• 0

Geld- / Aandelenuitgave door restaurant?

Hoi,

 

Ik las net weer een topic over crowd funding, en dat deed me terugdenken aan een stukje in Wikipedia dat ik een keer gelezen had -- ik kan het nu niet meer terugvinden.

 

Het artikel ging over welke manieren bedrijven hebben om aan geld te komen.

 

Er werd verteld dat een restaurant in de V.S. om geld te verzamelen voor een verbouwing, geld / coupons uitgaf voor 10 dollar, die na de verbouwing voor 12 dollar aan eten ingeruild konden worden.

 

Er werd bij verteld dat zoiets alleen werkt als je al een loyale krantenkring hebt en langerlopend bedrijf.

 

Kan zoiets in Nederland ook, en kennen jullie ook andere zulk soort creatieve manieren om aan geld te komen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou moeten kunnen. Je kunt gewoon vouchers verkopen die op een later tijdstip kunnen worden ingewisseld. Wel grappig om op die manier je verbouwing te financieren. Alleen gaat het in een later stadium (i.c.) na de verbouwing wel geld kosten. Maar tegelijk wel een klantenbinder en dat heeft ook waarde.

Link naar reactie
  • 0

Ok,

 

Een ander idee: als iemand nu vouchers uit zou geven van 10 euro die een jaar vanaf nu voor 12 euro inwisselbaar zijn (en na 5 jaar niet meer inwisselbaar zijn)?

 

Kan dat, of loop je dan aan tegen wat Nils hier zegt:

 

 

Hoe komt meneer X aan het idee om 5000 euro te investeren? Dat heeft hij ergens gezien of gelezen. Er is reclame gemaakt voor de investering. Dat mag dus niet zonder vergunning.

Link naar reactie
  • 0

Ok,

 

Een ander idee: als iemand nu vouchers uit zou geven van 10 euro die een jaar vanaf nu voor 12 euro inwisselbaar zijn (en na 5 jaar niet meer inwisselbaar zijn)?

 

Kan dat, of loop je dan aan tegen wat Nils hier zegt:

 

 

Hoe komt meneer X aan het idee om 5000 euro te investeren? Dat heeft hij ergens gezien of gelezen. Er is reclame gemaakt voor de investering. Dat mag dus niet zonder vergunning.

 

 

Hoewel je het investeren kan noemen is dit gewoon verkoop van cadeaubonnen. Dat de waarde € 2,- meer is dan aankoop zegt niets omdat de ondernemer het zelfde zal gaan bereiden. Dit is gewoon legaal en niets bijzonders aan. Bijna elk bedrijf hier bij mij in het centrum verstrekt cadeaubonnen.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Hoewel je het investeren kan noemen is dit gewoon verkoop van cadeaubonnen.

 

Dankje voor je antwoord. Je hebt een deel van mijn vraag beantwoord :)

 

Deze vervolgvraag had ik waarschijnlijk niet duidelijk omschreven, ik bedoel:

 

 

Een bedrijf verkoopt papiertjes voor 10 euro. Een jaar later kun je deze papiertjes weer inruilen, en dan geeft het bedrijf jou 12 euro . Mag dit?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Cadeau bonnen is toch iets anders die zij gegarandeerd. Het is net als kopen op bestelling. Als je er mee wegkomt is dat prima. Dan moet het inderdaad om een lang bestaand en goedlopend restaurant gaan.

 

Ik weet niet hoe de AFM er tegenwoordig mee omgaat, maar ik feite zijn de vouchers schuldbewijzen en worden gebruikt om een "onderneming" mee te financieren. De schuld wordt later met een premie terugbetaald. Schuldbewijzen zijn effecten en vallen derhalve onder de Wet Toezicht Effectenverkeer (die tegenwoordig dacht ik anders heet). De AFM houd daar toezicht op.

 

Het uitgeven van vouchers is toegestaan "binnen eigen kring" zoals de sportvereniging of in jouw geval de vaste klanten van je restaurant. Ik denk dat je weinig problemen zal krijgen als de "cadeaubonnen" uitgeeft. Maak het niet te groot. De dames en heren van de AFM hebben wel wat anders te doen (hoop ik)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

toevallig ken ik wel een dergelijk voorbeeld, zij noemden het destijds meen ik "aandelen"

 

je kon voor 1000 euro een aandeel/lidmaatschap kopen, en dan werd je VIP lid, met tafelgarantie, vaste kortingen, etc.

exacte voorwaarden zou ik moeten navragen, een maat van mij is er ingestapt.

 

Het was overigens een succesvol bestaand restaurant dat op deze manier een behoorlijke upgrade en groei heeft doorgemaakt, en tot op heden nog steeds goed loopt (voor zover ik het kan overzien)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Tja, tegen lidmaatschappen bestaat geen bezwaar. Zo zie je maar, het is niet zwart/wit. Met enige creativiteit is het "publiek aanbieden van effecten" wel te voorkomen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.