de brief klopt en het werkelijk een gerechtsdeurwaarder is, dan moet je dat doen. JE hoeft de medewerker niet op de hoogte te stellen, maar het lijkt me wel zo netjes.

dit is een onderzoek naar de mogelijkheid om loonbeslag te leggen op zijn salaris bij jou. Lijkt me dat je dat bericht wel naar waarheid in moet vullen en moet retourneren

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

En als je als werkgever weigert om de brief in te vullen of mee te werken aan het leggen/handhaven van het loonbeslag, dan draai je als werkgever op voor alle kosten. Ook de originele waarvoor het loonbeslag wordt aangevraagd. En mag je zelf het bedrag terug zien te krijgen van je werknemer. Gewoon netjes invullen en terugsturen. Je werknemer weet echt wel wat er aan de hand is.

Overigens is er een beslagvrije voet die de werknemer krijgt. Dat is erg weinig, en wordt meestal geregeld door een uitvoeringsinstantie (o.a. de gemeentelijke kredietbank). Het inkomen/salaris maak je over naar die uitvoeringsinstantie. Zij zorgen er dan voor dat je werknemer de beslagvrije voet gestort krijgt.

Indien er een 2e deurwaarder zich meld, dan kun je hem/haar verwijzen naar de eerste deurwaarder. De 1e deurwaarder zal er voor zorgen dat de zaken worden samengevoegd.

Heel erg bedankt voor de antwoorden. Ik ga direct het formulier invullen en retourneren.

Bram Masselink

Partner Bètawijs | www.betawijs.nl

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.