• 0

Domeinnaam bezet door niet meer bestaand bedrijf

Ik ben een eigen bedrijf begonnen en heb een handelsnaam genomen die enkele jaren geleden door een gelijksoortig bedrijf in gebruik WAS. De zaak bestaat al enige jaren niet meer en op de site (.nl) staat al jaren dezelfde simpele index-pagina.

 

Helaas is hun domeinnaam (.nl) nog steeds bezet. Ik heb de .com geregistreerd. Zonder eerst de eigenaar van de domeinnaam te benaderen en wellicht slapende honden wakker te maken zou ik graag willen weten wat de mogelijkheden zijn om in het bezit te komen van de .nl.

 

Ik heb bewust deze naam gekozen omdat de site regio gericht is (de plaatsnaam komt er in voor).

 

Al zoekend op het web ben ik nog geen gelijksoortig item tegen gekomen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat het niet noodzakelijk is om je handelsnaam te registreren is echter niet juist. Het is niet nodig voor het ontstaan van een handelsnaamrecht. Het is wel verplicht op grond van deHandelsregisterwet 2007. Niet inschrijven kan leiden tot een boete.

 

dus omdat ik me wel netjes als bedrijf heb ingeschreven maar niet alle namen waaronder ik handel (mijn handelsnamen dus) heb ingeschreven bij de KvK kan ik een boete krijgen?

Lijkt me erg sterk.

Van diverse namen waaronder ik handel (handelsnamen dus) heb ik in het verleden zelfs te horen gekregen dat registratie nutteloos is omdat ze niet voldoende onderscheidend zouden zijn.

 

Lijkt me dus sterk dat je een boete kan krijgen als je niet al je handelsnamen zou inschrijven bij de KvK.

Het doel van het handelsregister op dit punt is niet het beschermen van handelsnamen, maar het registreren ervan zodat iemand die alleen jouw handelsnaam treft via het handelsregister kan achterhalen welke ondernemer daar achter zit.

 

Dat die namen niet voldoende onderscheidend zijn om beschermd te worden staat daar los van.

Link naar reactie
  • 0

dus als ik 60 websites heb moet ik verplicht al die namen van die sites bij de kvk inschrijven?

Elke domeinnaam die je gebruikt is in feite ook een handelsnaam.

Ik heb in rotaal 300+ domeinnamen en onder veel van die namen zal ik gaan werken. maar meeste namen wil ik helemaal niet bij de kvk registreren vanwege karakter van die namen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

dus als ik 60 websites heb moet ik verplicht al die namen van die sites bij de kvk inschrijven?

Elke domeinnaam die je gebruikt is in feite ook een handelsnaam.

Ik heb in rotaal 300+ domeinnamen en onder veel van die namen zal ik gaan werken. maar meeste namen wil ik helemaal niet bij de kvk registreren vanwege karakter van die namen.

Als jij onder elk van die domeinnamen een aparte onderneming drijft, dan zou je die moet registreren als handelsnaam. En als jij die namen niet wilt registreren, hoe maak je dan bekend wie de ondernemer achter die naam is?

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik die domeinnamen als naam waaronder ik werk.

Elke website is echter weer onderdeel van mijn hoofd bedrijfsnaam (geld wordt afgeschreven onder de naam waarmee ik bij kvk sta, algemene voorwaarden verwijzen daarheen maar verder gebruik ik gewoon domeinnaam als handelsnaam).

Link naar reactie
  • 0

 

Die domeinnamen zijn te beschouwen als titels van een uitgever. Je handelt als uitgever, dus zolang je klanten weten met wie ze een overeenkomst hebben (uitgever in algemene voorwaarden) is de naam van de uitgeverij de handelsnaam, en niet de titel van je domeinnaam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je sec als ondernemer verplicht tot inschrijving. E.e.a. wegens rechtszekerheid van diegenen waarmee je zaken doet. Je zal minimaal één naam moeten opgeven om ingeschreven te worden in het handelsregister maar als je daar weinig mee doet op het gebied van marketing en veel geld stopt in een andere handelsnaam en daar bekend mee wordt is de inschrijfnaam minder beschermd als de bekende naam.

 

Ik zie niet in waarom een ondernemer meerdere handelsnamen in zou moeten schrijven zolang maar te achterhalen is wie de handelsnaam gebruikt en zolang de ondernemer er achter wel ingeschreven is.

 

Blijft dat Steven natuurlijk helemaal gelijk heeft dat een andere onderneming een nieuwe inschrijving behoeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.