• 0

Portretrecht afkopen?

Beste forumleden,

 

Ongeveer een week geleden heb ik een datingsite gelanceerd.

 

Het is niet mijn eerste. Drie jaar geleden heb ik het ook al eens geprobeerd. Alles ging fout. We zijn heel veel tijd verloren door bij herhaling in zee te gaan met verkeerde softwareleveranciers. We hebben de marktontwikkelingen niet gevolgd, zijn tegen beter weten in op het zelfde spoor doorgegaan en hebben veel te laat de handdoek in de ring gegooid. Een dure maar Z E E R leerzame ervaring.

 

Dit maal heb ik ruim vier maanden besteed aan het zoeken naar- en het testen van goede software en vervolgens referenties opgevraagd bij ruim twintig gebruikers op vier continenten. Zowel over de kwaliteit van de software als de communicatie met- en de service van de bouwer waren de meningen onverdeeld positief. Inmiddels kan ik dit onderschrijven. Aan de broncode wordt niet gesleuteld, zodat updates zonder problemen kunnen worden geïnstalleerd ( ! ).

 

Ik heb een prima USP, de naam en het logo zijn beschermd, ik heb daarbij een mooi pakket domeinnamen en een sterk logo. Vanochtend heb ik visitekaartjes besteld bij Vistaprint en Post-It memo's om stiekem in de Viva en de Libelle te plakken. Helemaal goed dus, zou je denken. Alles voor elkaar.

 

Niet dus, nog niet.... Ik kan als lelijke oude vent natuurlijk niet bij Jort en Annemarie gaan zitten om een datingsite te promoten, dus zoek ik een vrouw met uitstraling. Inmiddels heb ik al iemand op het oog. Zij kan in ruil voor taart met slagroom de p.r. en de brievenrubriek gaan verzorgen, en zal met haar gezicht op de homepage verschijnen.

 

Nu zou het zomaar kunnen gebeuren dat zij er over een tijdje geen zin meer in heeft, omdat zij haar tijd aan andere dingen wil gaan besteden of bijvoorbeeld een nieuw vriendje heeft die het niet zo leuk vindt dat zij als front face op mijn homepage staat. In dat geval zal ze geen interviews meer geven, maar wil ik dat gezicht graag op mijn homepage behouden.

 

Kan ik haar portretrecht afkopen of kan zij dit later weer ongedaan maken?

En in het laatste geval, kan ik dan een schadevergoeding van haar eisen?

 

( Of kan ik toch maar beter met stock photo's werken, en die dame per optreden betalen? )

 

m.v.g.

 

Yoopla

Yoopla® is een datingsite die zich richt op singles met een bovengemiddelde opleiding en intelligentie.

Yoopies kunnen gratis mailen met leden van alle grote datingsites.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je fotograaf regelt het portretrecht voor je. Wel aan hem/haar aangeven wat precies de bedoeling is van het hele verhaal. Je model kan daar niet op terug komen zodra er eenmaal voor is getekend. Het enige wat ze kan doen is op een gegeven moment de werkrelatie verbreken. Dat is jouw risico. Je zou kunnen overwegen om een "arbeidscontract" op te maken waarin ze zich verplicht om gedurende een aantal jaren mee te werken aan fotosessie's t.b.v. de website. De interviews laat je niet door haar verzorgen maar schrijf je zelf toch wel hoop ik?

 

Overigens moet je niet verwachten dat het altijd taart met slagroom blijft. Je zult, wil je recht van spreken hebben, een normaal tarief moeten betalen. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten willen we allemaal. Totdat het om ons eigen inkomen gaat...

Link naar reactie
  • 0

Met je tronie op een datingsite gaan staan is al een flinke stap, maar om het gezicht van zo'n site te worden gaat een fikse stap verder. Als je iemand hebt gevonden die dat voor een tijdelijke baan en een taart wil doen, mag je in je handen knijpen. Ik denk dat je echter budget moet inruimen voor wisselende modellen en dat je wellicht in het buitenland moet shoppen. Voor iemand uit oost-europa is het immers minder vervelend om geassocieerd te worden met een Nederlandse datingsite dan voor de girl next-door.

 

Hoe doen de grote datingsites dat?

 

En wellicht moet je gewoon op zoek naar een goeie partner. In Engeland is Sarah Beeny een bekende mede-eigenaar van een sucessvolle datingsite.

sarah-beeny.thumb.jpg.ed8e3acb2530387a39b2599b316e663d.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Herman,

 

Misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk.

 

Een fotomodel is niet wat ik zoek. We gaan op Yoopla geen slagboormachines verkopen maar een kans op geluk. Het is een datingsite. Naar buiten toe heeft de site een GEZICHT nodig. Een mooie intelligente vrouw van rond de 40, ervaring met e-marketing en public relations, niet bang voor de camera, welbespraakt, warme uitstraling, humor... alles erop en eraan. Ondergetekende met twee x-chromosomen...

 

Die taart met slagroom was een metafoor voor haar aandeel in de onderneming. Haar beloning bestaat dus niet uit een uurtarief, maar een significant aandeel in de winst.

 

Je schreef: Je fotograaf regelt het portretrecht voor je. en Je model kan daar niet op terug komen zodra er eenmaal voor is getekend. Daarmee lijkt mijn vraag vraag beantwoord. Het is dus zaak om eerst die foto te laten maken tegen uurtarief, met een overeenkomst en dan pas een deelname in de onderneming te formaliseren.

 

Een contractje was snel gevonden door te Googlen op (overeenkomst fotograaf model portretrecht).

 

Hartelijk dank!

Yoopla® is een datingsite die zich richt op singles met een bovengemiddelde opleiding en intelligentie.

Yoopies kunnen gratis mailen met leden van alle grote datingsites.

Link naar reactie
  • 0

Hallo TwaBla,

 

Ik hoop dat ik bij jouw ook een stukje onduidelijkheid heb weggenomen.

 

Je vroeg: "Hoe doen de grote datingsites dat?"

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of de grote sites een GEZICHT hebben. Dat hebben ze natuurlijk ook niet nodig. Zij halen nieuwe leden binnen via kranten, tijdschriften, radio- en tv-commercials, nieuwsbrieven, banners en Adwords. Ze zijn met name gegroeid dankzij mediapartners en fusies:

 

Parship is eigendom van VNU en krijgt dus voldoende ruimte in Volkskrant, NRC en Trouw. Bovendien is VNU eigenaar van de bijibehorende- en nog een aantal andere goedlopende websites, waar zij banners kunnen plaatsen.

Relatieplanet is door Chris van Tuijl verkocht aan de Telegraaf. Relatieplanet kreeg vanaf dat moment voldoende ruimte op in de krant en bijvoorbeeld op Speurders.nl

e-Matching is eigendom van Focus Internet in Nijmegen. Focus is tevens uitgever van het succesvolle online magazine m/vlife

 

Als ik 20 uur per week en 85% van de aandelen Yoopla zou weggeven aan Sanoma Digital (Voorheen Ilse Media, o.a. NU.nl) zou ik morgen waarschijnlijk een iets dikker plakje kaas op brood kunnen doen :-)

 

Straks maar weer eens een filmpje van Callimero kijken op YouTube :-)

Tot later!

Yoopla® is een datingsite die zich richt op singles met een bovengemiddelde opleiding en intelligentie.

Yoopies kunnen gratis mailen met leden van alle grote datingsites.

Link naar reactie
  • 0

Die taart met slagroom was een metafoor voor haar aandeel in de onderneming. Haar beloning bestaat dus niet uit een uurtarief, maar een significant aandeel in de winst.

 

Dat is iets heel anders dan wat je in je originele post schreef:

 

dus zoek ik een vrouw met uitstraling. Inmiddels heb ik al iemand op het oog. Zij kan in ruil voor taart met slagroom de p.r. en de brievenrubriek gaan verzorgen, en zal met haar gezicht op de homepage verschijnen.

 

en:

 

Nu zou het zomaar kunnen gebeuren dat zij er over een tijdje geen zin meer in heeft, omdat zij haar tijd aan andere dingen wil gaan besteden of bijvoorbeeld een nieuw vriendje heeft die het niet zo leuk vindt dat zij als front face op mijn homepage staat. In dat geval zal ze geen interviews meer geven, maar wil ik dat gezicht graag op mijn homepage behouden.

 

Als je in je eerste posting al niet de correcte gegevens geeft, hoe wil je dan een reactie krijgen die precies op je vraag terug komt? Misschien handiger om dat de volgende keer wel te doen. Als je model een "significant" aandeel in je onderneming krijgt is het voldoende om dat op schrift te stellen, en heb je helemaal geen modelcontract meer nodig. Ze zou wel gek zijn met een goed lopende zaak. Toch?

 

Overigens had ik het niet over een fotomodel, maar over een model. Iemand die voor een bepaald doel wordt gefotografeerd heet een model, en als je daar je werk van maakt ben je pas fotomodel.

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Misschien heb je mijn eerste post gewoon niet goed geïnterpreteerd. Lees nog maar even:

Ik kan als lelijke oude vent natuurlijk niet bij Jort en Annemarie gaan zitten om een datingsite te promoten, dus zoek ik een vrouw met uitstraling. Inmiddels heb ik al iemand op het oog. Zij kan in ruil voor taart met slagroom de p.r. en de brievenrubriek gaan verzorgen, en zal met haar gezicht op de homepage verschijnen.

 

Het leek me duidelijk dat ik geen (foto)model zocht. Die woorden kun je nergens lezen in mijn eerste post. Modellen laat je ook geen brievenrubriek verzorgen. Jort Kelder en Annemarie van Gaal praten doorgaans met (aspirant) ondernemers, niet met foto's of fotomodellen... En de term een "piece of the pie" is zeer gebruikelijk voor een aandeel.

 

Maar goed... we komen hier niet om over punten en komma's te praten.

Ik denk dat ik voldoende informatie heb.

 

Nogmaals dank.

 

Yoopla® is een datingsite die zich richt op singles met een bovengemiddelde opleiding en intelligentie.

Yoopies kunnen gratis mailen met leden van alle grote datingsites.

Link naar reactie
  • 0

Portretrecht afkopen is vergelijkbaar met een normale transactie met contract.

Rechthebbende staar voor beloning x het portretrecht af voor een bepaald of onbegrensd gebruik.

Deze overeenkomst wordt op papier gezet en ondertekend door beide partijen. Hiervoor hoeft niet per se een fotograaf ingeschakeld te worden; je kunt met de fotograaf alleen zijn/haar rechten afhandelen en het portretrecht met het 'model' (dus degene op de foto, ongeacht of het een fotomodel is). Maar de kans is groot dat de fotograaf vaker met dit bijltje gehakt heeft.

Bij stockfoto's kunnen er trouwens wel beperkingen aan zitten in het kader van 'het schaden van de naam/reputatie van het model'.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.