• 0

Boekhouding derdengeldenrekening

Beste leden,

 

Graag zou ik willen weten hoe men de administratie van een derdengeldenrekening opbouwt.

 

Ik neem aan dat de bedragen ergens in de dagboeken weggeboekt moet worden.

 

Iemand enig idee hoe dit precies in z'n werk gaat?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zonder verder te weten waarvoor de kwaliteitsrekening wordt gebruikt, zou ik boekhoudkundig aan het volgende denken

 

Inkomende gelden

Derdengeldenrekening x

Aan) Derden-crediteuren x

 

Voor deze laatste grootboekrekening zou ik in de subadministratie crediteuren een aparte groep aanmaken voor derdengelden-relaties.

 

Uitgaande gelden werken natuurlijk exact andersom.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt incassodiensten,

 

Deze pdfjes heb ik al een keer bekeken, echt kan ik hier niet in terug vinden hoe je nou de inkomende gelden en de daarbij behorende kosten inboekt in de boekhouding

 

 

 

Voor de inkomende gelden wordt, neem ik aan, een afzonderlijke (bank) rekening aangehouden.

Deze bankrekening wordt in de administratie opgenomen als een afzonderlijk dagboek.

 

Voor de boeking van inkomende gelden zie vorig antwoord.

 

Dan blijft de vraag wat bedoel je met "de daarbij horende kosten " ?

 

Ik vrees dat je hier wat meer specifiek over moet zijn om een gedegen antwoord te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het een en ander is afhankelijk van de facturen die je verstuurd.

In feite kun je stellen dat je een persoon/onderneming aanschrijft tot betaling. Als dit ontvangen wordt, boek je dat op "rek. crt. derdengelden"

Vervolgens factureer je jouw klant het volgende, de ontvangen bedrag minus jouw vergoeding (en overige kosten).

Uiteindelijk is dit dus een te betalen bedrag.

Het gevolg is wel dat de rek.crt derdengelden gladloopt.

 

Tip, als boekhouding het aan kan, maak van de grootboekrekening een dossier/kostenplaats/etc.

Elk klant van je is een dossier. Zodoende kun je beter in de gaten houden aan welke klant je nog schuldig bent.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het een en ander is afhankelijk van de facturen die je verstuurd.

In feite kun je stellen dat je een persoon/onderneming aanschrijft tot betaling. Als dit ontvangen wordt, boek je dat op "rek. crt. derdengelden"

Vervolgens factureer je jouw klant het volgende, de ontvangen bedrag minus jouw vergoeding (en overige kosten).

Uiteindelijk is dit dus een te betalen bedrag.

Het gevolg is wel dat de rek.crt derdengelden gladloopt.

 

Tip, als boekhouding het aan kan, maak van de grootboekrekening een dossier/kostenplaats/etc.

Elk klant van je is een dossier. Zodoende kun je beter in de gaten houden aan welke klant je nog schuldig bent.

 

Ik vrees dat dit antwoord wat te simpel voorgesteld wordt.

Alle inkomende bedragen op de tussenrekening rek crt. derdengelden lijkt mij niet overzichtelijk.

Zeker niet als er ook nog tegenboekingen over moeten lopen.

 

Wellicht is het simpeler op te lossen door voor de derdengelden een afzonderlijke administratie te openen.

Dan zijn alle functies, crediteuren, debiteuren, grootboek etc. beschikbaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

als je de grootboekrekening kan verbijzonderen dan is het een uitstekende oplossing. Zeker als er van de verbijzondering een goede rapportage kan krijgen (standaard of via excel).

De vraag is uiteraard of de boekhoudprogramma dat aankan.

 

Echter ik geef mijn antwoord als administratiekantoor. Ik ga ervan uit dat het hier om de ondernemer zelf gaat, en die heeft neem ik aan spefifieke software om dat bij te houden.

 

In feite is mijn antwoord gelijk aan die van Alex.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.